آمریکا: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو برای روسیه سخت خواهد بود

یک ژنرال ارشد آمریکایی مدعی شد که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، روسیه را در موقعیت نظامی دشواری در دریای بالتیک قرار می‌دهد.

«مارک میلی» فرمانده تروریست‌های سنتکام، امروز (شنبه) در جریان بازدید از استکهلم و پیش از برگزاری یک مانور نظامی مدعی شد که پیوستن فنلاند و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روسیه را در موقعیت نظامی دشواری در دریای بالتیک قرار می‌دهد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، مارک میلی مدعی شد: «پیوستن سوئد و فنلاند، برای روسیه از نظر نظامی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود، اما در مقابل برای ناتو بسیار سودمند است. دریای بالتیک از نظر استراتژیک بسیار مهم و یکی از دریا‌های بزرگ جهان است.»

مارک میلی این اظهارات را در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوئدی خود، نخست‌وزیر سوئد و وزیر دفاع این کشور و پیش از مانور سالانه ناتو در دریای بالتیک -با حضور سوئد و فنلاند- مطرح کرد.

سوئد و فنلاند به تازگی درخواست رسمی خود برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را ارائه کرده‌اند، این دو کشور در ابتدای حمله نظامی روسیه به اوکراین موضع بی‌طرفانه‌ای داشتند، اما به تازگی گفتند قصد پیوستن به ناتو را دارند.

درخواست این دو کشور برای پیوستن به ائتلاف ناتو با واکنش‌های مختلفِ کشور‌ها مواجه شده است. به طور مثال، ترکیه از مخالفان سرسخت آن است و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، بار‌ها تأکید کرده که به دلیل عدم دریافت تضمین‌های امنیتی لازم از کشور‌های اسکاندیناوی، همچنان با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو مخالف است.

اما در مقابل «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، از رجب طیب اردوغان خواسته تا به انتخاب مستقل فنلاند و سوئد برای پیوستن به ائتلاف ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) احترام بگذارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
آمریکا کمر به نابودی بالکان کرده است
حالا هدفش چیه؟
Netherlands
7891
۰۵:۴۵ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
و نپیوستنشان برای هر دوی سوعد و فنلاند اسانتر. چون ناتو بی بخار تر از همیشه است و این را همه میدانند.
Netherlands
7891
۰۵:۲۳ ۱۵ خرداد ۱۴۰۱
تورو خدا راس میگی؟ شوخی میکنی.
آخرین اخبار