انتخابات پارلمانی لبنان و رقابت نامزدها برای تصدی ۱۲۸ کرسی+ تصاویر

انتخابات پارلمانی لبنان صبح امروز یکشنبه و با رقابت میان ۷۱۸ نامزد برای تصدی ۱۲۸ کرسی پارلمان آغاز شد.

این نخستین انتخابات پارلمانی از زمان اعتراضات مردمی سال ۲۰۱۹ است صندوق‌های رأی گیری رأس ساعت ۷ صبح به وقت محلی در ۱۵ حوزه انتخاباتی باز شد.

به گزارش آناتولی، در این انتخابات ۱۰۳ فهرست انتخاباتی متشکل از ۷۱۸ نامزد در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای انتخاب ۱۲۸ نماینده در پارلمان رقابت می‌کنند.

۱۲۸ کرسی مذکور به شرح زیر تقسیم شده است: ۲۸ کرسی برای سنی ها، ۲۸کرسی برای شیعیان، ۸ تا برای دروزی ها، ۳۴ کرسی برای مارونی ها، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس ها، ۸ کرسی برای کاتولیک ها، ۵ کرسی برای ارمنیان، دو کرسی برای علوی ها، و یک کرسی برای اقلیت‌های داخل جامعه مسیحی.

به گفته وزارت کشور لبنان، تعداد کل رای دهندگان لبنانی ۳.۹ میلیون نفر از جمله ۲۲۵ هزار رای دهنده در خارج از کشور است.

رای گیری از اتباع لبنانی خارج از این کشور ۶ و ۸ مه در ۵۸ کشور برگزار شد که بر اساس آمار رسمی، نرخ مشارکت آن‌ها به ۶۳ درصد رسید.نتایج اولیه انتخابات به تدریج از روز دوشنبه مشخص می‌شود تا پس از پایان مراحل شمارش آرا از سوی وزارت کشور به طور رسمی اعلام شود.

حضور شخصیت‌های لبنانی پای صندوق‌های رأی

هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله رای خود را در یکی از صندوق ها دیر قانون النهر به صندوق انداخت. او در مصاحبه با المنار گفت: اکنون زمان رای دادن است و شهروندان باید بیایند و نمایندگاه راسگو و صالح را انتخاب کنند تا کشور خود را حفظ کنند.

انتخابات لبنان

انتخابات لبنان

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان با حضور در یکی از مراکز رأی گیری در نابلس رأی خود را به صندوق انداخت و گفت: تاکنون روند انتخابات خیلی خوب بوده است.

انتخابات لبنان

فواد سنیوره، نخست وزیر اسبق لبنان در شهر صیدا پای صندوق رأی رفت و  مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کرد و گفت: نباید اجازه دهیم با آرای لبنانی ها بازی شود، امروز روز تحریم انتخابات نیست بلکه روز انتخاب است و مشارکت گسترده مردم بازگرداندن احترام به قانون و جبران گذشته است.

انتخابات لبنان

بسام المولوی، وزیر کشور لبنان نیز در طرابلس رأی داد و خطاب به مردم گفت: تنها راه ساختن لبنان رأی دادن است و نباید مردم از مشارکت کردن نا امید شوند. من تمامی مردم طرابلس می خواهم در انتخابات شرکت کنند زیرا تحریم کردن آن بی نتیجه است.

انتخابات لبنان

جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد لبنان در البترون رأی خود را به صندوق انداخت و با خبرنگاران مصاحبه نکرد.

شبکه المنار در پوشش انتخابات در حوزه های انتخاباتی، حضور مردم پای صندوق های رأی را نشان می دهد و غسان قانصو، خبرنگار المنار تصاویری از صف طولانی رای دهندگان در انتخابات پارلمانی در منطقه هرمل پخش کرد .

میشل عون، رئیس جمهور لبنان با حضور در منطقه حریک در ضاحیه جنوبی لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت کرد و گفت: رای دادن وظیفه هر شهروندی است چرا که در انتخاب نظام حکومتی نمی‌تواند در یک موضوع اصلی و اساسی بی طرف باشد.

انتخابات لبنان

انتخابات لبنان

سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده نیز در زعرتا رأی داد و گفت: نتایج انتخابات هر چه باشد از مردم می خواهم برای عبور از این مرحله سخت که در آن هستیم، در انتخابات شرکت کنند.

انتخابات لبنان

ولید فیاض، وزیر انرژی و آب لبنان نیز در محل تولد خود پای صندوق رأی رفت و گفت: ما امروز به وظیفه ملی خود عمل می‌کنیم.

انتخابات لبنان

نبیه بری، رئیس مجلس لبنان در شهرک تبنین در حومه بیروت  به پای صندوق رأی آمد و رأی خود را در انتخابات مجلس لبنان به صندوق انداخت.

سید عبدالکریم نصرالله، پدر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان رای خود را در منطقه البازوریه در جنوب لبنان به صندوق انداخت.

انتخابات پارلمانی لبنان و رقابت نامزدها برای تصدی  ۱۲۸ کرسی+ تصاویر

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب الله لبنان پس از انداختن رأی خود به صندوق در انتخابات مجلس لبنان، گفت: حزب الله نتایج انتخابات لبنان هرچه که باشد خواهد پذیرفت.

انتخابات پارلمانی لبنان و رقابت نامزدها برای تصدی  ۱۲۸ کرسی+ تصاویر

 

فرانس ۲۴: مسائل اقتصادی و تأمین برق اصلی‌ترین دغدغه‌های رأی دهندگان لبنانی

خبرنگار فرانس ۲۴ مستقر در بیروت درباره انتخابات امروز در لبنان گفت: تغییری که در انتخابات پارلمانی این دوره دیده می‌شود، مربوط به رای دهندگان لبنانی خارج از کشور می‌شود. بیش از ۶۰ درصد از این افراد در انتخابات پارلمانی لبنان که هفته گذشته در خارج از کشور برگزار شد، شرکت کردند. امروز نیز انتظار می‌رود جمعیت زیادی در این انتخابات شرکت کنند.

او گفت: از سال ۲۰۱۸ تا کنون انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار نشده بود. از سال ۲۰۱۸ تا کنون اتفاقات زیادی در لبنان رخ داده است. به خصوص بحران اقتصادی، انفجار بندر بیروت و نیز قیام مردمی در سال ۲۰۱۹ که همه طبقه سیاسی این کشور را به چالش کشید.

این خبرنگار گفت: قدرت سیاسی کنونی در لبنان ظاهراً احزاب سنتی هستند که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ نیز با یکدیگر رقابت کردند. امسال قرار است مردم به افراد جدیدی نیز که به تازگی وارد عرصه سیاسی شده اند و برخاسته از اعتراضات مردمی و جامعه مدنی هستند، رأی دهند.

فرانس ۲۴ مسائل اقتصادی، رونق اقتصادی در کشور و پرونده مربوط به تأمین برق کشور از اصلی‌ترین دغدغه‌های رأی دهندگان عنوان کرد.


بیشتر بخوانید:


اهمیت نتایج انتخابات لبنان برای رژیم صهیونیستی

هانی فحص از شبکه تلویزیونی المیادین، درباره توجه رسانه‌ها، کارشناسان و پژوهشگران صهیونیستی به انتخابات پارلمانی لبنان گفت: انتخابات پارلمانی امروز لبنان در اسرائیل هم بازتاب داشته است. رسانه‌های اسرائیلی با مشارکت شماری از کارشناسان و پژوهشگران این رژیم به بررسی ابعاد انتخابات لبنان پرداختند. از نظر اسرائیل، این رژیم نباید امیدی به این انتخابات داشته باشد و نخواهد توانست دستاورد‌هایی را محقق کند که اسرائیل نتوانست در جنگ‌ها علیه حزب الله به آن‌ها برسد. ناظران اسرائیلی معتقدند امیدواری این رژیم به بحران اقتصادی و مالی در لبنان و شکل گیری ائتلاف داخلی و خارجی علیه حزب الله با هدایت حزب الله، باعث تضعیف جایگاه این حزب نخواهد شد.

اورنا مزراحی، پژوهشگر بنیاد امنیت داخلی این رژیم گفت: سعودی‌ها زمانی که فهمیدند اردوگاه سنی‌ها در لبنان با بحران بزرگی روبروست، بیدار شدند. آن‌ها اکنون برای دادن پول به منظور حمایت از نامزدان تلاش می‌کنند، اما به نظر من، آن‌ها دیرهنگام وارد عمل شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: کارشناسان اسرائیلی، طرح مسئله ثروت گازی لبنان از طرف سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را خطرناکترین مسئله در تبلیغات انتخاباتی حزب الله دانستند و به اعتقاد آن‌ها این موضوع، جنگ علیه اسرائیل را در میدان گازی کاریش در برنامه‌های لبنان در مرحله آینده تثبیت کرده است.

یارون اشناید، خبرنگار امور عربی کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گفت: نصرالله اخیرا با اشتیاق درباره اکتشاف گاز سخن گفت و تاکید کرد ممکن است همه نیاز‌های اقتصادی لبنان را تامین کند. او گفت اگر به حزب الله رای بدهید، از ثروت‌های گازی استفاده خواهید کرد.

این انتخابات تحت نظارت داخلی و خارجی انجام خواهد شد و حدود ۳۰۰ ناظر از اتحادیه اروپا و همچنین ناظرانی از اتحادیه عرب و سازمان بین المللی فرانکفونی در آن حضور خواهند داشت.

به گفته تحلیلگران، این انتخابات بسیار مهم است، زیرا اولین انتخابات پس از اعتراضات ش مردمی در سال ۲۰۱۹ و پیش از انتخابات ریاست جمهوری است که برای اکتبر آینده برنامه ریزی شده است.

انتخابات امسال (۲۰۲۲) در شرایط پیچیده سیاسی و بحران اقتصادی و مالی بی‌سابقه‌ای برگزار می‌شود که لبنان با آن روبرو بوده است و این کشور طی سال گذشته و امسال با کمبود کالا‌های اساسی و از دست دادن حدود ۹۰ درصد از ارزش پول ملی خود مواجه بوده است.

میزان مشارکت در حوزه‌های انتخاباتی

شبکه المنار به نقل از خبرنگار خود گزارش داد: میزان اخذ رای در حوزه انتخاباتی شماره دو بیروت تا به این لحظه به ۱۵ درصد و در حوزه انتخاباتی بعبدا به ۲۰ ممیز ۵ دهم درصد رسیده است.

در همین راستا به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی المیادین، استقبال رأی دهندگان لبنانی از انتخابات مجلس لبنان همچنان ادامه دارد و میزان مشارکت به گفته یک نماینده سابق مجلس این کشور، قابل قبول و فراتر از حد انتظار و پیش بینی است. رئیس شورای اجرایی جنبش أمل از فهرست انتخاباتی این جنبش به نام امید و وفاداری پیش بینی کرد میزان مشارکت بالا خواهد بود و مشارکت بالا نشانه حمایت مردمی از فهرستهای امید و وفاداری است.

الفوعانی در ادامه این مطلب افزود انتخابات بدون مشکل پیش می رود و امیدوارم این انتخابات فرصتی برای همبستگی و یکپارچگی لبنانی ها باشد و از تفرقه دوری کنند. به گزارش خبرگزاری یونیوزپ نیز میزان تقریبی مشارکت در انتخابات تا به این لحظه به ۲۵ ممیز ۲۶ دهم درصد رسیده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
اگر صهیونیست های نجس بزارن بخیر بگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشالله یهودیها یا مسیحی ها انتخاب بشتد بهتر از سایرین است حداقل کشوری آروم خواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ،

اللهم صل علی محمد و آل محمد ،
حزب پیروز بعد از تایید رسمی بلافاصله سخنرانی برگزار
می کند ،

پیمان اشراقی،
وزیر اطلاعات و امنیت لبنان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
چه کشور مسخره ای لبنان عرضه ندارن یه دولت و پارلمان تایین کنن کل مملکت و مسخره کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشالله گروه سوم مارس اکثر کرسی ها رو مال خود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
پای صندوق ناهار هم میدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مامور خانم پای صندوق رای حجاب ندارد .یعنی چی اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای ایران بده واقعا که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
یعنی چی را که همه میدونیم لازم به گفتن نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مث اینکه اونجا مفت خورا بیشترن یه کشور کوچیک اونهمه نماینده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
خرجی تموم این مفتخورا ازجیب ایرانیای فقیره که هروزدارن فقیرترمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
به ما چه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
وقتی بچه هات به جای فارسی یهودی صحبت کردن اونموقع می فهمی
Germany
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
همین الان مجبورن تو راهنمایی عربی یاد بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
مسلمونا هم نتوستند زبان فارسی رو از بین ببرند چه برسه به یهودیا پس این توهمات رو نکن لطفا اینا همش بهونس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
درجواب ناشناس 14:42
چه ربطی داشت این نظرت؟
کشور ما این همه مشکل داره اونوقت انتخابات لبنان باید بشه تیتر 1 اخبار ما؟
چرا دنبال حل مشکلات داخلی نیستید؟ تا کی مشکلات باید روی هم انباشته بشوند؟ اگر یک زمانی انتخابات امریکا برای مردم مهم شد بدلیل برجام بود و آثار اقتصادیش برای کشور و زندگی مردم الان لبنان چه منفعتی برای ایران داره انتخاباتش؟ خود حزب الله مهمه که ازش حمایت کنیم اما انتخابات اونا منفعتی برای ما نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
در جواب ناشناس16:34
اگر احزاب معروف به ۶ مارس که تحت ریاست سید حسن نصروالله هستند نتوانند اکثر کرسی های مجلس را به دست آورند در آن صورت احزاب رقیب به ریاست جنبلات و تحت حمایت عربستان و اسرائیل عمده کرسی ها را کسب کرده و شعارشان مبنی بر خلع سلاح حزب الله را عملی می کنند.
آخرین اخبار