عبدالله بوحبیب:

مرحله اول انتخابات پارلمانی لبنان در سوریه و ایران پرشور بود

وزیر امور خارجه لبنان گفت بالاترین میزان آرای ماخوذه در انتخابات پارلمانی لبنان در خارج از کشور، در سوریه سپس در ایران بود.

عبدالله بوحبیب در کنفرانسی مطبوعاتی در بیروت گفت: در دمشق ۱۰۱۸ رای اخذ شد که مشارکت تقریبی ۸۴ درصدی را نشان می‌دهد، تهران در مقام دوم قرار دارد که مشارکت در آن حدود ۷۴ درصد بود.

به گزارش المیادین، وزیر امور خارجه لبنان گفت: میزان مشارکت لبنانی‌های حایز شرایط رای که نامشان را ثبت کرده بودند در کشور قطر ۶۶ درصد، کویت، حدود ۶۶ درصد، اردن ۶۰ درصد، بحرین ۶۶ درصد، عربستان ۴۹ درصد، عمان ۶۶ درصد، عراق ۴۸ درصد، قاهره مصر ۴۲ و اسکندریه مصر ۵۰ درصد و به طور میانگین میزان مشارکت در حوزه‌های خارج از کشور ۶۰ درصد و تعداد آرای ماخوزه ۱۸۰۰۰ رای بود.

او با بیان اینکه در برخی کشور‌ها تخلفاتی رخ داد و به سرعت، تدابیر مناسبی هم اتخاذ شد، گفت: با ورود صندوق‌های رای به فرودگاه بیروت ماموریت وزارت امور خارجه پایان یافت و از این جا به بعد ماموریت وزارت کشور است. ما صندوق‌ها را مهر و موم کردیم و صندوق‌ها هم به دستگاه موقعیت یاب مجهزند تا مسیر حرکت صندوق‌ها قابل ردیابی باشد.

شمار لبنانی‌های مقیم خارج که برای مشارکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند ۲۲۵ هزار و ۱۱۴ نفر اعلام شده که این رقم، سه برابر بیشتر از آمار انتخابات سال ۲۰۱۸ است.

انتخابات پارلمانی در لبنان ۱۵ ماه مه (۲۵ اردیبهشت) برگزار خواهد شد و رای دهندگان برای شرکت در بیست و چهارمین دوره پارلمانی، در انتخابات حضور خواهند یافت. در این دوره نیز انتخابات برای دومین بار در ۱۵ حوزه انتخابی طبق قانون نسبیت برگزار می‌شود و هر یک از رای‌دهندگان فقط می‌توانند به یکی از لیست‌های انتخاباتی در حوزه انتخاباتی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، رای دهند. علاوه بر آن می‌توانند به یک فرد در همان لیست تحت عنوان رای ترجیحی رای بدهند.

در این دور از انتخابات پارلمانی لبنان ۷۱۸ نامزد در قالب ۱۰۳ لیست برای تصدی ۱۲۸ کرسی پارلمانی لبنان بنابر آنچه فهرست‌های مخصوص به هر حزب یا جریان یا فراکسیون به دست آورده است، توزیع می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار