سکوت جامعه مدنی ترکیه پس از حکم ابد «عثمان کاوالا»

جامعه مدنی ترکیه بعد از اعلام حبس ابد برای یکی از مخالفان اردوغان به دلیل شدت آن در سکوت به سر برده و قصد دارد تجمعی برای او برگزار کند.

قرار است روز یکشنبه اول ماه می (روز جهانی کارگر) در میدان تقسیم ترکیه مراسمی برای بزرگداشت این روز برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول این مراسم در حالی برگزار خواهد شد که «عثمان کاوالا» از مخالفان «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گذشته به حبس ابد محکوم شد. هفت همدست کاوالا نیز در مجموع به ۱۸ سال حبس محکوم شده‌اند. سه نفر از هفت متهمی که به ۱۸ سال حبس محکوم شده اند، معمار، وکیل، مستندساز یا دانشگاهی هستند.

با این حکم شدید، جامعه مدنی ترکیه در بهت و حیرت فرو رفته است و نمی‌تواند امیدی به گشایش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳ داشته باشد. کاوالا که یک تاجر ۶۴ ساله است به تلاش برای سرنگونی دولت رجب طیب اردوغان متهم شده است. حبس ابد کاوالا با یک حکم امنیتی همراه است که هرگونه بخشودگی حکم را منتفی می‌کند.

احمد اینسل، کارشناس مسائل سیاسی نزدیک به عثمان کاوالا، که از طریق وکلای خود مرتباً با او در تماس است، معتقد است هیچ کس انتظار چنین حکمی را نداشت.

کاوالا پیشتر از اتهامات مربوط به تظاهرات سراسری سال ۲۰۱۳ تبرئه شد، اما حکم وی در سال گذشته لغو و با اتهامات مربوط به یک کودتا در سال ۲۰۱۶ همراه شد. کاوالا به همراه ۵۱ نفر دیگر مجددا در خصوص اعتراضات سال ۲۰۱۳ و کودتای ۲۰۱۶ علیه اردوغان و دولت او محکوم شد. وی هرگونه اتهامی را رد کرده است.

دادگاه حقوق بشر اروپا در اواخر سال ۲۰۱۹ به دلیل «نبودن سوء ظن منطقی مبنی بر ارتکاب جرم» خواستار آزادی کاوالا شد و حکم داد که بازداشت وی برای ساکت کردن او بوده است. شورای اروپا گفته بود که اگر کاوالا آزاد نشود، رسیدگی به تخلفات را علیه ترکیه آغاز خواهد کرد که در نهایت می‌تواند منجر به اخراج ترکیه از این نهاد شود.

با این حال اردوغان پس از این اتفاق تهدید کرد که سفرای ۱۰ کشور از جمله آمریکا، آلمان و فرانسه را پس از تایید حکم دادگاه حقوق بشر اروپا مبنی بر آزادی کاوالا، اخراج خواهد کرد. تصمیم اردوغان منجر به وخامت بیشتر روابط غرب و ترکیه شد. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار