در دیدار با دبیرکل سازمان ملل؛

پوتین: ریشه مشکل اوکراین به کودتای سال ۲۰۱۴ باز می‌گردد

رئیس جمهور روسیه در دیدار با آنتونیو گوترش کودتای سال ۲۰۱۴ در اوکراین را عامل جنگ امروز در این کشور عنوان کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز سه شنبه در دیدار با آنتونیو گوتریش دبیرکل سازمان ملل متحد ریشه مشکل اوکراین را به اتفاقات سال ۲۰۱۴ در این کشور مربوط دانست.

طبق گزارش الجزیره، ولادیمیر پوتین خطاب به  آنتونیو گوترش گفت: میزان نگرانی شما از عملیات نظامی ما در اوکراین را درک می‌کنیم، اما معضل در اوکراین پس از کودتای سال ۲۰۱۴ بروز پیدا کرد.

رئیس جمهور روسیه با اشاره به اینکه منشور سازمان ملل مبنای روابط بین المللی است، نه قواعد و کاغذ‌هایی که برخی در راستای منافع خود نوشته اند، اضافه کرد: مقامات اوکراین فشار نظامی طولانی مدتی را علیه منطقه دونباس اعمال و اهالی آن را محاصره کردند.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: توافقنامه مینسک تلاشی برای حل مسالمت آمیز اوضاع در دونباس بود، اما اوکراین به آن پایبند نبود. امیدواریم که بتوانیم بحران را از طریق دیپلماتیک حل کنیم.

وی ادامه داد: به اجرای مذاکرات در استانبول ادامه می‌دهیم، اما طرف اوکراینی به تنش زایی ادامه داده و فاجعه بوچا را طراحی کرد.

پوتین با رد اظهارات گوترش در مورد گذرگاه‌های انسانی در ماریوپل تأکید کرد که گذرگاه‌های انسانی در ماریوپل به درستی فعال هستند و افزود: مذاکرات استانبول همچنان در جریان است و امیدواریم که به نتایج مثبت منجر شود.

آنتونیو گوترش نیز در این دیدار با انتقاد از شرایط انسانی در اوکراین گفت: آنچه اکنون در جریان است ما را نگران کرده و معتقدیم که تجاوز به حاکمیت اوکراین است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: می‌خواهیم تا اوضاع انسانی در اوکراین بهبود یابد، از این رو دو پیشنهاد را در این خصوص با آقای لاوروف مطرح کردیم.

وی تأکید کرد: می‌خواهیم همکاری نتیجه بخشی داشته باشیم، اما با شرایطی مواجه می‌شویم که ایجاد گذرگاه‌های امن برای خارج کردن غیرنظامیان را مختل می‌کند.

گوترش ادامه داد: میزان پیچدگی اوضاع در ماریوپل را درک می‌کنیم و برای هماهنگی میان صلیب سرخ و روسیه برای یافتن راه حل آماده هستیم. آماده ایم تا همه امکانات خود را به کار بگیریم و به صورت برابر با طرف روسی و اوکراینی همکاری کنیم.

دبیرکل سازمان ملل در پایان گفت: در خصوص نقض حقوق بشر در اوکراین نگرانیم و باید در این خصوص تحقیقات لازم انجام شود. برای کاهش رنج مردم و ایجاد شرایط مناسب به منظور حل معضل گذرگاه‌های امن در ماریوپل تلاش می‌کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اوکراین = دشمن صلح و صفا
آخرین اخبار