لزوم تشکیل بیش از ۹۰ شورای اسلامی کار برای کارگران کاشان

دبير اجرايی خانه کارگر کاشان گفت: تشکیل بیش از ۹۰ شورای اسلامی کار در بخش کارگری کاشان بر اساس جمعیت بالای جامعه کارگری و دفاع بهتر از حقوق کارگران شهرستان ضروری است.

ماشاالله زهتابی به مناسبت هفته کارگر (چهارم تا ۱۱ اردیبهشت) گفت: ۷۳ درصد جمعیت کاشان کارگری است. اگر چه کاشان به لحاظ اشتغال وضعیت خوبی دارد و مشکل اشتغال را ندارد؛ اما با مشکل کمبود کارگر روبرو است.

نخستین روز از ماه «می» هر سال در تقویم میلادی و در تقویم هجری شمسی به طور معمول همزمان با روز‌های ۱۱ یا ۱۲ اردیبهشت، روز جهانی کار و کارگر نام دارد.  

به گفته او، توسعه واحد‌های مرتبط با جامعه کارگری کاشان و حضور فیزیکی در واحد‌های تولید‌های برای جلوگیری از فرار قانون کار و تامین اجتماعی ضروری است.

دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان گفت: کارگران بخش مهمی از عرصه تولید هستند که باید حقوق واقعی آن‌ها از تولید بدون سوء استفاده شدن به عنوان ابزار پرداخت شود.

زهتابی معتقد است: اجرا نشدن ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای افزایش سالانه حقوق کارگران و بازنشستگان سازمان سبب اختلاف بسیار زیاد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری است.

بر پایه ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی «مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد.» و بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی «سازمان مکلف است میزان کلیه مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.»

او در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: اگر امروز پس از سال‌ها هنوز از زنده یاد مرحوم ارباب تقضلی پدر نساجی ایران، با احترام نام برده می‌شود برای این است که در آن دوره کارگران را سهام دار کارخانه ریسندگی کرد.

به گفته او، مرحوم ارباب تفضلی نیمی با واگذار کردن از سهام کارخانه شرکت ریسندگی کاشان به کارگران، آنان را در حفظ و حراست از شرکت مشارکت داد.

دبیر اجرایی خانه کارگر کاشان در در مورد فعالیت‌های مرکز آموزش علمی کاربردی ناجی آباد نیز گفت: سه هزار نیروی کار در کاشان در مقطع کاردانی و کارشناسی و رشته‌های مورد نیاز صنعت از زمان تأسیس مرکز آموزش علمی کاربردی ناجی آباد از سال ۸۲ تاکنون دانش آموخته شده‌اند.

به گفته او، تا قبل از شیوع کرونا هر سال سه هزار نفر از فرزندان کارگران با شرکت در آموزش‌های کوتاه مدت کاربردی و رشته‌های رایانه (کامپیوتر) و حسابداری مرکز آموزش علمی کاربردی ناجی آباد کاشان آموزش دیده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.