وزارت امور خارجه آمریکا:

حمایت مالی چین از روسیه عواقب جدی خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص کمک مالی پکن به مسکو در جریان درگیری‌ها در اوکراین هشدار داد.

«ند پرایس» در پاسخ به سوالی در خصوص سخنرانی اخیر رئیس جمهور چین گفت: «اگر چین از تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین حمایت مادی کند، با عواقب جدی روبه‌رو خواهد شد. با این حال واشنگتن تاکنون شاهد هیچگونه حمایت مادی چین از روسیه نبوده است.»

به گزارش رویترز، پرایس مدعی شد که آمریکا به حمایت از سیستم بین‌المللی مبتنی بر قوانین که بر اساس احترام به حقوق بشر، حاکمیت و تعیین سرنوشت کشور‌ها ساخته شده، ادامه خواهد داد.

«شی جین پینگ»، رئیس‌جمهور چین روز گذشته یک «ابتکار امنیتی جهانی» را پیشنهاد کرد که از اصل «امنیت غیرقابل تقسیم» حمایت می‌کند.

رئیس‌جمهور چین طی یک سخنرانی ویدئویی گفت که جهان باید به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشور‌ها احترام بگذارد و در عین حال به نگرانی‌های مشروع امنیتی توجه کند. از این طرح که مورد حمایت روسیه نیز قرار گرفته، جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

چندی پیش، «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تأکید کرده بود که دولت آمریکا عمدا در حال تشدید درگیری در اوکراین با هدف مهار و محاصره چین و روسیه است.

به گفته این مقام چینی، اقدامات آمریکا و ناتو سطح اختلافات روسیه و اوکراین را به نقطه حساسی رسانده است تا با وادار کردن کشور‌های دیگر به درگیری‌ها دامن بزند.

از سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق کریمه به روسیه و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، تجارت دو جانبه روسیه و چین بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و پکن به بزرگترین مقصد صادرات مسکو تبدیل شده است. این دو کشور قصد دارند کل تجارت خود تا سال ۲۰۲۴ را به ۲۵۰ میلیارد دلار برسانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۶:۲۶ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شوخی میکنی !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
آمریکا اول باید تعهد بده تو تایوان دخالت نمیکنه تا چینیام به روسیه کمک نکنن
آخرین اخبار