واشنگتن پست:

۴۰ کارشناس غربی خواستار بازگشت بایدن به برجام شدند

۴۰ کارشناس و مقام سابق غربی در بیانیه‌ای از رئیس جمهور آمریکا خواستند تا به توافق هسته‌ای با ایران بازگردد.

واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که ۴۰ مقام دولتی سابق و کارشناسان برجسته منع اشاعه هسته ای از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا درخواست کردند تا هرچه سریعتر به مذاکرات وین با موفقیت پایان دهد و به توافق هسته‌ای ایران بازگردد.

در ادامه این گزارش آمده است که این مقامات در بیانیه خود ادعا کردند که ایران برای تولید اورانیوم لازم برای ساختن بمب هسته‌ای یک یا دو هفته فاصله دارد و با اشاره به خروج یکجانبه دونالد ترامپ از توافق برجام در سال ۲۰۱۸، عدم تغییر سیاست رئیس جمهور سابق آمریکا را غیرمسئولانه دانسته و ادعا کردند که عدم بازگشت به توافق هسته‌ای ایران باعث می‌شود که تهران به یک کشور خطرناک در آستانه تولید سلاح هسته‌ای تبدیل شود.

واشنگتن پست در گزارش خود نوشت که تقریبا همه قانون گذاران جمهوری خواه و تعداد زیادی از دموکرات‌ها مخالفت خود را با هرگونه توافق با ایران و خروج سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی اعلام کرده اند. از طرف دیگر داخل آمریکا نگرانی‌هایی درباره عدم توافق با ایران نیز به وجود آمده که آیا خطر هسته‌ای بیشتر است یا نه؟ حامیان توافق با ایران مدعی هستند که حذف نام سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی نمادین خواهد بود و بسیاری از تحریم‌ها علیه سپاه باقی خواهد ماند.

در ادامه این گزارش آمده است که بعضی نمایندگان در کنگره معتقدند که کمپین فشار حداکثری ترامپ علیه ایران، نه تنها نتیجه‌ای نداشت، بلکه باعث شد ایران از محدودیت‌های برنامه هسته‌ای خارج شود و به پیشرفت برنامه هسته‌ای خود تا رسیدن به سطح رادیواکتیو لازم برای بمب هسته‌ای ادامه دهد.

 امضاکنندگان این بیانیه شامل مقامات فعلی و سابق «بولتن علوم اتمی»، «انجمن کنترل تسلیحات»، «کمیته دانشمندان نگران» و «صندوق پلاشرز» و همچنین دیپلمات‌ها و کارشناسان دانشگاهی سابق آمریکایی و اروپایی هستند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران چندی پیش از اختلاف نظر میان ایران و آمریکا درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم‌ها گفت که خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و تحریم‌های یکجانبه آمریکایی‌ها از موضوعات اصلی جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای است و یکی از موضوع‌های مورد بحث در مذاکرات، خارج کردن سپاه پاسداران از لیست تحریم‌هاست.

سال ۱۳۹۸ آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. این اقدام بخشی از کمپین فشار حداکثری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا علیه ایران بود که با استقبال «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی روبرو شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
7891
۰۳:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
بایدن عاقل تر از اونه که پاجای پای ترامپ کله پوک بگذاره. اصلا امریکا به صلاحش نیست که با ایران مقابله کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچکس به خودش زحمت اصلاح آمریکا رو نده چون فقط عمر و وقتش رو داره تلف میکنه و سرنوشت آمریکا عین روز روشنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیخود به خودشون زحمت ندن تنها چیزی که برا آمریکا اهمیت نداره دلیل و منطقه
آخرین اخبار