امیرعبداللهیان:

هیات حاکمه موقت افغانستان، امنیت دیپلمات‌های ایران را حفظ کند

وزیر خارجه گفت: از هیات حاکمه موقت افغانستان انتظار داریم در زمینه حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم و جدی را داشته باشد.

این نخستین تماس تلفنی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان با وزیر خارجه کشورمان پس از تعرض اخیر به نمایندگی های ایران در افغانستان است.

آقای حسین امیرعبداللهیان در پاسخ به تماس تلفنی آقای امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان، از وی خواست تا این حکومت در زمینه کنترل مرز‌ها و عدم اجازه به عابران غیرمجاز و همچنین عمل به تعهدات دوجانبه خود مطابق قرارداد‌های لازم الاجرای فی‌ما‌بین از جمله در حوزه حق آبه ایران و آب‌های مرزی نیز همکاری لازم و جدی را داشته باشد.

به گفته وزیر خارجه، «چند میلیون نفر از برادران و خواهران افغانستانی طی بیش از ۴۰ سال گذشته مهمان جمهوری اسلامی ایران بوده و از امکانات لازم و مناسب بهره‌مند هستند. او از این که تبلیغات سوء، هدف‌دار و دورغین پخش شده در برخی شبکه های اجتماعی توسط دشمنان و معاندان روابط خوب دو ملت همسایه ایران و افغانستان باعث وقوع برخی حوادث ناراحت کننده شده، متاسف است.»


بیشتر بخوانید


سرپرست وزارت خارجه هیأت حاکمه موقت افغانستان ضمن ابراز تاسف عمیق خود از حوادث اخیر و تعرض به نمایندگی‌های کشورمان در کابل و هرات، نسبت به تامین امنیت کامل اماکن دیپلماتیک، دیپلمات‌ها و کارکنان جمهوری اسلامی ایران در این کشور اطمینان داد.

آقای امیرخان متقی، ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و مردم ایران و ارائه خدمات گسترده به مردم این کشور در شرایط سخت و دشوار، بر اهتمام این کشور برای توسعه و گسترش روابط و همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور و ملت همسایه و مسلمان تاکید کرد و اطمینان داد که از هیچ تلاشی برای رفع نگرانی ایران دریغ نخواهد کرد.

او همچنین موضوع حق آبه ایران را مورد توجه قرار داد و از اعزام هیات تخصصی ایران بدین منظور به افغانستان استقبال کرد و بر جدیت طالبان برای مقابله با مواد مخدر تاکید کرد.

در بخش دیگری از این تماس، وزیر خارجه کشورمان گفت: جمهوری اسلامی نگاهی مثبت و سازنده به افغانستان داشته و تبادل هیات برای همکاری‌های بین دو کشور، ارسال کمک‌های بشر دوستانه و فعال نگه داشتن نمایندگی‌های خود برای ارائه خدمات به مردم افغانستان در همین چارچوب بوده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
کی ، به شما اجازه داد این کفتارها رو به رسمیت بشناسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
سلام شما اگه یه سر به اطراف تهران بزنی حس میکنی داری تو افغانستان راه میری من به شخصه از زمانی شنیدم بچه ها و زن ها رو مورد آزار و اذیت قرار میدن خیلی خیلی میترسم لطفا یه ساماندهی بشه ایران کشوری نیست که هرکی دلش بخواد بره و بیاد شما برای ورود به کشور ها اروپای باید دنبال هزاران کار بری اما ایران برای افغانستانی ها شده سر کوچشون میان هر کاری دلشون میخواد میکنن بعد از اینجا رد میشن میرن ترکیه و هرجا دیگه لطفا کشور مارو بی ارزش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
ای لعنت به طالبان با وجود اینا ورشکسته تر میشه هرچه افغانستانی میان ایران اینا عرضه ندارن کشو ر خودشون رو اداره کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
از گرگها می خواین مواظب گوسفندا باشن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
لطفاٌ افغانیها را از ایران بیرون کنید.
آخرین اخبار