خطیب‌زاده: همه نمایندگی های ایران در افغانستان باز بوده و فعالیت دارند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: از هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان، مسئولانه امنیت کامل دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک ایران را تامین و حفاظت نماید.

این درحالی است که سفارت کشورمان در افغانستان اعلام کرد که خدمات کنسولی ایران در کابل و هرات به دلیل مشکلات امنیتی تا اطلاع ثانوی انجام نمی شود.

اما ماجرا از جایی شروع می شود که جمعی کمتر از ۱۵ نفر دیروز در مقابل سفارت کشورمان در کابل تجمع کردند اما شمار بیشتری با تجمع در مقابل سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات اقدام به سر دادن شعار و سنگ پرانی به سمت ساختمان کنسولگری کردند.

گزارش ها حاکی است که معترضان موفق به ورود به داخل ساختمان کنسولگری نشدند، چون با ورود مولوی "اسلام جار" والی هرات به محل حادثه غائله پایان یافت و معترضان با «شلیک‌های هوایی» نیروهای طالبان و نیروهای محافش نمایندگی متفرق شدند.

منابع هراتی می‌گویند پشت صحنه این تظاهرات گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» که پیش از این از سوی غربی‌های حاضر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند قرار دارند و این گروه‌ها برای روزهای آینده نیز فراخوان تظاهرات داده‌اند.

  بهادر امینیان سفیر ایران در افغانستان هم دیروز در مصاحبه‌ای گفت که «می‌خواهم هشدار بدهم که یک فتنه و توطئه‌ای در راه است».

خطیب‌زاده در این باره گفت: متاسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهارنظرها با هدف ایران یا افغانستان هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را هدف قرار داده و هوشیاری بیش از پیش مردم و مسؤولان دو کشور را می‌طلبد.

گفتنی است، صبح امروز هم کاردار افغانستان به وزارت امور خارجه احضار شد.

براین اساس، مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات به سفارت و سرکنسولگری ایران در کابل و هرات اعتراض کرد.

سید رسول موسوی همچنین با یادآوری مسئولیت دولت ها در برقراری امنیت نمایندگی های دیپلماتیک به کاردار افغانستان، خواستار برخورد قانونی با حمله کنندگان به نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۸ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
فقط نادرشاه وفتی میخواست به هندوستان حمله کنه افغانی خواست بدون نادرشاه حکم اصفهان شوند موقعی که نادرشاه بدون کمک افغانی هندوستان را گرفت وبعد نوبت به کابل رسید نادرشاه از هندوستان عازم افغانستان شد وتمام سران را کشت تا دیگر اعلام حاکمیت نشوند از آن زمان تا به حال سکوت نوبتش رسیده که گوشمالی بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
عجبا و عجبا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
جمع کنین این بساط تان را یعنی افغانی از ایرانی عزیزتر هست برایتان هرچند آقایان دوست دارن مهاجرین افغان در کشور زیاد شن نه ملت مظلوم ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
فکر کنید ۲۰ سال گذشته و این جمعیت زادو ولد کرده جمعیت چندین برابری شده وباعث مشکلات بسیار زیادی قومی ملیتی در این کشور شده اون موقع اگر نوه من و دیگران شاید نوه مسولین امروز سیاست گذار سوال کنند آیا مسولین خواب بوده اند آیا وزارت کشور و وزات خارجه نهاد ریاست جمهوری و هر مسول دیگری که متولی است همگی خواب بوده اند در حق این مرز و بوم کوتاهی جبران نشدنی و غیر قابل جبران کرده اند چرا افکار عمومی ورسانه ملی سکوت کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
باید در 15متری نمایندگی های ایران نیروهای امنیتی مستقر باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
توی محله ما بندعباس ساعت سه شب کنار خیابان نشده اند کسی نیست بهشون چیزی بگه خانه هایی که خالی بود همه شده پرافغانی وگرانی اجاره بها
Germany
ناشناس
۰۴:۱۶ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
شهرای بندری و کنار دریا مگه ورود افغانیها ممنوع نبود؟ کل ایران اشغال کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
افغانی ها دارن مالک ایران میشن برق و گاز و آب و تحصیلات حق مردمه ایرانه که براش یارانه میده کشور نه افغانها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
سنگ پا رو وزارت خارجه از پشت بسته !!! هر کشوری بود به سفارتش حمله میکردند تعطیل میکرد !!! نگاه کنید سفارت عربستان چطور رفتار کرد وقتی تو تهران بهش حمله کردند ! بد نیست وزارت خارجه یاد بگیر رفتار درست سیاسی رو !!!
متاسفانه بجای بکار گیری افراد نخبه در وزارت خارجه افراد بیسواد که اطلاعات امور خارجه ندارند و دیپلم ردی و با ارفاق خریدنی گرفتن اومده تو وزارت خارجه درصورتیکه در جکومت قبلی شرط ورود به وزارت خارجه بالا بودن نمره و تحصیلات عالیه قوی بود !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
تاوان این همه افغانی را مردم دارن میدن .
Netherlands
ناشناس
۱۷:۳۴ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
هشت میلیون افغانی رو اگه بیرون نکنید فردا باید داخل کشور باهاشون بجنگیم اگه این هشت میلیون ده تا بچه دنیا بیارن تو ده سال میشن هشتاد میلیون افغانی بعد از جمعیت مردم ایران هم بیشتر میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
باسلام مگر همه شان زن هستند که همه 8میلیون نفربچه به دنیا بیارند؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
هرکدوم چندتا بچه دارن ما ایرانها نمیتونیم حتی ازدواج کنیم چند سال دیگه نسلمون افغانی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
هزینه هشت میلیون افغان روی دوش مردم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
بسیار خرسندیم وخرسنتر هم خواهیم شد که دلار وماشین وکالاها هرروز گران تر اقبل شوند تا دیگع کسی ادرس غلط به سمت معجزه گر واهی وخیالی ندهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۳ فروردين ۱۴۰۱
اگر این اتفاق واسه اعراب رخ میداد واکنششون رو میدیدید و درس میگرفتید ،،ممنون که تمام دفاتر تو افغانستان باز هستند بالاخره ارتباط با ابرقدرتها باعث رونق کشور میشه ،،،،،از طالبان میترسید ، ترسه واقعی
آخرین اخبار