سازمان ملل:

درگیری ۷۷ میلیون نفر در جهان با فقر در پی همه گیری کرونا

بسیاری از کشور‌های در حال توسعه به علت هزینه‌های فلج کننده بازپرداخت بدهی‌ها نمی‌توانند به شرایط گذشته خود در دوره پیش از کرونا بازگردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سازمان ملل اعلام کرد: همه گیری کرونا، ۷۷ میلیون نفر را سال گذشته در چنگال فقر گرفتار کرد و بسیاری از کشور‌های در حال توسعه به علت هزینه‌های فلج کننده بازپرداخت بدهی‌ها نمی‌توانند به شرایط گذشته خود در دوره پیش از کرونا بازگردند.

در این گزارش آمده است: کشور‌های ثروتمند با مبالغ بی سابقه‌ای که با نرخ بهره بسیار پایین وام گرفته اند می‌توانند شرایط اقتصادی خود را به دنبال رکود ناشی از کرونا بهبود بخشند، اما فقیرترین کشور‌ها میلیارد‌ها دلار برای پرداخت بد‌های های خود هزینه کردند و با هزینه‌های استقراضی بالاتر مواجه شدند و این امر مانع از اختصاص هزینه‌های لازم برای ارتقاء و بهبود بخش بهداشت و آموزش، محافظت از محیط زیست و نیز کاهش نابرابری در این کشور‌ها شد.

مطابق با گزارش سازمان ملل، ۸۱۲ میلیون نفر سال ۲۰۱۹ با درآمد روزانه یک دلار و ۹۰ سنت یا کمتر در فقر شدید قرار داشتند و این رقم تا سال ۲۰۲۱ در بحبوحه همه گیری کرونا به ۸۸۹ میلیون نفر افزایش پیدا کرد.

این گزارش به تامین بودجه مورد نیاز برای تحقق اهداف توسعه سال ملل تا سال ۲۰۳۰ از جمله پایان دادن به فقر، تضمین آموزش باکیفیت برای همه جوانان و برابری جنسیتی می‌پردازد.

امینه محمد، معاون دبیر کل سازمان ملل در کنفرانسی خبری اعلام کرد: این تلاش در برهه‌ای حساس برای بشریت انجام می‌شود که بحران تغییرات اقلیمی و همه گیری کرونا نیز وجود دارد.

او افزود: تاثیر جهانی جنگ در اوکراین نیز بر این موارد اضافه شده است و ارزیابی سازمان ملل حاکی از آن است که یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در نتیجه جنگ اوکراین با افزایش هزینه‌های مواد غذایی، انرژی و کود شیمیایی مواجه شده اند.

به موجب این گزارش، سرانه تولید ناخالص داخلی در ۲۰ درصد کشور‌های در حال توسعه تا پایان سال ۲۰۲۳ به پیش از سطح سال ۲۰۱۹ باز نخواهد گشت.

در این گزارش آمده است فقیرترین کشور‌های در حال توسعه به طور متوسط ۱۴ درصد درآمد خود را بابت بهره بدهی هایشان می‌پردازند و بسیاری مجبور به کاهش هزینه‌های مربوط به آموزش و زیرساخت‌ها در نتیجه همه گیری کرونا شده اند. کشور‌های توسعه یافته ثروتمند تنها سه و نیم درصد می‌پردازند.

مطابق با این گزارش، جنگ اوکراین این چالش‌ها را تشدید خواهد کرد و افزایش بهای انرژی و کالا‌ها، اختلال در زنجیره تامین، افزایش نرخ تورم، کاهش رشد اقتصادی و افزایش بی ثباتی را در بازار‌های مالی به دنبال خواهد داشت.

امینه محمد می‌گوید اگر کشور‌های کمک کننده ثروتمند هزینه‌های نظامی خود را در نتیجه این جنگ افزایش دهند و کمک‌ها به کشور‌های در حال توسعه و نیز تلاش‌ها برای مقابله با بحران تغییرات آب و هوایی کاهش یابد، این فاجعه بار خواهد بود.

او افزود هیچ بهانه‌ای برای انفعال در این لحظه مهم برای مسئولیت پذیری جمعی به منظور اطمینان از اینکه صد‌ها میلیون نفر از فقر و گرسنگی نجات خواهند یافت وجود ندارد.

این گزارش توسط دفتر امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل و با هماهنگی بیش از ۶۰ نهاد بین المللی از جمله سازمان ملل و نهاد‌های مالی بین المللی تهیه شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار