وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از سلامت دانشجویان و استادان اولویت اصلی وزارت علوم تا لزوم کاربردی شدن فناوری‌ها برای مردم

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

محمدعلی زلفی‌گل در جمع خبرنگاران در حاشیه آغاز آموزش حضوری دانشگاه‌ها در دانشگاه تهران گفت: در زمان کرونا دانشجویان تحصیلات تکمیلی که رساله‌ها و پایان نامه هایشان تصویب شده بود، در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها حضور داشته اند.

از امروز ۱۴ فروردین دانشجویان تمام مقاطع باید در دانشگاه‌ها حاضر شوند.

وزیر علوم گفت: از جامعه فرهیخته دانشگاهی انتظار داریم تا همان گونه که برای تمام جامعه الگو هستند، در عرصه سلامت و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی هم الگو باشند تا سلامت هیچ دانشجو، استاد و کارمندی به خطر نیفتد.

سلامت دانشجویان اصل اساسی در از سرگیری آموزش‌های حضوری است.

زلفی گل افزود: امکان دارد برخی از دانشجویان به دلایل موجه امکان حضور در کلاس‌های درس را نداشته باشند که باید در این زمینه دانشگاه‌ها تمهیدات لازم را جهت رعایت حق و حقوق آن‌ها داشته باشند.

دانشگاه‌ها می‌توانند شرایط مهمان شدن دانشجویان را در محل سکونت آن‌ها فراهم کنند و اگر رشته مورد نظر موجود نبود یا دانشجویی علاقه به حضور در کلاس نداشت، برای حذف درس‌های آن‌ها با صلاحدید دانشجو و دانشگاه اقدام می‌شود.

زلفی گل بیان کرد: اگر در مواردی دانشگاه تشخیص داد، دانشجویان می‌توانند با همکاری استادان از آموزش‌های برون خط استفاده کنند.

سلامت دانشجویان و استادان اولویت اصلی وزارت علوم

آیا زیرساخت های لازم برای حضوری شدن دانشگاه ها فراهم شده است و تمهیدات وزارت علوم چیست؟

عمو عابدینی: مصوبه حضوری شدن دانشگاه ها در شهریور ابلاغ شده بود. به طوری که دانشجویان ارشد و دکتری به صورت حضوری کلاس هایشان برگزار شد.

حمایت های لازم برای حضوری شدن کامل کلاس های دانشگاه ها با مد نظر قرار گرفتن شیوه نامه ها انجام شده است تا دانشجویان از چهاردهم فروردین در دانشگاه ها حضور پیدا کنند.

برنامه ریزی برای بهبود کیفیت آموزشی چطور است؟

ارتباط بین استان و دانشجو کیفیت آموزش را بهبود می بخشد. این موضوع همیشه دغدغه وزارت علوم است و آیین نامه ها در زمینه ارزیابی استادان در دانشگاه ها تبیین و ابلاغ شده است.

بر اساس بخشنامه به دانشگاه ها اجازه داده ایم تا برای دانشجویانی که دچار مشکل شده اند، تسهیلاتی قائل شده و مسائلی مانند حذف و اضافه را انجام بدهند. باید با صبر و حوصله موضوع حضوری شدن دانشگاه ها را پیش ببریم تا دانشجویان دچار مشکلی نشوند.

اگر خوابگاه های دانشگاه ها در دست تعمیر هستند، باید فضایی را در نظر گرفته تا محل اسکان دانشجویان آماده شود. فعلا تصمیمی برای اضافه شدن مدت زمان ترم تحصیلی وجود ندارد.

سلامت دانشجویان و استادان اولویت اصلی وزارت علوم است و تمام دانشجویان مدیریت هوشمند بیماری کرونا و دستورالعمل ها را به طور دقیق رعایت می کنند.

جلیلی، رئیس دانشگاه شریف گفت: در دانشگاه علاوه بر بحث علمی کلاس و درس شرکت های دانش بنیان و پژوهش فناورانه وجود داشته که تعطیلی معنایی نداشته است. یک هفته به دانشجویان کارشناسی که هنوز دانشگاه را ندیده اند فرصت داده تا در خوابگاه مستقر و کلاس ها به صورت حضوری برگزار شوند.

برای ۲۵ درصد از دانشجویان کارشناسی استثنای یک هفته ای را قائل شده و امتحانات به صورت حضوری در تمام مقاطع برگزار می شوند.

ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی گفت: ۸۸ درصد از دانشجویان دو نوبت واکسن را زده و حدود ۱۳۴۰ نفر واکسن تزریق نکرده اند که بیشتر دانشجویان غیر بومی هستند.

رئیس دانشگاه شیراز گفت: تعطیلی به معنای امروزی نداشتیم و دانشجویان رساله های خود را به صورت حضوری در بخش عملی و آزمایشگاهی تمام مقاطع تحصیلی ارائه کردند.

حبیبی، رئیس دانشگاه خوارزمی گفت: برگزاری کلاس های حضوری باید همراه با رعایت شیوه نامه های بهداشتی باشد. مدیران دانشگاهی به این نتیجه رسیده اند که در طول یک تا سه هفته به صورت متناوب حضور دانشجویان در دانشگاه ها به صورت حضوری باشد. ما کار را با دانشجویان ارشد و دکتری شروع خواهیم کرد.

کلانتری، رئیس دانشگاه یزد گفت: دانشگاه یزد حدود شش هزار دانشجوی خوابگاهی دارد و از امشب دانشجویان مقطع دکتری وارد خوابگاه خواهند شد. ما پیش بینی کردیم که دانشجویان دکتری، ارشد و کارشناسی به ترتیب هشت ، هفت و شش جلسه در دانشگاه حضور پیدا کنند.

بیش از ۲۵ درصد دانشجویان بین‌الملل در ایران از اتباع افغانستان هستند

محمد جواد سلمانپور معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم گفت: با چالش ها و مشکلات متعددی هم در خصوص دانشجویان کشور افغانستان و هم در سایر کشورها مواجه هستیم. این چالش‌ها و مشکلات شناسایی شده است و به ترتیب و با اولویت بندی در حال رفع آنها هستیم.

سلمانپور گفت: تعامل بین دستگاه ها در حل این چالش‌ها و مشکلات تسهیلگر و تسریع کننده است.بیش از ۲۵ درصد دانشجویان بین‌الملل در ایران افغانستانی هستند. بسیاری از نخبگان دانشجویان بین‌الملل در ایران افغانستانی هستند.

 معاون بورس و امور دانشجویان خارج وزارت علوم ادامه داد: دانشجویان افغانستانی خوشبختانه از هوش بالایی برخوردارند و بسیاری از نخبگان دانشجویان بین المللی از کشور افغانستان هستند لذا در رشته های مختلف در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند. برخی از دانشجویان دکترای برجسته آموزش عالی، از کشور افغانستان هستند که نوید آینده خوبی را برای کشور خودشان و در تعاملات با کشور ما می دهد.

حضور دانشجویان در کلاس‌ها با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است

قاسم عموعابدینی گفت: وزارت علوم در صدد حضوری شدن تمام آموزش‌های دانشگاهی به صورت پلکانی است.

دانشگاه‌ها باید با عزم جدی آموزش‌های حضوری را به شیوه‌ای تحقق بخشند تا سلامت دانشجویان، استادان دانشگاهی و کارکنان حفظ شود.

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: از آن جایی که تعداد دانشجویان واکسینه نشده، محدود است و در سطح دانشگاه‌ها پخش هستند؛ تسهیلاتی را برای آن‌ها در نظر گرفته ایم و طبق شیوه نامه‌های بهداشتی در کلاس‌های درس عمل خواهد شد.

فناوری‌ها باید برای مردم کاربردی شوند

علی خیرالدین گفت: در گذشته مجوز منطقه ویژه فناوری برای ۵ استان از قبیل بوشهر، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد صادر شده بود.

شورای عالی عتف به تازگی تصمیم گرفته تا مصوبه‌ای صادر کند که هر استان ۵ ناحیه فناوری را ایجاد کند و به دریافت منطقه ویژه بپردازد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم افزود: شعار امسال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین است تا بتواند در صدور مجوز‌ها تسهیل گر باشد.

استان‌ها و شهرستان‌هایی که قصد ایجاد پهنه فناوری را دارند باید ابتدا درخواست خود را در کمیسیون ماده ۵ زیر نظر استانداری مطرح کنند.

او اضافه کرد: کمیسیون فناوری و نوآوری وزارت علوم الزامات اجرایی این پهنه‌ها را تهیه می‌کند و به کمیسیون ماده ۵ می‌فرستد تا بعد از بررسی‌های صورت گرفته به عنوان تائید نهایی مطرح شود.

باید بتوانیم فناوری را وارد فضای شهری کنیم و به دنبال این هستیم تا در معاونت به نوعی فناوری را مردمی کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اضافه کرد: فناوری باید به گونه‌ای طراحی و اجرایی شود که برای مردم کاربردی و قابل اجرا باشد.

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار