کاخ سفید: آزمایش موشک‌های بالستیک از سوی کره شمالی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است

کاخ سفید به آزمایش موفقیت آمیز موشک پیشرفته بالستیک توسط دولت کره شمالی واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد.

جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای عنوان کرد: آمریکا به شدت اقدامات اخیر دولت کره شمالی در آزمایش متعدد موشک‌های بالستیک را محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های بین المللی شورای امنیت می‌داند.

ساکی در ادامه افزود: این اقدام نشان می‌دهد کره شمالی همچنان به برنامه‌های توسعه سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌های بالستیک پیشرفته بیشتر از رفاه و آسایش مردمش اهمیت می‌دهد.

رییس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی نیز در این باره اعلام کرد: موشک بالستیک دور برد کره شمالی توانست این بار به بیشترین ارتفاع خود از ابتدای آزمایش‌های موشکی پیونگ یانگ دست یابد. ظاهراً این موشک برای رسیدن به آب‌های سرزمینی ژاپن از زاویه بالایی شلیک شده است.

ماکوتو اونیکی، معاون وزیر دفاع ژاپن هم گفت بررسی بیشتر جزئیات این آزمایش اخیر نشان می‌دهد این آخرین نوع از موشک‌های پیشرفته بالستیک دور برد در کره شمالی است.

سه روز پیش، خبرگزاری یونهاپ به نقل از مقامات نظامی کره جنوبی گزارش داد که کره شمالی چهار پرتابه از چندین سامانه پرتاب موشک به سمت آب‌های غربی دریای زرد شلیک کرده است. به گزارش این خبرگزاری، در عرض یک ساعت، چهار پرتابه به دریا سقوط کرد. گفته می‌شود شورای امنیت ملی کره جنوبی برای بررسی این حادثه یک جلسه اضطراری تشکیل داده است.

هفته گذشته نیز رسانه‌های کره جنوبی گزارش دادند جمهوری دموکراتیک خلق کره در حال آماده شدن برای انجام یک آزمایش موشک بالستیک قاره پیماست.

از پایان سال ۲۰۱۷، پیونگ یانگ آزمایش‌های هسته‌ای و پرتاب سامانه‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را متوقف کرده بود. در ماه ژانویه، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تصمیم گرفت به دلیل سیاست خصمانه آمریکا تمامی فعالیت‌های موقتاً تعلیق شده را از سر بگیرد. کره شمالی در تاریخ ۵ مارس (۱۴ اسفند) یک موشک کوتاه برد را از منطقه سونان در نزدیکی پیونگ یانگ پرتاب کرد که نهمین آزمایش موشکی این کشور از ابتدای سال را رقم زد.

طبق اعلام ارتش کره جنوبی، موشکی که در ۲۷ فوریه (۶ اسفند) پرتاب شد، تقریباً مسافت ۳۰۰ کیلومتر در ارتفاع ۶۲۰ کیلومتری از زمین پرواز کرد، در حالی که موشک ۵ مارس (۱۴ اسفند) ۲۷۰ کیلومتر را در ارتفاع بالای ۵۶۰ کیلومتر طی کرد. پرتاب موشک جدید پیونگ یانگ، شمار پرتاب‌های این کشور از ابتدای سال جاری را به عدد ۱۰ می‌رساند. این آزمایش‌ها از سوی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن محکوم و تهدیدی برای صلح جهانی عنوان شده اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
نترسید فقط آزمایش کرده آمریکایی های ترسو خاک تو سرتون
آخرین اخبار