گروسی: امیدوارم به زودی به توافق هسته‌ای دست پیدا کنیم

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به دریافت تضمین‌های کتبی روسیه از آمریکا ابراز خرسندی کرده است.

رافائل گروسی در گفتگو با شبکه فرانس ۲۴ ضمن ابراز خرسندی از اظهارات دیروز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد دریافت تضمین‌های کتبی از آمریکا، گفت: «امیدوارم به زودی بتوانیم این توافق را داشته باشیم و کار را شروع کنیم. بازرسان من آماده رفتن هستند».

او همچنین گفت: «من فکر می‌کنم ما در آستانه توافق با ایران هستیم».

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز در کنفرانس خبری با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان گفت: «روسیه تضمین‌های کتبی از واشنگتن دریافت کرده که تحریم‌ها مانع همکاری در برجام نشود. ضمانت‌های کتبی آمریکا به روسیه مبنی بر این است که تحریم‌ها بر همکاری هسته‌ای با ایران از جمله تأسیسات بوشهر تأثیری نخواهد گذاشت».

در این کنفرانس خبری وزیر خارجه روسیه ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه روسیه در مسیر دستیابی به توافق مانع‌تراشی می‌کند را رد کرد و گفت این کشور حامی بازگشت سریع به برجام است.

اولیانوف: انعقاد توافق به آمریکا وابسته است نه روسیه

مذاکره کننده روس در مذاکرات وین هم در صفحه رسمی خود در توییتر نوشت: «من از حدس و گمان‌ها در مورد موضع روسیه در مرحله نهایی گفتگو‌های وین خسته شده ام. [این گفته‌ها] سوء تفاهم، تفسیر نادرست و تحریف واقعیت است.

او گفت: «انعقاد توافق به روسیه بستگی ندارد، بلکه به دیگران به ویژه آمریکا بستگی دارد».

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در خصوص توافق‌هسته ای کشورمان ساعاتی پیش اعلام کرد مواردی به درخواست روسیه به متن توافق‌نامه اضافه شده است تا پروژه‌ها و حیطه‌های فعالیت پیش‌بینی شده در برجام از جمله همکاری با ایران در نیروگاه اتمی بوشهر از آثار منفی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه مصون بمانند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۸ اسفند ۱۴۰۰
مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
توافق هستی بخورد تو سرتان توافق با گرگ تا دندان مسلح که از نسل ۶سلاح های فوق مخرب اتمی رونمایی می کنند و.....؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
به تو ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
روباه مکار دوبار چند سال دیگر ملت ایران را سرکار بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
این مدیرکل جدید اژانس اقای موسی،خیلی ادم بدبخت و ذلیلیه، واقعا نوکری و غلام حلقه بگوشی امریکا خیلی بهش میاد،از وقتی که این شامپانزه مدیرکل شده مدام برعلیه ایران دسیسه میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
صالح
۱۱:۰۸ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
گروسی توافق رو روی سنگ قبرت خواهیم نوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
دیگه حالمون از هر چی توافقه به هم می خوره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
حال ما هم از تو بهم میخوره جمع نبند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
ما حتی به توافق کتبی آمریکا هم اطمینان نداریم بهترین راه حل اینه که ما هم بمب اتم و یا یه بمب خیلی بهتر از اتم درست و کشف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
آمریکای دروغگو توافق کتبی را هم پاره پاره میکند.شک نداشته باشید
آخرین اخبار