وزارت خارجه چین: آمریکا مخالف قرارداد مبارزه با سلاح‌های بیولوژیکی است

چین می‌گوید آمریکا ۲۰ سال است مانع انعقاد کنوانسیون مبارزه با سلاح‌های بیولوژیکی می‌شود و درب آزمایشگاه‌های خود را به روی بازرسان بسته است.

هوا چانینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در صفحه رسمی توییتر خود ابعاد جدیدی از پنهان‌کاری آمریکا در خصوص آزمایشگاه‌های بیولوژیکی-نظامی در خاک دیگر کشور‌ها را مطرح کرده است.

وی نوشت: «طرف آمریکایی گفته که به طور کامل به تعهدات خود تحت کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی پایبند است و چنین سلاح‌هایی را تولید نمی‌کند و در اختیار ندارد».

چانینگ در ادامه توییت خود این پرسش را مطرح کرد که در صورت درست بودن این ادعا چرا آمریکا برای ۲۰ سال مانع انعقاد پروتکل راستی‌آزمایی «انطباق با کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی» شده است؛ و اینکه چرا آمریکا در برابر بازکردن درب آزمایشگاه‌های بیولوژیکی خود و مخصوصا آزمایشگاه مشهور «فورت دیتریک» به روی بازرسان بی‌طرف بین‌المللی مقاومت نشان می‌دهد.

گفتنی است کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی، توسعه، انباشت، انتقال و استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی را در سراسر جهان ممنوع می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در انتها با بیان ضرب‌المثل چینی «هر آنچه پنهان‌تر، آشکارتر» خواستار پاسخ روشن، صادقانه و صریح آمریکا شد.

گفتنی است به تازگی وزارت دفاع روسیه در جریان پیشروی‌های خود در اوکراین، اسنادی به دست آورده و فاش کرده است که نشان می‌دهد تعدادی آزمایشگاه بیولوژیکی-نظامی با بودجه آمریکا در اوکراین تاسیس شده بوده و مشغول انجام آزمایش‌های «مخفی» بوده اند.

ژائو لیجیان، دیگر سخنگوی وزارت خارجه چین نیز چندی پیش گفت اسناد فاش شده تنها نوک یک کوه یخ بوده اند چرا که آمریکا ۳۳۶ آزمایشگاه در ۳۰ کشور تحت کنترل خود تاسیس کرده است».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
آمریکا تنها کشوری بود که به بهانه احتمال جاسوسی از آزمایشگاههاش با این پروتکل مخالفت کرد.
Israel
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
پس لازم شد آمریکا همین امروز نابود بشه و فردا دیره چون حیات بشر از دستش تو خطره
آخرین اخبار