نیروگاه رامین در تکاپوی تامین برق پایدار تابستان

تابستان‌های داغ و طاقت فرسای خوزستان و مشکلات در تولید انرژی برقابی به دلیل خشکسالی توجه‌ها را به سمت نیروگاه رامین معطوف کرده است.

نیروگاه رامین یکی از مهم‌ترین نیروگاه‌های خوزستان برای تولید برق و انرژی است؛ نیروگاهی در حواشی شهر کوچک ویس که همچون نگینی کشور را در شب رنگ و لعاب می‌دهد.

خوزستان دومین استان پرمصرف برق در کشور پس از تهران است. علاوه بر فعالیت صنایع وسیع و عظیم در این استان از نیمه‌های بهار مردم مجبورند برای رهایی از گرما به دستگاه‌های سرمایشی روی آورند.

موتور میلیون‌ها دستگاه کولر گازی با حجم بالای مصرف انرژی طی تابستان داغ برای خنک نگه داشتن مردم می‌چرخند و هم زمان نیروگاه‌های تولید برق نیز باید به وظیفه دشوار خود در تامین برق شهروندان عمل کنند.

نیروگاه رامین در زمینی به مساحت ۲ و نیم میلیون متر مربع احداث شده که بخش نخست آن در دهه ۵۰ خورشیدی ساخته و سال ۱۳۵۸ به بهره برداری رسید.

این نیروگاه در سال ۱۳۹۰ با تولید رقم شگفت انگیز بیش از ۱۲ میلیون مگاوات ساعت انرژی رکوردی را در تاریخچه فعالیت ۳۳ ساله خود رقم زد.

خلیل محمدی مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز به تازگی در اظهار نظری گفته است که در ۱۱ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ این کارخانه برق ۸ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۱۲۲ مگاوات ساعت انرژی برق تولید کرده است.

آقای محمدی همچنین متذکر شد که نیروگاه رامین در حالی به چنین میزان تولید برق دست یافته که طی ماه‌های اخیر واحد‌های مختلف آن به منظور تعمیرات اساسی از مدار خارج شده بودند.

نیروگاه رامین در تدارک تامین برق پایدار تابستان

تکاپو نیروگاه رامین برای تامین برق

واحد تولید برق در نیروگاه‌ها برای آنکه در مواقع پرمصرف سال راندمان بالاتری داشته و فرایند را بهتر طی کنند، در فصول سرد سال مورد تعمیرات اساسی قرار می‌گیرند.

پارسال و پس از انتقاد سید کریم حسینی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان مبنی بر آنکه علت قطعی برق دیر اقدام کردن نیروگاه رامین به منظور تعمیرات اساسی است، این کارخانه تولید انرژی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «با تمام توان و علی رغم مشکلات مالی و تامین قطعات برای تامین برق در تکاپو است».

مدیرعامل نیروگاه رامین اهواز در این خصوص گفته بود که «مجموعه مدیریتی این نیروگاه هیچ قصوری در اجرای مسئولیت‌ها و روند تعمیرات اساسی این واحد تولیدی و همچنین رفع مشکلات سایر واحد‌ها نداشته و مجموعه نیروگاه رامین با وجود شرایط سخت بحران کرونا متعهدانه و مسئولانه و در شرایط سخت کاری مرتبط با تولید این انرژی جهت اجرای دقیق و تخصصی این پروژه تلاش کرده و همچنان طبق رسالت خویش در جهت تولید پایدار این انرژی حیاتی و خدمت رسانی مستمر به مردم نقش آفرینی می‌کنند.»

یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات تامین برق، نبود قطعات است. پس از سال ۱۳۹۰ و اعمال تحریم‌های همه جانبه و جنگ اقتصادی به منظور تحت تاثیر قرار دادن مردم ایران، ورود قطعات از خارج کشور نیز دشوار شد.

نیروگاه رامین در تدارک تامین برق پایدار تابستان

بومی سازی و سازسازی قطعات داخلی در نیروگاه رامین

هر چند متخصصان داخلی و مهندسان تلاش می‌کنند با بومی سازی این قطعات نیاز به خارج را کاهش دهند، اما همچنان نیز صنعت نتوانسته وابستگی خود را تماما از خارج بکاهد.

اگرچه نیروگاه رامین نیز سعی کرده در حد و تلاش خود این کار را انجام دهد.

فربد قیصری معاونت تعمیرات نیروگاه رامین می‌گوید که فقط در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۳۰۰ قطعه از سوی متخصصان این نیروگاه بازسازی شد.

قطعات به کار رفته در این نیروگاه دارای تنوع بالایی است و با توجه به لوازم و ساختار آن، برای تامین شان چالش‌های جدی وجود دارد.

آقای قیصری همچنین یادآور شد که طی ۱۱ ماه نخست سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴ هزار قطعه بومی سازی یا بازسازی شدند.

نیروگاه رامین در تدارک تامین برق پایدار تابستان

نیروگاه رامین بیش از ۳۰ درصد برق خوزستان را تامین می‌کند

این نیروگاه اهمیت بالایی برای تولید برق کشور در ۲ استان خوزستان و کهگلویه و بویر احمد ایفا می‌کند.

به ویژه استان خوزستان که در تابستان گذشته دچار تنش‌های آبی شد و بارش‌های اندک باران باعث کاهش فوق العاده ذخیره پشت سده‌ها گشت.

از آنجایی که سد‌ها با نیروگاه‌های برقابی خود انرژی تولید می‌کنند و این امر مستلزم وجود آب درون دریاچه بند‌ها است، کاهش آورد رودخانه‌ها به دلیل خشکسالی، تامین برق مصرفی خوزستان را با مسائلی مواجه کرد.

از همین رو نقش نیروگاه رامین در تامین یکی از استان‌های پر مصرف و صنعتی کشور ارزش پیدا می‌کند.

با یادآوری این مسئله که بر اساس اطلاعات هواشناسی میزان بارش‌ها امسال نیز کمتر از میانگین هر ساله بوده، اگر نیروگاه رامین نیز تعمیرات اساسی خود را در فصل سرد انجام ندهد، تابستان آینده تامین برق خوزستان با مشکلات جدی مواجه می‌گردد.

اما این نیروگاه اطمینان داده که سعی دارد تعمیرات اساسی خود را تا پایان اردیبهشت و نزدیک شدن به روز‌های گرم خوزستان انجام دهد.

نیروگاه رامین بیش از ۳۰ درصد برق خوزستان را تامین می‌نماید و این رقم بالا نشان از اهمیت آن دارد، بنابراین اطمینان از رفع شدن مشکلات و تعمیرات اساسی آن در فصول گرم اهمیت دارد.

گزارش از ساسان ناصری زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.