مجید و پیروز بازوان دفاعی ایران در مقابل دشمنان

صنایع دفاعی کشورمان در سال های اخیر به دستاوردهای متفاوتی در حوزه سامانه‌های کوتاه‌برد دست یافته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان - دیروز سامانه دفاع موشکی کوتاه‌برد پیروز در نیروی زمینی سپاه پاسداران عملیاتی شد.

این سامانه در واقع نمونه متحرک شده موشک‌های دهلاویه است که بر روی یک خودروی راهکنشی و تاکتیکی (ارس) نصب و عملیاتی می‌شوند. علت اصلی طراحی چنین سامانه‌ای را باید این دانست که پرتابگر موشک‌های دهلاویه تک فروندی هستند و برای استفاده بیشتر از آن‌ها در میدان‌های نبرد این تدبیر اندیشده شده است.

سامانه دفاع موشکی پیروز از یک سکوی پرتاب آسانسوری با دو درجه آزادی و تجهیز به چهار پرتابگر موشک دهلاویه با یک سامانه الکترواپتیک ساخته شده است. این سامانه می‌تواند دو موشک را به صورت همزمان و با فاصله زمانی ۰.۴ ثانیه از یکدیگر شلیک کرده و تا فاصله ۵ کیلومتری تعقیب کند.

مجید و پیروز بازوان دفاع موشک کوتاه‌برد ایران

نمونه عملیاتی شده سامانه پیروز در نیروی زمینی سپاه پاسداران

برد عملیاتی سامانه پیروز تا ارتفاع ۲ کیلومتری و فاصله ۵ یا ۸ کیلومتری عنوان شده که مقدار فاصله برحسب نوع موشک متغیر است. این سامانه مزیت‌های فراوانی دارد که از آن جمله می‌توان به قابلیت تحرک بالا، درگیری با انواع پهپاد‌ها و بالگرد‌ها، عبور از سد سامانه‌های دفاع فعال و افزایش قدرت تخریب نقطه‌ای اشاره کرد. 

مجید و پیروز بازوان دفاع موشک کوتاه‌برد ایران

سامانه الکترواپتیکی پیروز امکان استفاده از این سامانه در شب و روز با استفاده از دوربین‌های حرارتی و دید در شب و همچنین قفل روی هدف را برای این سامانه فراهم می‌کند. از طرف دیگر سامانه هدایت آن در داخل خودرو تعبیه شده است که کاربر را از خطرات احتمالی مصون می‌سازد.

اما این تنها سامانه ساخت نیروهای مسلح کشورمان نیست و سامانه‌های بومی دیگری نیز تولید و عملیاتی شده است.

مجید یار پیروز در مقابله با تهدیدات هوایی دشمنان

سامانه دفاع موشکی مجید دیگر سامانه بومی است که مشخصاتی مشابه با سامانه پیروز دارد. این سامانه نیز ساخت وزارت دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بوده و تمام بخش‌های آن در داخل ساخته شده. 

مجید و پیروز بازوان دفاع موشک کوتاه‌برد ایران

سردار تقی‌زاده جانشین سابق وزیر دفاع اول مهر ۹۹ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان از رونمایی سامانه مجید تا پایان سال خبر داده بود. این سامانه چندی بعد ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ در رژه روز ارتش کنار رادار کاشف ۹۹ حضور داشت و به نمایش درآمد.

این سامانه مجهز به موشک‌هایی نسبتاً کوچک و سامانه الکترواپتیکی برای کشف و شناسایی هدف بوده و کل مجموعه روی یک خودروی راهکنشی (تاکتیکی) ارس ۲ سوار شده بود، به این ترتیب کلیات سامانه مجید مشخص شد و کوتاه‌برد بودن آن محرز شد.

سامانه مجید بر روی یک ارس ۲ سوار می‌شود و از موشک AD-۰۲ استفاده می‌کند. هدایت موشک‌های آن از نوع تصویرسازی حرارتی IIR  بوده و سامانه هدف‌یابی الکترواپتیک آن با برد ۱۵ کیلومتری قادر است به صورت ۳۶۰ درجه محیط را پایش کند. البته این سامانه می‌تواند در مقابل جنگ الکترونیک دشمن مقاومت کرده و عملیات انجام بدهد.

مشخصات سامانه پدافندی مجید عبارتند از؛ کمینه برد ۷۰۰ متری، بیشینه برد ۸۰۰۰ متری یا ۸ کیلومتری، ارتفاع درگیری ۲۰ تا ۶۰۰۰ متری، طول موشک ۲ متری، قطر موشک ۱۵.۶ سانتی‌متری، وزن سرجنگی ۱۴ کیلوگرمی و وزن مجموع ۷۵ کیلوگرمی. یک سیستم کشف اپتیکی پسیو در کنار لانچرهای موشک ضد هوایی و امکان ارتباط با رادار کاشف ۹۹ نیز جزو ویژگی‌هاست.

سامانه مجید جه زمانی برای اولین‌بار عملیاتی شد؟

نخستین آزمایش عملیاتی سامانه مجید در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ انجام شد. در جریان این رزمایش، سامانه پدافند هوایی مجید، هدف پرنده‌ای را با موفقیت منهدم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
باران
۰۶:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
یک اسم دخترانه هم نمیشه روی سامانه ها کم خشونت :) گذاشت خب بخاطر مقام زن

حالا روی تسلیحات هم نذاشتین روی تولیدات مبتکرانه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
عالی میشداگربرنامه ای جهت فراصوت کردن این پرتابه ها،به سرانجام می رسیدوعملیاتی میشدیعنی موشک های ریزوکوچک امابه صورت فرا صوت یاهمون هایپرسونیک که فقط درانحصارصنایع نظامی ایران باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
بدون افزایش ابعادبدنه یابدون کاهش بردموشک،امیدواریم کلاهک انفجاری این موشک های چابک وریز،سهم بیشتری به نسبت طول کلی موشک پیداکنه یعنی وزن۱۴کیلویی کلاهک جنگی وانفجاری به ۳۰سی کیلوگرم برسه درنسل بعدی،البته باشتاب اولیه خیلی بیشتردر زمان شلیک ازروی پرتابگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۵ ۰۹ اسفند ۱۴۰۰
آفرین وصد مرحبا به بازوان پرقدرت ایران ارتش و سپاه افتخار ما وما جوانان هم داوطلب برای احتزاز پرچم عزیزمان بر بام دنیا دستمریزاد به اینهمه تجهیزات وقوت قلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
سپاسگزاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
ماشاالله، زنده بادخون پاک شهدا،لبیک یا حسین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
این ماشینه اسمش چیه روی تیتر زدین ، بده دوتا امکان رفاهی بهش اضافه کنید یک اتاق جدید و یک رنگ نسخه خیابانیش با همین موتور که روشه بدین بیرون
Iran (Islamic Republic of)
زنده باد ایران
۱۱:۰۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
به کوری چشم حسودان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
سلام خیلی عالیه من دوست دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
ماشاء الله
آخرین اخبار