امام جمعه مشهد:

واقعه عاشورا با جهاد زینب کبری(س) به انقلاب حسینی مبدل شد

امام جمعه مشهد گفت: شخصیت عظیمی که باعث شد واقعه عاشورا به یک انقلاب تبدیل شود، زینب کبری (س) بود.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر گفت: سیره زینب کبری (س) مشتمل بر الگوی مبارزات انقلابی و شخصیت عبادی او، تابلوی تمام‌عیار و نمایشگاهی از فضایل خدیجه کبری (س) و عظمت امیرمومنان (ع) است.

امام جمعه مشهد گفت: اسلام با ۲ عامل پیشرفت کرد و توسعه یافت، یکی ثروت حضرت خدیجه (س) و یکی شمشیر امیرالمؤمنین (ع) و هر دوی این خاصیت‌ها در شخصیت حضرت زینب متبلور بود؛ همان‌طور که خدیجه کبری (س) همه ظرفیت وجودی خود را وقف گسترش اسلام کرد، زینب کبری (س) نیز تمام توان و ظرفیت خود را در راه انقلاب مقدس عاشورا وقف کرد که در نهایت جان دوباره و حیات تازه‌ای به اسلام دمید.

او گفت: انقلاب حسینی حیات‌بخش اسلام بود و اگر این انقلاب نابود می‌شد، هم آثار جهاد خدیجه کبری (س) و هم آثار جهاد شمشیر امیرمومنان (ع) از میان می‌رفت؛ شخصیت عظیمی که باعث شد این جنگ نابرابر به یک انقلاب تبدیل شود، زینب کبری (س) بود که توانست ایثار، فداکاری و مظلومیت شهدای کربلا را فراتر از تصویر یک شکست نظامی و بلکه در هیبت یک پیروزی و فتح عظیم نمایش دهد.

علم الهدی گفت: دستگاه بنی‌امیه به دنبال این بود که نشان بدهد جبهه انقلابی طرفدار پیغمبر ضعیف و ناتوان است و در برابر جبهه ظلم و ستم بنی‌امیه اقلیت دارد تا به این ترتیب بتواند اصل جریان انقلابی سیدالشهدا را سرکوب کند. اما زینب کبری (س) انقلاب حسینی را به‌عنوان یک جریان فاتح و قهرمانانه معرفی کرد. شخصیتی که باعث شد یزید با همه تشریفات و دستگاه تبلیغاتی‌اش سرکوب شود، شخصیت قهرمانانه زینب بود.

او معتقد است، علاوه بر این، همان‌طور که خدیجه کبری (س) در هنگامه فشار‌هایی که چه قبل از بعثت و چه بعد از بعثت بر وجود نازنین پیامبر وارد می‌شد، آرامشگاه رسول خدا (ص) بود، زینب کبری (س) نیز برای امام حسین (ع) همین جایگاه و خاصیت را داشت.

امام جمعه مشهد گفت: بانویی که همه عزیزان او در پیشگاهش به شهادت رسیده‌اند، در طول دوران اسارت، سرپرستی ۸۴ زن و کودک اسیر کاروان را نیز برعهده داشته است؛ در کاخ یزید به امام سجاد (ع) می‌فرماید که به من خبر داده شده که این سرزمین میعادگاه عاشقان و قبله دل‌ها خواهد شد و از همه اقطار زمین، زائران و مسافرانی به زیارت آن مشرف خواهند شد

او می‌گوید: هنگامی که به یزید خبر داده شد که اگر زینب (س) در مدینه بماند، حجاز علیه امویان خواهد شد، دستور داد که عبدالله جعفر را به همراه خانواده‌اش از مدینه به شام بیاورند، اما این سفر نیمه‌تمام ماند و از یک فرسخی شام، به‌محض اینکه نشانه‌های شهر بر زینب کبری (س) نمایان شد، به‌قدری اندوه بر قلب نازنین ایشان وارد شد که هنگام وضو رحلت فرمودند و پیکر ایشان در کنار همسرشان به خاک سپرده شد.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار