سیگنال مثبت محمد بن سلمان به صهیونیست‌ها برای عادی سازی روابط

سعودی لیکس فاش کرد که ولیعهد عربستان با امضای توافقی محرمانه با بحرین و امارات، به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

باشگاه خبرنگاران جوان- رسانه‌های بین‌المللی معتقدند که سفر نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بحرین، نشان دهنده رقابت دیپلماتیک بین منامه و ابوظبی بوده و حاکی از پیشرفت ناگهانی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک است.

سعودی لیکس به نقل از روزنامه «موسسه واشنگتن» در گزارشی اعلام کرد: سفر نفتالی بنت به بحرین و عبور او از آسمان عربستان، گمانه زنی‌ها مبنی بر قریب الوقوع بودن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را افزایش داده است.

در حالی که مقامات سعودی این واقعیت را که تغییر موضع عربستان در قبال رژیم صهیونیستی حتی زمانی که محمد بن سلمان بر تاج و تخت پادشاهی بشیند را بار‌ها انکار کرده اند، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به بحرین حاکی از حمایت ضمنی این رژیم از عادی سازی روابط با عرب ها و به خصوص عربستان است.

در ادامه این گزارش به روابط بحرین با عربستان اشاره و نوشته شده است که بحرین کشور کوچکی است که از لحاظ راهبردی برای عربستان مهم است و به طور کلی نماینده این کشور محسوب می‌شود و حتی دستورالعمل‌های سیاست خارجی خود را از ریاض دریافت می‌کند. با وجود اینکه مقامات سعودی ادعا کرده اند که تا زمانی که رژیم صهیونیستی و فلسطین به صلح نرسند، با تل اویو عادی سازی روابط نخواهند کرد، اما تحلیلگران معتقدند که مقامات بحرین هرگز کاری بر خلاف میل و بدون اجازه سعودی‌ها انجام نخواهند داد.

چند روز پیش نیز منابع عبری فاش کردند که منابع امنیتی و دیپلماتیک رژیم صهیونیستی در مصاحبه با «میدل ایست آی» اعلام کردند که این رژیم انتظار دارد، محمد بن سلمان، به محض به دست گرفتن تاج و تخت پادشاهی، عادی سازی روابط با تل آویو را اعلام کند.

سعودی لیکس در ادامه گزارش خود نوشت: از آنجایی که عادی سازی علنی روابط با کشور‌های عربی با امضای پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ آغاز شد، رژیم صهیونیستی توانست علاوه بر تقویت روابط امنیتی خود، روابط دیپلماتیک و تجاری کاملی را با امارات، بحرین و مراکش آغاز کند و دیگر نیازی به مخفی نگه داشتن روابط با آن‌ها ندارد و تنها روابط ویژه رژیم صهیونیستی و عربستان است که تاکنون مخفی مانده است. با وجود تشویق‌ها و فشار‌های دونالد ترامپ و دولت او به عربستان، ریاض حاضر نشد که افکار عمومی را در مورد عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی جریحه دار کند. اما همچنان به صورت مخفیانه به همکاری‌های امنیتی خود با رژیم صهیونیستی ادامه داده و روز به روز در حال تقویت این روابط است.

اندیشکده یهودی امنیت ملی آمریکا  نیز پیشتر به این مسئله پرداخته بود و در در بررسی خود تاکید کرد که بن سلمان تصمیم گیرنده اصلی در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و با باز کردن حریم هوایی ریاض برای پرواز بین تل اویو، بحرین و امارات، سیگنال‌های مثبتی به رژیم صهیونیستی ارسال کرده است و گام‌های ملموسی را برای تسهیل عادی‌سازی روابط با تل‌آویو برداشته است.

به گزارش این اندیشکده بن سلمان چندین ملاقات محرمانه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی داشته است که آخرین آن ماه‌ها پیش در نئوم بوده است.

چندی پیش نیز رسانه‌های صهیونیستی ضمن تمجید از سیاست‌های سرسختانه ولیعهد سعودی اعلام کردند که او در حال تغییر هویت عربستان و پیش رفتن به سوی سازش آشکار بین ریاض و تل آویو است. محمدبن سلمان کاری می‌کند که هیچ کشور دیگری چنین کاری نمی‌کند و ظاهرا همه چیز از جمله پرچم و سرود ملی این کشور در حال تغییر است.

محمد بن سلمان ممکن است به زودی موفق شود پادشاه آینده شود، اما این امر بدون چالش‌های جدی رخ نخواهد داد. نحوه مدیریت افرادی که او آن‌ها را تحقیر یا تشویق کرده است، تعیین می‌کند که او با چه مشکلاتی در دوره خود روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۸:۰۲ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
عربستان با کل دنیا دوست ما با همه دشمن روس وچین همما را غارت میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۲۸ بهمن ۱۴۰۰
گاوشیرده امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
به ما چه. کشور خودشونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
ایران بدلیل حمایت از اعراب مقابل اسرائیل قرار گرفته بعد جالبه این اعراب مرتجع همگی با اسرائیل بر علیه ایران متحد شده اند !!!!آیا سیاست حمایت از این مزدوران عقلایی هست
آخرین اخبار