۲۲ واحد صنعتی راکد کرمانشاه احیا شد/کرمانشاه پنجمین استان در حوزه صادرات کالا‌های غیرنفتی

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه گفت: اکنون ۸۵۴ واحد صنعتی در استان وجود دارد که قبل از انقلاب ۳۰ واحد بود و همچنین اکنون ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان فعال است و این آمار نشان می‌دهد واحد‌های صنعتی از نظر تعداد ۳۰ برابر و شهرک صنعتی بیش از ۲۰ برابر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- محسن دارابی گفت:  قبل از اقلاب ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر در حوزه صنعت شاغل بودند که اکنون به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده است؛ قبل از انقلاب ۵۰۰۰ واحد صنفی در کرمانشاه وجود داشت، اما اکنون به ۷۰ هزار واحد رسیده است.

 امسال تا پایان دی ماه ۸۵ کارگروه تسهیل برگزار شده است و در این جلسات به مسائل ۱۶۵ واحد تولیدی اعم از صنعتی، معدنی و کشاورزی پرداخته شده و مهمترین مسئله واحد‌های تولیدی مرتبط با تأمین مالی، تأمین اجتماعی و انرژی بوده است.

بخشی از واحد‌ها از نظر دسترسی به تأمین انرژی با مشکل مواجه شده‌اند، اما با تعامل با دستگاه‌ها تلاش شده کمترین آسیب به آن‌ها وارد شود و تا پایان دی ماه ۲۲ واحد صنعتی و معدنی احیا شده است.

 آیین‌نامه ماده ۶۱ و ۶۱ قانون رفع موانع تولید توسط دولت ابلاغ شده و هیات خبرگان بانکی در کنار کارگروه تسهیل ایجاد شده که واحد‌هایی که از نظر تأمین مالی و وثایق مشکل داشته باشند در این کارگروه بررسی شوند و تصیمات این کارگروه لازم الاجرا است.

در قالب استفاده از تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ گشایش‌هایی انجام شده است؛ امسال در دهه فجر ۳۲ پروژه با ۱۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان به بهره‌برداری می‌رسد که پروژه خمیر مایه برتر، پاکت سیمان، طرح توسعه کاشی بیستون و نخستین سرمایه‌گذاری خارجی از این جمله این واحد‌ها است.
 سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت، معدن و تجارت مطلوب است؛ امسال ۱۳۰۰ فقره جواز تأسیس در استان صادر شده که بخشی به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۰۰ نفر فرصت شغل  ایجاد می‌کنند.

 تقاضا برای گرفتن زمین در شهرک صنعتی برای اجرای پروژه‌ها پنج برابر شده است و مجموعه دستگاه‌های مرتبط توانسته‌اند تعامل مناسبی با سرمایه گذاران برقرار کنند.

در حوزه قیر طبیعی صاحب ظرفیت منحصر به فردی در استان هستیم؛ در حوزه دانش فنی و فراوری قیر طبیعی کانادا و چین سرآمد هستند و در ایران قیر طبیعی به طور عمده در قالب پودر، ایزوبام و آسفالت استفاده می‌شود.

 در حوزه فراوری قیر تعامل مناسبی با پژوهشگاه صنعت نفت برقرار شده و نمونه در حال بررسی است؛ از طرف دیگر بخشی از محدوده‌های امیدبخش در گیلانغرب در محدوده‌های میدان تیر واقع شده که ممنوعیت خاصی دارند که در حال پیگیری است.

 امسال استان کرمانشاه پنجمین استان در حوزه صادرات کالا‌های غیرنفتی بوده است؛ حدود ۵۰ درصد از صادرات به عراق از مرز‌های استان کرمانشاه انجام می‌شود و این در حالی است که قبل از انقلاب تنها مرز خسروی فعال بود، اما اکنون پنج مرز رسمی و یک بازارچه در استان وجود دارد.

انتهای پیام/ ط.پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.