اهدای اسناد وقفی کهن بیمارستان جوادالائمه (ع) به آستان قدس رضوی

کارشناس ارزشیابی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد از اهدای اسناد کهن بیمارستان جوادالائمه به آستان قدس رضوی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - شکوه سادات سمیعی گفت: دکتر نصرت‌الله آصف‌پور از نوادگان واقف مجموعه اسناد اهدایی متشکل از ده‌ها سند معاملات و ثبت اموال غیرمنقول به شکل مبایعه‌نامه، مصالحه‌نامه، اجاره‌نامه، اظهارنامة مالیاتی، اسناد خاندانی و اسناد وقف کهن بیمارستان جوادالائمه را به آستان قدس رضوی اهداء کرد.

مرکز اسناد آستان قدس رضوی با سابقه‌ای طولانی و نگهداری ۱۳ میلیون برگ سند مکتوب و غیرمکتوب به عنوان بزرگترین مرکز آرشیوی در بین مراکز اسناد بقاع متبرکه جهان شیعی شناخته می‌شود.

کارشناس ارزشیابی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد محدوده زمانی اسناد را از سال ۱۲۳۱ قمری تا ۱۳۵۹ شمسی عنوان کرد و گفت: سند وقف‌نامه متعلق به آپارتمانی در منطقه ولنجک تهران برای تأمین مخارج سازمان خیریه درمانی جوادالائمه (ع) در مشهد، اسناد خرید و آماده‌سازی زمین موقوفه، پیگیری برای ثبت املاک در اداره ثبت و اوقاف مشهد و تأکید بر تسریع در جمع‌آوری و ارسال اجاره‌بهای مستغلات در تهران، برای ساخت و دیگر هزینه‌های بیمارستان در مشهد از این اسناد وقفی کهن است.

وی، قدیمی‌ترین سند این مجموعه را اصل وصیت‌نامه میرزا اسدالله‌خان سرتیپ با تاریخ ۱۲۹۱ ق عنوان کرد.

سمیعی گفت: در مجموعه اسناد اهدا شده وقف‌نامه‌ای متعلق به دوره پهلوی نیز موجود است که به اختصاص منزلی در خیابان مسیّب تهران برای تجهیز یک مدرسه اسلامی با شرط تعلیم قرآن، آموزش‌های دینی و برگزاری مراسم مذهبی، از طرف عباس آصف اشاره دارد.

کارشناس ارزشیابی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: اسناد معاملاتی در این مجموعه، اطلاعات دقیقی از لحاظ طریقة تنظیم اسناد رسمی، حدود ارزش و قیمت‌های املاک و مستغلات در هر شهر و مقدار تعهدات فروشنده و خریدار را به محققان ارائه می‌کند.

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار