واقف اهوازی ۹۵۴ برگ اسکناس از ۷۷ کشور جهان را به موزه رضوی اهدا کرد

مجموعه ۹۵۴ برگ اسکناس پول رایج ۷۷ کشور جهان از سوی واقف اهوازی به موزه سکه آستان قدس رضوی اهدا شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد -  ابراهیم دژگاهی معلم بازنشسته‌ای که دوران جوانی خود را با پیشه معلمی و در بحبوحه جنگ سپری کرده است، اکنون در سن ۶۴ سالگی مشهد را گوشه‌ای امن برای گذران دوران بازنشستگی خود انتخاب کرده و مجاور حرم شده است.

وی در گفتگویی، ضمن ابراز ارادت عمیق نسبت به ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع)، در خصوص انگیزه خود از اهداء این مجموعه ارزشمند گفت: این مجموعه یکی از با ارزشترین داشته‌های زندگی من است و بر این اساس آن را در خور شان برای اهدا به ساحت مقدس رضوی دانستم.

بنا به گفته وی تقلا برای جاودانه بودن انگیزه این واقف از جمع آوری مجموعه است که ۱۵ سال برای آن وقت و هزینه‌های بسیار صرف کرده است، اما آنچه بدان دست یافت جاودانگی در سایه عنایت اهل بیت (ع) بود.

وی همچنین ضمن بیان خاطراتی از نحوه به دست آوردن برخی از برگ‌های اسکناس این مجموعه گفت: موزه آستان قدس رضوی بهترین جا برای تقدیم بهترین داشته‌هایم است و ازین پس هر آنچه از با ارزشترین اسکناس‌های مجموعه‌داری را تهیه کردم قطعا به موزه رضوی اهدا خواهم کرد.

مستندسازی مجموعه اهدای محمدرضا شاهرودی زاده؛ کارشناس مسئول امور مستندنگاری موزه آستان قدس رضوی، ضمن اشاره به چیدمان این مجموعه در ۳ آلبوم با رعایت تقدم و تاخر تاریخی، نام کشور، بهاء اسمی و واحد پول، تاریخ انتشار، شرح تصاویر رو و پشت اسکناس، وضعیت کیفی، تعداد اوراق، شماره سریال و شماره کاتالوگ اسکناس‌ها را از جمله موارد رعایت شده در ثبت اسکناس‌های مجموعه اهدایی عنوان کرد.


بیشتر بخوانید


وی کشور‌های ماداگاسکار، مالاوی، مالزی، مکزیک، مغولستان، موزامبیک، میانمار، نیکاراگوئه، نیجریه، کره شمالی، عمان، پاکستان، پرو، فیلیپین، لهستان، قطر، رومانی، روسیه، عربستان، سری لانکا، سورینام، سوئد، سوئیس، سوریه، تاجیکستان، تایلند، ترنس نیستریا، تونس، ترکیه، ترکمنستان، اوکراین، امارات متحده عربی، آمریکا، ازبکستان را از جمله کشور‌هایی برشمرد که اسکناس آن در مجموعه اهدایی موجود است.

شاهرودی زاده، قدیمی‌ترین اسکناس مجموعه اهدا شده را متعلق به کشور برزیل عنوان کرد که در فاصله سال‌های ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۸ میلادی چاپ و منتشر شده است.

 

انتهای پیام//ف. غ.

برچسب ها: واقف ، موزه آستان قدس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار