معاون بهبود تولیدات گیاهی چهارمحال و بختیاری:

بذر‌های گواهی شده را از مراکز مورد اعتماد و زیر نظر جهادکشاورزی تهیه کنید

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از کشاورزان و بهره برداران خواست: بذر‌های گواهی شده را از مراکز مورد اعتماد تهیه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد - حسین برزگر گفت: هم‌اکنون فروش اینترنتی بذر در فضای مجازی در حال گسترش است و با توجه به توزیع بذر نامرغوب در این فضا به جای بذرگواهی شده، مشاهده شده که این امر ضرر و زیان زیادی به کشاورزان و بهره‌برداران وارد کرده است.

بذر‌های گواهی شده در فروشگاه‌های و مراکز توزیع بذر سازمان جهادکشاورزی به دلیل نظارت بر آن‌ها مورد تایید هستند و با استفاده از این بذر‌ها می‌توان آفات و بیماری‌های محصولات را کنترل کرد.

بذر‌هایی که بوجاری، ضدعفونی و گواهی نشده‌اند به برخی آفات، امراض، علف‌های هرز و یا بیماری‌های خطرناک مانند سیاهک مبتلا هستند که با استفاده از این بذر‌ها راندمان تولید محصول کاهش پیدا می‌کند و این امر به ضرر و زیان کشاورزان و بهره‌برداران است و جهادکشاورزی برای چاره اندیشی در این زمینه این مشکل را قرارگاه امنیت غذایی کشور به نیز منتقل کرده است.


بیشتر بخوانید


هم‌اکنون ۶۷ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه ۱.۵ میلیون تن انواع محصولات در استان در حوزه کشاوری فعالیت دارند.

موسسه ثبت گواهی بذر زیر مجموعه وزارت جهادکشاورزی و مرکز تحقیقات کشاورزی، بر استاندارد بودن بذر‌ها از لحاظ سایز، سلامت بذر، عاری بودن بذر‌ها از آفات، بیماری و ترکیبات اضافی نظارت دارد تا بذری با کیفیت در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار گیرد.

هم‌اکنون در استان چهار مرکز تولید بذر گواهی شده غلات و یک مرکز تولید بذر سیب‌زمینی زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی استان فعال است.

سالانه بیش از ۱۵ هزار تن بذر گندم در استان مصرف می‌شود که ۲۰ درصد آن از بذر‌های تولیدی کشاورزان است و نیاز است که هر ۶ سال یکبار هسته بذری غلات تغییر داده شود.

با استفاده از بذر‌های گواهی شده مصرف سموم ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش پیدا می‌کند و آفات و بیماری‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

همچنین با استفاده از این بذر‌ها به دلیل اینکه سازگاری با وضعیت خشکسالی است، راندمان آب و آبیاری و بهره‌وری فیزیکی کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.