معرفی ۱۳ گونه جدید سوسمار در دانشگاه حکیم سبزواری

۱۳ گونه جدید از سوسماران ایران در فعالیتهای تحقیقاتی پژوهشگران گروه زیست شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه حکیم سبزواری شناسایی و معرفی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - اسکندر رستگار عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در چند سال اخیر مطالعات مولکولی انجام شده روی خزندگان ایران در آزمایشگاه جانورشناسی دانشگاه حکیم سبزواری منجر به معرفی چند گونه جدید سوسمار ایران شده است.

دانشگاه حکیم سبزواری جزء ۲۲ دانشگاه محور در کشور است که با حدود ۹ هزار دانشجو دارای ۳۳ گروه آموزشی، ۱۳۹ کد رشته‌ تحصیلی در مقاطع کارشناسی تا دکتری و ۱۰ دانشکده است.

او گفت: این مطالعات در قالب طرح بزرگ "بازنگری تاکسونومیکی خزندگان ایران با استفاده از شیوه و دیدگاه رمز نگاری DNA " با حمایت مالی صندوق حمایت از پژوهشگران و سازمان حفاظت محیط زیست منجر به شناسایی گونه های جدیدی از مارها و سوسمارهای ایران شده است.

عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: درحال حاضر از این گونه های جدید ۶ گونه توصیف شده که مقالات مربوط به چهار گونه چاپ شده و مقاله ۲ گونه دیگر در دست چاپ است.

رستگار گفت: عمده این خزندگان جدید مربوط به نواحی جنوبی، جنوب شرق، مرکز و شرق کشور هستند که اغلب به نام مناطق جغرافیایی که در آن یافت شده اند نام گذاری شده اند.

او گفت: تمام گونه های شناسایی و توصیف شده برای نگهداری تحویل موزه ملی تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست کشور می شود.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.