وضعیت رودخانه قره سو زیبنده کرمانشاه نیست

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه گفت: وضعیت رودخانه قره سو زیبنده کرمانشاه نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه- احد جلیلیان گفت: شهر کرمانشاه به دلیل نبود اعتبارات سازمان‌های ذی‌ربط تنها یک دستگاه خانه فاضلاب شهری دارد و یک‌چهارم فاضلاب شهری تصفیه شده و مابقی آن رها می‌شود.

 رهاسازی فاضلاب شهر کرمانشاه در رودخانه قره‌سو باعث ایجاد آلودگی آن شده و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه و آب منطقه‌ای به عنوان متولی این امر باید اعتباراتی جهت پاک‌سازی رودخانه تخصیص داده و سازمان محیط زیست نیز ناظر این قضیه است.

در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی، دبی رودخانه قره‌سو کاهش پیدا کرده و در نتیجه این کاهش، خودپالایی رودخانه انجام نمی‌شود و آلودگی بالایی ایجاد شده و نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها نیز بر اساس قانون مدیریت پسماند باید توسط شهرداری در شهر جمع‌آوری شود.

 بار‌ها با مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه و شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه صحبت شده، اما به دلیل عدم تأمین اعتبارات، اقدامی انجام نشده و رودخانه قره‌سو نیز داخل شهر گذشته و آلودگی آن باعث آزار مردم می‌شود و بوی تعفن رودخانه نیز بهداشت مردم منطقه را تهدید می‌کند.

 اوضاع نابسامان رودخانه قره‌سو زیبنده کلانشهر کرمانشاه نیست و اولویت اول محیط زیست کرمانشاه پیگیر رفع مشکل آن بوده و به عنوان مطالبه مردم نیز از استاندار کرمانشاه تقاضای ساماندهی رودخانه قره‌سو را داشته که فضای سبز و رودخانه پاکی را در شهر کرمانشاه شاهد باشیم.

 زمین‌های کشاورزی در شهرستان‌های سرپل ذهاب و قصر شیرین به دلیل آنکه آهوان بسیاری در این منطقه زیست می‌کنند دچار خسارت توسط آن‌ها می‌شود و در بازدیدی که از این مناطق انجام شده خسارت‌های زمین‌های کشاورزی برآورد و تا پایان سال برای جبران خسارت‌ها اعتبارات اختصاص داده می‌شود.

یکی از زیستگاه‌های خوب آهو در کشور، پناهگاه حیات وحش قراویز است و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه همگان است که مردم سرپل ذهاب و قصر شیرین نیز به خوبی حافظ محیط زیست هستند، اما اراضی کشاورزی آنان به خاطر ازدیاد آهو خسارت زیادی دیده است.

پرونده‌هایی که از خسارات ناشی از تعلیف آهو و تخریب گراز در زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل ذهاب به دست رسیده و کارشناسان در منطقه حضور پیدا کرده و بر اساس چارچوب، برآورد خسارات انجام شده و کسانی که از طریق مراجع قضائی اقدام کردند توسط کارشناسان دادگستری پرونده تشکیل شده است.

در اداره محیط زیست شهرستان قصرشیرین برای یگان حفاظت، کمبود نیرو وجود دارد و اخیراً ۱۲ نفر محیط‌بان توسط اداره کل محیط زیست کرمانشاه جذب شده که ۲ نفر از آن‌ها برای جذب در قصر شیرین هستند.

منطقه امروله و دالخانی به دلیل تنوع بالای گیاهی و جانوری در سال گذشته با پیگیری سازمان محیط زیست، منطقه تیراندازی ممنوع اعلام و پس از آن با ارتقا منطقه حفاظت شده تبدیل شد، اما برای حفاظت از آن کمبود نیرو داریم که در استخدامی جدید ۲ نفر برای حفاظت از آن منطقه در نظر گرفته شده که بعد از آموزش، مشغول به کار می‌شوند.

بر اساس قانون و دستورالعمل در شهرستان‌ها، کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد تشکیل شده که در آن شهرداری، بهداشت، محیط زیست و نیروی انتظامی با محوریت فرمانداران فعالیت می‌کنند که دبیر جلسه نیز شهرداری است و اداره محیط زیست بر چاله کنی و قرار دادن لاشه در چاله و پر شدن آن با خاک و آهک نظارت می‌کند.

وظیفه جمع‌آوری سگ‌گرگ نیز که حیوانی دورگه است و خوی درندگی گرگ را دارد با کمیته اتلاف سگ‌های ولگرد است که با توجه به شرایط با استفاده از بیهوشی باید به زیستگاه انتقال داده شود و یا به خاطر خطراتی که برای دام و مردم منطقه دارد از بین بروند.

انتهای پیام/ ط.پ

برچسب ها: محیط زیست ، قره سو ، فاضلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.