تصویب طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی(سپند) در کمیسیون امنیت ملی مجلس

طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری های دفاعی(سپند) در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصویب شد.

باشگاه خبرنگاران جوان-  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تصویب طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی(سپند) در این کمیسیون خبر داد.

محمود عباس زاده مشکینی گفت که این سازمان در صورت تشکیل، وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خواهد بود.

این طرح پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته تدوین شد که ۲۱ دی ماه ۹۹ پس از مراسم تقدیر از خانواده این دانشمند در نشست علنی مجلس، اعلام وصول شد.

فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش‌های نوین دفاعی بود که هفتم آذر ماه سال گذشته در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید. او به عنوان معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وقت فعالیت داشت و بیست و هفتم مهرماه در لیست رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرار گرفته بود.

بر اساس شواهد، موساد عامل ترور این دانشمند هسته‌ای است که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره نحوه اجرای عملیات ترور او مطرح شد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نشست علنی روز ۲۱ دی ماه پس از مراسم تقدیر از خانواده شهید فخری‌زاده گفت که «به واسطه مجموعه و مؤسسه‌ای که شهید فخری زاده در آنجا فعالیت داشت، این طرح مراحل قانونی‌اش را در مجموعه وزارت دفاع طی کرده و اکنون از طرف نمایندگان مجلس برای قانونی شدن آن مجموعه بر اساس اساسنامه‌اش، در دستور قرار گرفت.»

نمایندگان در مقدمه توجیهی تدوین این طرح، برآورده کردن نیاز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در خصوص اهداف دفاعی، تقویت و توسعه علوم دفاعی را به عنوان هدف خود اعلام کرده بودند.

در متن اولیه طرح پس از اعلام وصول، سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی در شرایط ضروری برای تأمین نیازمندی‌های خاص نیروهای مسلح و دستیابی به علوم و فناوری‌های جدید، نسبت به ایجاد پژوهشگاه و شرکت‌های تخصصی یا با مشارکت نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان با اخذ مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح و تصویب وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اقدام می‌کند.

این طرح دولت را به پرداخت بودجه و هموار کردن مسیر تحقیق و توسعه فعالیت‌های تحت نظر شهید فخری‌زاده موظف کرده است تا برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی و پژوهشی او ادامه یابد. همچنین اعتباراتی با اجازه رهبری انقلاب از صندوق توسعه به برای این برنامه‌ها اختصاص داده شده است.

سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی با سرواژه سپند، از کلیه قوانین مقررات ناظر بر تسهیلات و معافیت‌های قانونی حوزه صنایع دفاعی و نیروهای مسلح پیروی می‌کند و بر اساس اساسنامه مصوب فرماندهی معظم کل قوا اداره می‌شود.

نخستین محتوای منتشر شده از طرح سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی(سپند)، برای این سازمان ردیف بودجه و اعتبار در قوانین بودجه سالانه تعریف کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار