نیاز صندوق‌های بازنشستگی به اصلاحات پارامتریک/ افزایش سن بازنشستگی بر سر دو راهی

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از حذف مصوبه افزایش سن بازنشستگی از لایحه بودجه خبر داد اين درحالی است که صندوق‌های بازنشستگی با کاهش ضریب پشتیبانی مواجه هستند.

 باشگاه خبرنگاران جوان _ چهار صندوق بیمه‌ای و بازنشستگی شامل سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ارکان فعالیت‌های سیاست گذاری اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

این صندوق‌ها در مجموع ۶۰۰ شرکت تابعه دارند سازمان تامین اجتماعی ۳۰۵ شرکت، صندوق بازنشستگی کشوری ۱۴۵ شرکت، صندوق کارکنان و بازنشستگان فولاد ۳۴ شرکت، صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی ۶۸ شرکت، صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر ۳۶ و صندوق فولاد، صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی و صندوق روستاییان و عشایر ۱۲ شرکت زیر مجموعه خود دارند.

با وجود فعالیت‌های اقتصادی صندوق‌ها عواملی مانند کاهش ضریب پشتیبانی، کسری بودجه، به روز نشدن قوانین، کاهش سن بازنشستگی و در نتیجه کاهش منابع ورودی ضریب پشتیبانی صندوق‌های بیمه‌ای را کاهش داده است.

عدم وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به دولت

صندوق بازنشستگی کشوری بیش از یک‌ونیم میلیون نفر بازنشسته دارد و یک میلیون نفر شاغل در شمار بیمه پردازان آن هستند. براساس آخرین برآورد‌ها در سال گذشته بیش از ۷۵هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می‌کند و مجموع تعهدات در این سال بالغ بر ۷۹.۵هزار میلیارد تومان بوده که ۵۸.۴هزار میلیارد تومان از این مبلغ، توسط اعتبارات دولتی تامین شده است.

صندوق‌های بازنشستگی زمانی می‌توانند از چالش فاصله بگیرند که پول مورد نیاز خود را از دولت دریافت نکنند، و تمرکز مالی صندوق را به بیمه‌پردازی اعضا بگذارند و لازمه تحقق این استقلال مالی صندوق‌ها، آن است که دوره بیمه‌پردازی افراد طولانی‌تر باشد. همین ضرورت باعث شده صندوق‌های کشور‌های پیشرفته، سن بازنشستگی را تا ۶۵سال هم افزایش‌دهند.

دولت در بند «د» تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱، پیشنهاد کرده بود که سنوات خدمت موردقبول برای بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی دوسال افزایش یابد و علاوه بر آن، محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی، براساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

قانون بازنشستگی که اکنون در ایران ملاک عمل است، مصوب ۱۳۵۴است و مسئولان سازمان تامین‌اجتماعی معتقدند در آن زمان سن امید به زندگی ۵۸ سال بود و در نتیجه حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۵ سال با ۳۰ سال سابقه یا ۶۰ سال با کمتر از ۳۰ سال سابقه بود، اما هم‌اکنون سن امید به زندگی افزایش یافته است.

 هفته جاری اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این بند از بودجه حذف شده است.

///

نسبت پشتیبانی صندوق‌ها باید بیش‌تر از ۳ باشد

شاخص‌هایی مانند نسبت پشتیبانی که بیانگر نسبت تعداد بیمه پردازان به مستمری بگیران صندوق‌های بازنشستگی است و نسبت منابع به مصارف را در پایداری صندوق‌ها نشان می‌دهد.

نسبت پشتیبانی صندوق‌ها باید بیشتر از ۳ باشد تا صندوق به منابع خارجی برای حفظ تعادل در منابع و مصارف نیازمند نشود. بر اساس داده‌های پایان سال ۱۳۹۹ و با توجه به میانگین نسبت پشتیبانی بیمه‌شدگان کشور، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی این گونه است نسبت پشتیبانی در سازمان تامین اجتماعی۴.۵۱، صندوق بازنشستگی کشوری ۰.۶۵، سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح ۰.۸۳ و این نسبت تنها در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۱۱.۲۶ بوده است.

 آمارها نشان می‌دهد که سازمان تامین اجتماعی رشدی معادل ۲۵۰ درصدی را طی سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در مصارف داشته و سازمان بازنشستگی کشوری نیز رشد ۲۵۳ درصدی را در تنها سال ۱۳۹۸ تجربه کرده است. روند افزایشی این شاخص در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۹۸ متوقف شده و حتی در سال ۱۳۹۹ کاهش ۷ درصدی داشته که دلیل این اتفاق، افزایش درآمد‌های صندوق در مقایسه با مصارف و هزینه‌های آن نسبت به سال ۱۳۹۸ بوده است.

کاهش ضریب پشتیبانی

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سیاست‌های دولت باعث ورشکستی صندوق‌های بازنشستگی لشکری و کشوری شده است و در حال حاضر پشتیبانی صندوق بازنشستگی کشوری ۶۳ صدم نفر است یعنی ۶۳ نفر کار می‌کنند و یک نفر بازنشسته می‌شود در حالی که استاندارد می‌گوید ۵ نفر باید کار کنند و یک نفر بازنشست شود در صندوق بازنشستگی لشکری ضریب پشتیبانی ۸۳ صدم است یعنی ۸۳ نفر کار می‌کنند و یک نفر بازنشست می‌شوند در صندوق فولاد هم همین وضع وجود دارد.

سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر با کسری ماهانه ۶ هزار میلیاردی رو به رو است و ۶۰ هزار میلیارد تومان با بهره ۳۵ درصد از بانک رفاه پول گرفته است این در حالی است که در بودجه ۱۴۰۱ لایحه‌ای برای سازمان تامین اجتماعی نیست علی رقم این که دولت بدهی سنگینی به تامین اجتماعی دارد اگر سازمان به مرحله‌ی فروش اموال برسد مانند صندوق بازنشستگی کشوری و لشکری دچار بحران خواهیم شد.

دولت امسال حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به صندوق کشوری و لشکری کمک کرده و ۵۰ درصد کل بودجه را این دو صندوق می‌بلعند این سیاست‌ها باید تغییر کند نه این که سن بازنشستگی را افزایش دهند.

به گفته دهقان کیا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وقتی به مجلس شورای اسلامی رفت آقای حاجی بابایی نماینده مجلس گفت شما ثروتمند‌ترین وزارت خانه هستید و می‌توانید اموالتان را بفروشید و پول کارگر و بازنشسته را دهید این تفکر غلط است و باید تغییر کند.


بیشتر بخوانید

افزایش سن بازنشستگی صندوق‌های بازنشستگی را نجات می‌دهد؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Poland
جعفری
۱۰:۱۸ ۱۶ دی ۱۴۰۰
اگر سن بازنشستگی زیاد بشه دیگه هیچ امیدی برا مردم نزدیک بازنشستگی نمیمونه .احمقانه است زیادش کنن و خلاف قانون اساسی است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۲۰ ۱۵ دی ۱۴۰۰
وای جی سی عزیز خواهشمندم در مورد ظلم های روا شده به ما با تعدد شرکت های بیمه ای ( خدمات درمانی و تأمین اجتماعی و . . . ) مطلب بنویسید بخدا 10 سال معلم بودم با بیمه خدمات درمانی و چون دانشگاه قبول شدم اخراجم کردند و 25 سال هم تأمین اجتماعی دارم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
تجربه ای که ما داریم دوستان به بچه هاشون رحم کنند طوری ازدواج کنند که فرزندانشون قبل از بازنشستگی ازدواج کنند وگرنه با بازنشست شدن والدین و افت شوک آور سطح زندگی فرزندانشون دچار آینده سخت و نامعلومی میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اگر بنا به نظر صندوق ها باشد بازنشسته باید بعد بازنشستگی از دنیا برود.
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
من با افزایش حق بیمه بیشتر موافقم تا افزایش سن بازنشستگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
لطفا امید به زندگی مارا با المان وسوییس واروپا مقایسه نکنید با ذکر چند نمونه کوچک ما به ریال حقوق میگیریم وبه دلار هزینه میکنیم وشرایط کار سخت ومحیط کاری غیر استانداردوقراردادهای موقت ویکطرفه وعدم امنیت شغلی بیمه شده های تامین اجتماعی را تحت فشار قرار میدهد تا زودتر از این شرایط خلاص شوندحالا شما می ایید ودو سال به ان اضافه میکنید ودوباره می ایید ودست در جیب او میکنید ومیانگین سه سال اخررا برای مستضعفین در نظر میگیرید
Iran (Islamic Republic of)
(((((((((()))))))))))))
۰۹:۰۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
دولت فخیمه 400 هزار میلیارد به تامین اجتماعی بدهکار هست بجای پرداخت بدهی دست تو جیب کارگران و بازنشسته کرده چطور؟
3ماه دیگر بطور مثال 50هزار نفر بازنشسته جدید شوند حقوق امثال معادل 7 میلیون در نظر بگیرم 50000*7000000 میشود ماهی 35000000000 تومان ایا با 400 هزار میلیارد نمیشود کلی درامد زایی داشت که اصلا صندوق بابت کسری بودجه خود نگران نشود
اقای مسول راهکار نداری مسولیت قبول نکن چرا از مردم هزینه میکنید تا کی و کجا میخواهید این بی اعتمادی رو در جامعه گسترش دهید
اقای مسوول قشر جوان رو هم 2سال بیشتر معطل پیدا کردن کار میکنید ایا این هدر رفت نیروی جوان و کارامد نیست اگر 2سال به سن بازنستگی اضافه شود یعنی با 62 سال سن ؟
چابکی و کارایی یک جوان بیشتر هست یا یک فرد 62 ساله
مملکت ما یک جایزه تمشک طلایی کم دارد برای دادن به مسوولی که از این گونه راهکارا ارایه میکند
Iran (Islamic Republic of)
جانباز دفاع مقدس
۰۸:۵۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
این صندوقها اندوخته کارگران و کارمندان برای روز مبادا (دوران بازنشستگی و..) است دولت کمتر دستشو بکنه تو این صندوقها اگه دولت از این صندوقها دست برداره دیگه نیاز نیست 60-80 نفر کار کنه حقوق یکنفر پرداخت بشه کارگر و کارمند بمدت 30 سال هرماه باندازه 30% حقوقش به این صندوقها پول پرداخت میکنه اگر همین پول در یک حساب بانکی ذخیره بشه بعد از 30 سال میشه چند برابر مستمری که بیمه پرداخت میکنه را از بانک بعنوان سود دریافت کرد ضمن اینکه ذخیره حساب هم در اختیار خود صاحب حساب است و هر وقت خواست متواند کل اندوخته اش را از بانک دریافت کنه بروکراسی اداری هم نداره ایکاش قانون طوری اصلاح بشه که اختیار 30% پرداختی بیمه دست خود کارگر و کارمند باشه 7% سهم کارگر را از کارگر کم نکنند و23% سهم کارفرما هم به خود کارگر پرداخت و کارگر و کارمند خودش تصمیم بگیره این 30% درصد را کجا ذخیره کنه آنوقت دست یک عده دزد و غارتگر از جیب مردم کوتاه میشه بک درد خانه باز شده به نام تامین اجتماعی از جیب مردم دزدی میکنه اندوخته مردم را از صندوق میدزده تازه منت هم سر مردم میزاره
United Arab Emirates
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۴ دی ۱۴۰۰
تاوان بی عرضگی اقایون رو چرا باید پدر پیر من بده؟با این سن هم به زور کار میکنه هر جایی کم میارن فورا دست به جیب مردم میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۴ دی ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
در این که صندوق های بازنشستگی در بحران هستند شکی نیست، ولی بیکاری در جامعه زیاد هست و ساختار صندوق ها هم فساد زاست، لطفا اقتصاد بیمار ما را با کشورهای پیشرفته مقایسه نکنید، سن امید به زندگی هم متاسفانه با کارکرد بعض مسوولین ما پایین اومده، بنده هم مخالف افزایش سن بازنشستگی در مقطع کنونی هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اقای دولت بیا بدهی ۴۰۰ هزار میلیاردی خودرا به تامین اجتماعی بده به جای اینکه دستتو بکنی توی جیب کارگر بیمه شده تامین اجتماعی این پولا خوردن نداره اه وناله میلیونها ادم پشتته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
این دولت با این طرحها ولوایح وبودجه ریزیش دارد حمایت قشر کارگر ومستضعف بیمه شدگان تامین اجتماعی راکه بزرگترین جمعیت کشوررا از لحاظ جمعیت دارند از دست میدهد ایا شما از شرایط نا ایمن محیط کار وناامنی شغلی وقرار دادهای موقت ویکطرفه وحقوق پایین ودریافتی به ریال وهزینه ها به دلاراگاه هستی اقای دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
مگه زندگي و امرار معاش بازنشسته ها هم براتون اهميت داره ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
علت ورشکستگی صندوقهای بازنشستگی دریک کلام فقط و فقط و فقط سو مدیریت است و بس؛ همینکه الان میگویند حقوق بازنشستگی بشود میانگین سه سال آخر یعنی سو مدیریت همینکه به یک باره سنوات و سن ۲سال افزایش یابد میشود سو مدیریت آیا با افزایش میانگین حقوق سه ساله مشکل حل میشود؟؟ واقعا متاسفم با وضع چنین قوانینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
افزایش سن بازنشستگی اجباری یعنی حماقت محض
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
وقتی که کشور مشکل اشتغال دارد افزایش سن بازنشستگی باعث بد تر شدن اوضاع می شود اگر مشکل را با ایجاد یک مشکل بزرگتر بخواهیم درمان کنیم این درمان نیست کج فهمی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۴ دی ۱۴۰۰
باافزایش سن بازنشستگی ومیانگین سه سال اخر خیلیها از دادن حق بیمه خودداری میکنند واز ورودیهای جدبد هم کاسته میشود وتامین اجتماعی ببشتر ضرر میکند بابا یکی جلوی این وزرا ومشاوران بی تجربه وجوان رییس جمهور رابگیرد با این طرحهای نپخته وخام به جای اینکه مشکلی را حل کنند چند مشکل دیگر اضافه میکنند این کشور ومردم ونظام دیگر برای ازمون وخطا ی انها صبری ندارد لطفا جلوی یکه تازی انها را بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
یعنی از سال ۱۳۵۴ تا حالا که حدود نیم قرن سپری شده کسی به فکر اصلاح قوانین بازنشستگی نبوده!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۵۹ ۱۴ دی ۱۴۰۰
مدیریت ضعیف و فرمایشی صندوق ها و دست درازی دولت ها به منابع آنها باعث ورشکستگی است .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
سیاست های تشویقی برای تمدید هر سال شاغلان باید باشد و هر سال بازنشستگی به تاخیر بندازن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
حقوق خوب بدید ،شاغل خودش با اختیار بماند و بازنشسته نشود نه اینکه اجبار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۴ دی ۱۴۰۰
تحمیل بازنشستگی اقشار با نسخ دستوری دولت و بدهی اساسی و کلان دولت به این صندوق ها علت اساسی است
Iran (Islamic Republic of)
جبار
۰۷:۴۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
با سلام آیا منصفانه است تعدادی با ۲۵ سال کار ۳۰ روز حقوق بازنشسته شوند ؛تعدادی با افزایش بالای پرداختی حق بیمه در دو سال آخر کار با حقوق بالا بازنست شوند؛ عده ای هم که همین الان از پرداخت حق بیمه معاف باشند و جور آن را دیگران بپردازند؟؟ سو مدیریت و قوانین ناکارآمد علت اصلی مشکل صندوقهای بازنشستگی است افزایش سن و سنوات مطمنم راه حل اساسی نخواهد بود و به نوعی خودش باعث ایجاد بروز مشکلات دیگر خواهد شد لطقا از وضع قوانین یک شبه بر صندوقهای بازنشستگی خودداری کنید
Iran (Islamic Republic of)
من
۰۷:۳۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
خدایی ما از این نظام یه قانون که به نفع مردم باشه ندیدیم کلا به ضرر مردم بوده ...اینم یکیش...ضمنا برعکسه سن امید به زندگی توی ایران شدیدا پایین اومده نه که رفته باشه بالا...جهت اطلاع مسئولین کشور
آخرین اخبار