در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

افزایش سن بازنشستگی صندوق‌های بازنشستگی را نجات می‌دهد؟

افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی راهکاری است که دولت برای پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی ارائه داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، یک شنبه هفته گذشته لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ راهی مجلس شد و یکی از مواردی که در آن توجه‌ها را به خود جلب کرد افزایش مدت زمان پرداخت حق بیمه برای بازنشستگی از ۳۰ به ۳۲ سال بود همچنین تا به حال فقط دو سال آخر بیمه پردازی برای میزان حقوق میانگین گرفته می‌شد که قرار است به سه سال افزایش پیدا کند که این کار باعث کاهش حقوق بازنشستگان به نسبت قبل خواهد شد.

در متن بودجه آمده است:

به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۱،
۱ ـ سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تأمین اجتماعی، دو سال افزایش می‌یابد.

۲ ـ حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تأمین اجتماعی، دو سال افزایش می‌یابد. احکام قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است.

۳ ـ محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تأمین اجتماعی، براساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

عدم توازن بین ورودی و خروجی صندوق‌ها

افزایش سن بازنشستگی موضوعی است که از چند سال قبل به منظور جلوگیری از بحران اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی مطرح شده بود، اما چند سالی است که توازن بین ورودی و خروجی صندوق‌ها به هم خورده و دولت سیزدهم برای نجات صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی سن بازنشستگی را ۲ سال افزایش داده است تا با ایجاد هماهنگی در ورودی و خروجی صندوق‌ها از ورشکستی آن‌ها جلوگیری شود.

ابراهیم‌زاده معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت صندوق‌ها را این گونه اعلام کرد: ورودی‌های صندوق بازنشستگی کشوری به شدت کاهش پیدا کرده است و با توجه به افزایش سن مشترک‌ها چه از نظر سابقه بیمه و چه از نظر سن بیمه شدگان خروجی‌های صندوق به طور فزاینده‌ای افزایش پیدا کرده و توازن به هم خورده است. راه حل این مشکل افزایش سن بازنشستگی است افرادی که بازنشسته می‌شوند باید با توجه به شاخص‌های امید به زندگی سن بازنشسته شدنشان و حق بیمه آن‌ها افزایش پیدا کند. با انجام اصلاحات و افزایش میانگین پرداختی‌ها در آخر خدمت می‌توان بین ورودی و خروجی صندوق‌ها توازن برقرار کرد در واقع هرچقدر این ایام بیش‌تر شود هم به عدالت نزدیک‌تر است هم در پرداختی‌های صندوق اثر چشمگیری دارد.

افزایش شاخص امید به زندگی در جامعه یکی دیگر از دلایل مطرح شدن افزایش سن بازنشستگی است چراکه اگر سن بازنشستگی در تناسب با امید به زندگی تغییر نکند صندوق‌های بازنشستگی باید تعداد سال‌های بیش‌تری حقوق بازنشستگی پرداخت کنند و این تهدیدی برای آن ها خواهد بود.

امید به زندگی در سال ۱۳۳۰ چهل و شش سال بوده است، اما در حال حاضر امید به زندگی ۷۶ سال است و ۳۰ سال افزایش داشته است به همین دلیل برخی افزایش سن بازنشستگی متناسب با بالا رفتن امید به زندگی را لازم می‌دانند.

افزایش سن بازنشستگی صندوق‌های بازنشستگی را نجات می‌دهد؟

دولت بدهی خود را بپردازد

افزایش سن بازنشستگی موافقان و مخالفان متعددی دارد موافقان این طرح می‌گویند دیر بازنشسته شدن افراد و استفاده از ظرفیت آن‌ها هم باعث استفاده از نیروی کار فعال در کشور می‌شود و هم صندوق‌های بازنشستگی را از چالش در می‌آورد، اما مخالفان مدعی هستند این طرح در جهت مخالف طرح حمایت از جوانی جمعیت حرکت می‌کند و باعث هجوم افراد برای بازنشسته شدن در انتهای سال می‌شود و نباید به یک باره سن بازنشستگی ۲ سال بالا برود حال باید دید این طرح در خانه ملت به کجا خواهد رسید.

علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی درباره افزایش سن بازنشستگی گفت: علت مطرح شدن افزایش ۲ ساله سن بازنشستگی در بودجه‌ی ۱۴۰۱ برهم خوردن تعادل منابع و مصارف تامین اجتماعی وصندوق‌های بازنشستگی است این موضوع باید قانون دائمی باشد و در بودجه‌ی یک ساله جای آن نیست به همین دلیل با اصل موضوع مخالف هستیم.

رئیس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: اصلاحات پارامتریک در صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی نیاز است و قانون باید بازنگری شود، اما دولت خودش برهم زننده‌ی تعادل بین منابع و مصارف به ویژه در تامین اجتماعی است اولویت این است که دولت بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

افزایش بیکاری حاصل افزایش سن بازنشستگی

دهقان کیا ادامه داد: اگر همین روند در صندوق‌ها و تامین اجتماعی ادامه داشته باشد به امید آن که سن بازنشستگی ۲ سال افزایش یافته است فایده ندارد البته ممکن است تاثیر داشته باشد، اما باعث نجات صندوق‌ها نمی‌شود، چون رقم افزایش سن آن قدر زیاد نمی‌شود که بتواند آن‌ها را از بحران خارج کند همچنین باید در نظر داشت که به همان میزان که سن بازنشستگی افزایش پیداکند جوانان دیر‌تر وارد بازار کار می‌شوند و تعداد بیکار‌های کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

علت بدهی دولت به تامین اجتماعی این است که کارگران ۷ درصد سهم حق بیمه خود را می‌دهند، اما ۲۳ درصد حق بیمه که بر اساس قانون وظیفه‌ی کارفرماست، اما دولت آن را باید بدهد را نداده است و تا به حال به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بدهی جاری دولت به تامین اجتماعی در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان است بنابر این تا زمانی که دست دولت در جیب تامین اجتماعی اصلاحات فایده ای نخواهد داشت و هر سال اصلاحاتی مانند افزایش سن، افزایش حق بیمه و کم شدن خدمات روی کار می‌آید.


بیشتر بخوانید

حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری ۱۰ درصد افزایش می‌یابد


انتهای پیام/

برچسب ها: بازنشستگی ، بودجه ، بیمه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۵ ۲۱ دی ۱۴۰۰
این هم شاهکار دولت عدالت
واقعاً چه ظلمی بزرگترازاینکه بخواهی مردم را32 سال نگه داری
بعد 30 روز حقوق بدهی
Iran (Islamic Republic of)
جانباز دفاع مقدس
۱۰:۱۶ ۱۴ دی ۱۴۰۰
بهترین راه این است که همه کسانی که تا الان بیمه پرداز نامین اجتماعی بوده ولی سن آنها و مدت بیمه پردازیشان کمتر از مدت قانونی است تا قبل از پایان سال خود را بازخرید کرده و اندوخته خود را از صندوق تامین اجتماعی بیرون بکشند و در جای دیگر سرمایه گذاری کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
اگر کارگر و کارمندان میخوان دولت دستشو از جیب کارگر وکارمند بکشه بیرون حتما" باید تا پایان سال این کار را بکنند وگر نه اگر دولت این لایحه را به تصویب برساند دفعه بعد کار بدتر از این را با مردم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
k
۰۸:۰۸ ۱۴ دی ۱۴۰۰
نجات صندوق بازنشستگی در پیدا کردن پولی که 30 سال اول خوردن. چطور 30 سال اول از کارمند بیمه بازنشستگی میگرفتن و در کشور به یک نفر بازنشستگی نمیدادند خوش خوشانشان بود حالا که زمان پرداخت شده تمام رسانه ها و صدا و سیما میگه اینا پول ندارن . اینا را بهانه می گیرن که دوباره پول ملت و ندن. بیاین از این خبر تهیه کنید که پول واون سی سال اول کجا رفت
-
ناشناس
۰۷:۵۷ ۱۴ دی ۱۴۰۰
ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه نکنید، و بهانه هم دست فرصت طلبان ندهید ، تا مثل قضیه بنزین نشود و....
-
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۴ دی ۱۴۰۰
امید به زندگی همچین هم زیاد نشده ، دولت اسراف نکنه ، اختلاس ، و مزایای زیاد به مدیران نده و..... درست می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۱۰ دی ۱۴۰۰
ریشه ای حل بشه مشکلات پیداکنه حل کنه برداشت بی ویه دولت وسومدیرت داخلی صندوق
United States of America
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۰ دی ۱۴۰۰
دولت به جایافزایش سن بازنشستگی بدهیش به صندوق بدهد همه‌چیز درست میشه با این حقوق با این تورمی که درست کردن خجالت نمیکشن میخان دست کنن تو جیب مردم تکلیف جوانان بیکار چی میشه از نمایندها انتظار داریم با طرح مخالفت کنن اگه نماینده مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۲۳:۰۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
بسه دیگه این همه ظلم مگه چقدریک انسان توان داردعمرمابااین وضعی که درست کردین به60نمیرسه که نگران پرداخت پول بازنشستگی باشین.حداقل وجدان داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
سیاست های تشویقی برای نگه داشتن بهتر از سیاستهای اجباری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۹ دی ۱۴۰۰
بجای این کار ،دستمزد اضافه کاری رو افزایش بدین، تا شرکتا بجای اضاف نگه داشتن نیروها ، نیروی جدید بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۹ دی ۱۴۰۰
سن بازنشستگی رو کاهش بدبد. این طوری فرصت شغلی بیشتری برای جوانها به وجود میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
صندوق چپاولگران بهتر بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۰۹ دی ۱۴۰۰
بازهم جیب مردم ، شما این همه شرکت بازنشسته میشه چرا جایگزین استخدام نمیکنین ؟ هم چندتا جوون بره سرکار هم کسی که ۳۰ سال خدمت کرده بی دغدغه بازشسته بشه ، اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۴۶ ۰۹ دی ۱۴۰۰
واسه پنج سال مای هفتادهزارتومن ثابت بده تاده درصدسودگیرت بیادالباقی هم به اسم هزینه الحاقیه بیمه نامه کم شده بعلاوه تعرفه ومالیات وغیره درکل چیزی دستتون رانمیگیره.بعیده حتی پول ویزیت بدهندچه برسه به شربت سرماخوردگی.یاامراض واگیرداردیگر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۹ دی ۱۴۰۰
مگر شاغلین در ابتدای خدمت چند سال تعهد خدمت داده اند چرا فرهنگ ناب خودمون را زیر سوال می برید و بدیهی ترین حفوق مردم را ندیده می گیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۹ دی ۱۴۰۰
اگه دهه 60 ها بتونن تو دوران حکومت رئیسی استخدام بشن یعنی تو هفتاد و خوردی سالگی بازنشسته میشن خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۹ دی ۱۴۰۰
خخخ در اینده انشالله جمعیتمون پیر تر میشه البته که در اینده دیگه سالمندی نیست اینده ای نیست اعتمادی به دولت نیست
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۲:۵۲ ۰۹ دی ۱۴۰۰
دولت میخواد برای کسری بودجه دست تو جیب مردم بکنه ما باید جلوی این ظلم را بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۰۹ دی ۱۴۰۰
لعنت خدا بر دولتمردان ظالم ، بدانید و آگاه باشید که ظلم پایدار نیست.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۰۹ دی ۱۴۰۰
آنقدر از صندوقهای بازنشستگی اختلاس کردن که تاوانش رو مردم وکارگر زحمت کش تامین اجتماعی بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۹ دی ۱۴۰۰
از نمایندگان مجلس انتظار داریم که این طرح ضد اشتغال جوانان تحصیل کرده بیکار را تصویب نکنند چون هم باعث نارضایتی افراد شاغل در استانه بازنشستگی میشود هم باعث نارضایتی افراد تحصیل کرده بیکار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
پول صندوق بازنشستگی رو به باد دادن حالا تقاصشو بازنشسته ها باید بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
باید داوطلبانه باشه البته اگه اینا عمرا چیزی به نام داوطلبانه به گوششون آشنا باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۹ دی ۱۴۰۰
بجای‌اینکه‌بخوان‌سن‌وسابقه‌رودست‌بزنن‌بدهی‌های‌انباشته‌‌تامین‌اجتماعی‌روپرداخت‌کنن‌تامشکلات‌مرتفع‌بشه‌
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۱:۴۹ ۰۹ دی ۱۴۰۰
آدم یاد بد عهدی آمریکا تو برجام میوفته
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۹ دی ۱۴۰۰
تنها راه نجات صندوقهای بازنشستگی : جلو گیری از ریخت و پاش های و بذل و بخشش ها و پاداشها و حقوقهای نجومی مدیران و معاونان هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۹ دی ۱۴۰۰
راهکارش افزایش سن بازنشستگی نیست !!! راهش تقویت صندوقهای بازنشستگی و فعال کردن دارایی های اونهاست نه دست تو جیب کردن اونه ا!!!
Germany
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۹ دی ۱۴۰۰
توی آلمان بازنشستگی ۶۵ سالگی هست از طرف دیگر بیمه بیکاری بهتری دارند
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۹ دی ۱۴۰۰
دوست عزیز در آلمان حداقل دستمزد یک کارگر ساده 3800 یورو میباشد که اگر دارای دو فرزند و مستاجر هم باشد .از پرداخت خیلی از مالیاتها و عوارضها معاف میباشند و از بسته های حمایتی دولت هم برخوردار میشوند.و جالب اینکه با این حداقل دستمزد به راحتی میتوانند سالی یکبار به مدت 20 روز به مسافرت خارج از کشور بروند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۹ دی ۱۴۰۰
حق بیمه پرداختی هرشخص باید نگهداری شود تا بعدا خرج خودش شود،نباید با فساد وقوانین اشتباه پولها حیف ومیل شود ونبایدحق بیمه شاغلین فعلی را که تعدادشان خیلی بیشتر هست خرج گذشتگان کرد ودرآینده با مشکلی بسیار بزرگتر روبرو شویم یا بخواهیم از بیت المال که حق همه است بپردازیم.اگر دخل وخرج صندوق متناسب نیست آنرا رفع کنید ودر عوض سهم همه ملت را از ثروتهای مملکت ومالیاتهای گرفته شده ،مساوی بپردازید،جوری رفتار میکنید که فقط مشکل فعلی را رفع کنید ومیگویید آینده به ما ربطی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
Aa
۱۰:۲۹ ۰۹ دی ۱۴۰۰
بازنشسته ها همینجوریم هشتشون گروی نهشونه با اینکار کلا بدبخت میشند تمام عمر و جوونی طرف صرف خدمت به دولت یا اداره شده بعد پوریشو باید با بدبختی بگذرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۹ دی ۱۴۰۰
منظور اینکه گفته حداقل مدرک کارشناسی چیه کسی که دیپلم یا فوق دیپلم باشه تکلیف چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۹ دی ۱۴۰۰
ما به سی سال امیدی نداشتیم زنده بمونیم حالا شده 32سال
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۲۴ ۰۹ دی ۱۴۰۰
الهی هر کسی مال بازنشسته را بخوره // تو گلوش گیر کنه بمیره
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۲۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
سی سال تلاش و زحمت // اوخت حالا یه عده مفت خور برایت مشخص میکنن که چقد باید حقوق بگیری
United Arab Emirates
(((((((((()))))))))))
۱۰:۰۶ ۰۹ دی ۱۴۰۰
مثل اینکه نظراتی که بله قربان گویی باشد و تایید میکنی
ایا سال 1330 بیمه ای در ایران شکل گرفته بود؟ زمان میزار قلی خان رو مثال اوردی
چرا هزینه ندانم کاری مسوولین رو مردم هزینه کنند
چرا امثال من نویی باید 2 سال بیشتر کارکنیم تا حقوق نجومی بگیران صندوق تو رفاه باشند حناق بشه برای خودشون و زن و بچه شون خدا لعنتشون کنه

اگر یه سری به شهرک های صنعتی قبل سال 70بودند (الان شهرک های ارواح) سربزنید می بینید چیزی در حدود 70 در صد کارخانجات تعطیل هستند و ان کارخانه های هم که کار میکنند با نصف ظریفیت مشغول هستند الان یادتون افتاده صندوق با کسری ربرو هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۰۹ دی ۱۴۰۰
مشکل از جای دیگه است، مشکل دست درازی غیر مسولانه افراد مسول به صندوقهاست ،حالا میخواهند بهای آن دست درازیها را کارمندان شاغل و جوانان بیکار بپردازند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۴۲ ۰۹ دی ۱۴۰۰
افزایش دو سال سابقه در بازنشستگی هیچ تاثیر چشم گیری در بهبود وضعیت مالی صندوق های بازنشستگی ندارد و از طرفی موجب خروج دیرتر کارگر از جایگاه کاری و توقف دو سال بیشتر نیروی جوان برای ورود به بازار کار می‌گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
خب وقتی از نظر اقتصادی و فرهنگی و رشد جمعیت و هزاران مولف دیگر در حال سقوط و افول هستیم ، شاخ گرفتن مون با دنیا برای چیه ؟ پدر ملت در این سالها در اومد . مسئولین ملت را به بردگی گرفته اند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
افزایش سن بازنشستگی دقیقاً درست است صندوق های بازنشستگی را نجات میدهد اما جان بیمه شده را می‌گیرد که البته برای عزیزان مسئول بی سواد اصلاً مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۰۹ دی ۱۴۰۰
خدا وکیلی در این مملکت ، آدم ، حتی برای یک دو روز بعدش هم نمی تواند برنامه ریزی کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۹ دی ۱۴۰۰
یه کلاه برداری دیگه، یه ظلم دیگه،....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
درده سال آینده کشور دچارکمبود نیروی کارخواهدشد ونیروی کار ارزشمند می شود کارفرما هم التماس خواهد کرد تا کسی برایش کارکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۰۹ دی ۱۴۰۰
ما جوانان دهه شصت و هفتاد بیکار هستیم آن وقت می خواند سن بازنشستگی را زیاد کنند! این کار باعث می شود عمرما چند سالی برای پیدا کردن کار بیشتر تلف شود! بعد آن وقت می گویند ازدواج کنید و بچه زیاد بیاورید! خیلی باحالید؟
آخرین اخبار