جیمز وب برج قابل استقرار خودش را باز کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب که چند روزی است به فضا پرتاب شده، در جدیدترین فعالیت خودش در مدار زمین توانست با موفقیت برج قابل استقرار خودش را باز کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسپیس؛ تلسکوپ فضایی جیمز وب یک قدم به تکمیل فرآیند نصب صفحه‌های آفتابگیر عظیم خودش نزدیکتر شده است. مقامات ناسا در بیانیه‌ای گفتند که این رصدخانه فضایی عظیم، روز چهارشنبه (۲۹ دسامبر) توانست با موفقیت مجموعه برج قابل استقرار (DTA) خود را که یک محور ۴۸ اینچی (۱.۲ متر) است که دو نیمه تلسکوپ را به هم متصل می‌کند، با موفقیت گسترش دهد.

این برجک، بین قسمتی از تلسکوپ که آینه‌های عظیم و ابزار‌های علمی را در خود جای داده و بخشی به نام اتوبوس فضاپیما، فاصله ایجاد می‌کند. اتوبوس فضاپیما حامل سیستم‌های الکترونیکی و پیشران است. در بیانیه ناسا آمده: "این برجک، فضای کافی برای کاهش دمای آینه‌ها و ابزار‌های حساس را فراهم می‌کند تا قادر به تشخیص امواج فروسرخ باشند. علاوه بر این، این فضا، مکانی را برای گشترش کامل محافظ‌های خورشیدی ایجاد می‌کند. " مهندسان ناسا فرامین گسترش برج قابل استقرار جیمز وب را در حدود ساعت ۹:۴۵ صبح به وقت شرقی صادر کردند. کل فرآیند شش ساعت و ۳۹ دقیقه طول کشید و در ساعت ۴:۲۴ بعداز ظهر به پایان رسید.

باز شدن برج قابل استقرار

تلسکوپ فضایی جیمز وب در ۲۵ دسامبر به فضا پرتاب شد و در حال حاضر در یک سفر ۲۹ روزه به مقصد خودش است. این تلسکوپ اکنون چهارمین روز سفرش را می‌گذراند و تاکنون ۴۲ درصد از مسیرش را به سمت نقطه لاگرانژ ۲ در مدار خورشید و در فاصله ۱.۵ میلیون کیلومتری از زمین را طی کرده است.

حال که برج قابل استقرار جیمز وب کاملا باز شده، مرحله بعد آزاد کردن روکش محافظ خورشیدی و سخت افزاری aft momentum flap است. این قطعه به منظور خنثی کردن قسمتی از فشار‌های خورشیدی که به محافظ خورشیدی بزرگ وارد می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جیمز وب

در روز‌های گذشته جیمز وب مانور روشن شدن پیشران برای تصحیح مسیر را انجام داد و آنتن خودش را راه اندازی کرد. این تلسکوپ ۲۸ دسامبر نیز شروع به باز کردن صفحات محافظ خورشیدی کرد. مراحل راه اندازی در حال انجام است و به عملیات‌های مکانیکی زیادی نیاز دارد و اگر هریک از آن‌ها شکست بخورد، کل ماموریت با شکست مواجه می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۱۱ دی ۱۴۰۰
اینقدر دور شده که هر مشکلی براش پیش بیاد دیگه از دست کسی هیچ کاری براش بر نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۱ دی ۱۴۰۰
کاش چند تا دوربین روش میذاشتن تا عملکردشو مشاهده کنیم
آخرین اخبار