لزوم آموزش کودکان در زمینه ایمنی سایبری و آشنایی با تهدیدات فضای مجازی و سایبری

رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان با اشاره به افزایش روزافزون حضور کودکان در فضای سایبر، به لزوم آموزش کودکان در زمینه ایمنی سایبری و آشنایی با تهدیدات سایبری تاکید کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، سرهنگ حسن کیخا رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان گفت: همچنان که الگو‌های ارتباطی به طور روزافزونی از مرز‌های ملی فراتر می‌رود، آمار اتصال به اینترنت و کاربران آن نیز به‌طور تصاعدی در حال رشد است، به همین منظور الگو‌های تربیتی نیز باید تغییر کند و خانواده‌ها باید درباره خطرات فضای سایبری با کودکان خود صحبت کنند.

وی گفت: در دنیای امروزی موضوعات زیادی از جمله موضوعات سایبری وجود دارد که کودکان در مورد آن‌ها نمی‌دانند و کودکانی که ناآگاه باشند در معرض از دست دادن اطلاعات، هویت و پول خود هستند.

سرهنگ کیخا گفت: ضمن اشاره به نقش خانواده به عنوان اولین معلم فرزندان گفت: خانواده‌ها زمینه زیادی برای آموزش کودکان در مورد مسائل دنیای واقعی دارند، اما مهم‌ترین موضوعی را که بر بخش‌های زیادی از زندگی کودکان تأثیر می‌گذارد را نباید فراموش کنند و آن ایمنی سایبری است.

وی گفت: اولین چیزی که کودکان باید در مورد ایمنی سایبری بدانند این است که تهدید واقعی است و مجرمان سایبری وجود دارند که از هر کسی، حتی یک کودک، دزدی می‌کنند.

وی در ادامه به مواردی از قبیل سرقت اطلاعات، سرقت هویت، سرقت مالی و همچنین آزار و اذیت سایبری که در قالب دو موضوع با عناوین شکارچیان سایبری و زورگویی سایبری شناخته می‌شود به عنوان تهدیدات مهم فضای سایبر اشاره کرد و افزود: شاید در گذشته کودکان هرگز مجبور نبودند این تهدید‌ها را در نظر بگیرند، اما امروزه نیاز مبرم به داشتن آگاهی در این زمینه دارند و کودکانی می‌توانند از خود در برابر این تهدیدات محافظت کنند که درباره تهدیدات سایبری آگاهی داشته باشند.

این مقام انتظامی در ادامه به برخی دیگر از روش‌هایی که والدین می‌توانند از آن‌ها برای حفظ ایمنی سایبری فرزندانشان استفاده کنند اشاره کرد و گفت: رمز عبور قوی ایجاد کنید، بدون رمز عبور قوی، مجرمان سایبری ممکن است بتوانند به راحتی رمز عبور را حدس بزنند و یک حساب کاربری را هک کنند. از احراز هویت چند عاملی استفاده کنید، به طوری که اگر مجرمان سایبری بتوانند رمز عبور را حدس بزنند، همچنان به اطلاعات دیگری برای ورود به حساب کاربری نیاز دارند. بروزرسانی‌های نرم‌افزار را فعال کنید، به‌روزرسانی‌ها و وصله‌های نرم‌افزاری فقط برای دریافت ویژگی‌های جدید نیستند. آن‌ها همچنین نقاط ضعف یا آسیب پذیری‌های امنیتی را برطرف می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: هموطنان و هم استانی‌های عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir از آخرین اخبار و اطلاعات سایبری و همچنین جدیدترین شگرد‌های مجرمانه مطلع شده و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار