وزیر خارجه چین:

از رویارویی با آمریکا ترسی نداریم

وزیر خارجه چین در سخنرانی اخیر خود روابط پرتنش بین چین و آمریکا را نتیجه قضاوت‌های نادرست قلمداد کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت که چین از رویارویی با آمریکا ابایی ندارد، اما در عین حال خواستار همکاری دوجانبه سودمند و گفتگوی محترمانه بین دو کشور است.

وانگ در سخنرانی در سمپوزیوم وضعیت بین‌المللی و دیپلماسی چین در سال ۲۰۲۱ تأکید کرد که طیفی از اختلافات بین پکن و واشنگتن ناشی از «قضاوت‌های نادرست استراتژیک» است.

به گفته وزیر امور خارجه، برخی افراد در آمریکا حاضر نیستند این را بپذیرند که کشور‌های دیگر هم حق توسعه دارند و بپذیرند که هر دو کشور می‌توانند «نتایج برد-برد» به دست آورند و به جای آن به دنبال سرکوب پکن هستند.

او گفت: اگر [یک] رویارویی رخ دهد، چین از آن نمی‌ترسد و تا پایان مبارزه خواهد کرد. گفتگو خوب است، اما باید برابر باشد؛ از همکاری استقبال می‌شود، اما باید برای دو طرف سودمند باشد.

وانگ ادامه داد که همکاری به نفع هر دو کشور خواهد بود، در حالی که جنگ به هر دو آسیب می‌زند.

وی در پایان سخنان خود درباره روابط چین و آمریکا اظهار امیدواری کرد که واشنگتن باید به تعهدات خود عمل کند، اعتماد دیگران را جلب کرده و با چین برای درک همزیستی مسالمت آمیز دو کشور بزرگ همکاری کند.

گفتنی است روابط بین چین و آمریکا همواره با چالش‌های بسیاری رو به رو بوده است. آخرین تنش‌ها شامل تحریم سیاسی المپیک زمستانی پکن توسط آمریکا است که کمی بعدتر توسط برخی متحدان این کشور از جمله انگلیس، استرالیا و کانادا دنبال شد. تحریم سیاسی بدین معنا است که ورزشکاران در المپیک حضور می‌یابند، اما دیپلمات‌ها به کشور میزبان وارد نخواهند شد.

چین در پاسخ اعلام کرد که المپیک ماهیتی غیر سیاسی دارد و از این بابت برای آمریکا اظهار تاسف کرد. افزون بر این، اعلام کرد که آمریکا باید منتظر پاسخی درخور عمل خود باشد.

از سوی دیگر، امروز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا طی اظهاراتی عجیب ادعا کرد چین به خاطر ویروس کرونا به اقتصاد جهان آسیب زیادی زده و باید ۶۰ هزار میلیارد دلار خسارت بابت این مسئله بپردازد. ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود نیز با «چینی» خواندن ویروس کرونا، ضربه زیادی به روابط بین دو کشور زد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۳ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سربازهای آمریکایی فقط در برابر افراد بدون سلاح قوی هستن در غیر این صورت از موش هم ترسوترن
آخرین اخبار