رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی عنوان کرد:

لزوم تهیه نقشه جامع برای هدایت موثر سرمایه‌گذاری‌ها

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: تهیه نقشه جامع برای جلوگیری از هدررفت سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگری ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اکبر علیزاده قناد رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی در پنجمین جلسه کمیسیون گردشگری که به منظور بررسی ضرورت نیازسنجی و امکان سنجی توسعه زیرساخت‌های گردشگری  برگزار شده بود، گفت: عدم ارائه اطلاعات، شاخص‌های آماری و تحلیل‌های اقتصادی به سرمایه گذاران، هدررفت سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگری را در پی دارد. قطعا به یک نقشه جامع در حوزه گردشگری برای هدایت موثر سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه نیازمندیم.

وی گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در مقام متولی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری، برنامه ریزی کارآمدی برای جذب و هدایت سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های گردشگری داشته باشد تا به اشباع در بعضی حوزه‌ها و هدررفت سرمایه‌ها دچار نشویم. طبیعتا تخصص و تجربه سرمایه‌گذاران در این حوزه نیز باید ملاک توجه باشد تا اگر ظرفیتی فراهم می‌شود، در بلندمدت بتواند بازگشت سرمایه داشته و ارزش افزوده ایجاد نماید.


بیشتربخوانید


رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مشهد در بحث ایجاد مراکز اقامتی و به ویژه در حوزه هتل سازی به نوعی به اشباع رسیده و باید به سرنوشت سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در این بخش توجه شود.

علیزاده قناد گفت: نیاز سنجی و امکان سنجی توسعه زیرساخت‌های گردشگری در سطح استان بسیار حائز اهمیت است، این مهم ابعاد گوناگون و گسترده‌ای را در بر می‌گیرد. این بررسی‌ها گستره بزرگی از تاسیسات گردشگری اعم از هتل ها، آژانس‌های مسافرتی و مراکز خدماتی مرتبط با بخش گردشگری را در بر می‌گیرد.

وی گفت: متاسفانه علی رغم شیوع کرونا و ورشکستگی بسیاری از واحد‌های اقامتی، بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل عدم آگاهی و فقدان اطلاعات هنوز متمایل به سرمایه گذاری در حوزه ساخت مراکز اقامتی و به ویژه هتل در شهر مشهد هستند. از این رو سازمان میراث فرهنگی باید اطلاعات جزییات ورود مسافران و ظرفیت هتل‌ها را به اطلاع سرمایه گذاران برسانند. در حال حاضر، هتل‌ها در ایام پیک، خوشبینانه با ۶۰ الی ۷۰ درصد ظرفیت اشغال، فعال می‌باشند. در مجموع ازدیاد ایجاد چنین مراکزی، زیاندهی بخش اقامتی گردشگری را در پی خواهد داشت. مطلوب آن است که سرمایه گذاران خارجی را به پروژه‌های مشارکتی در بخش‌های سرگرمی و تفریحی سوق دهیم.

اجرای طرح حریم رضوی

 احمد دیناری، معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مقرر بود تشکل جامعه هتلداران طرح مطالعاتی را در خصوص نیازسنجی حوزه گردشگری انجام دهد، اما اجرای این طرح در حوزه تامین اعتبار با مشکل مواجه شد که متاسفانه اداره کل میراث فرهنگی استان نیز اعتبار لازم را برای تخصیص به این بحث در اختیار ندارد.

وی گفت: با این حال اگر مطالعات مربوط به نیازسنجی انجام می‌گرفت، در حال حاضر بسیاری از مسائل و مشکلات این حوزه به استناد آن چاره جوری می‌شد و راهبری بهتری برای سرمایه گذاری‌های آینده انجام می‌گرفت. هنوز برای انجام این گونه مطالعات دیر نیست و تشکل‌ها می‌توانند به این حوزه ورود کنند و از کمک جهاد دانشگاهی و مراکز پژوهشی مرتبط نیز برای تامین تحلیل‌های کارشناسی و علمی، بهره بگیرند.

 معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: مشهد به واسطه وجود مضجع شریف حضرت رضا (ع) شرایط خاصی دارد و در حوزه ایجاد مراکز اقامتی در این شهر، حتی دستگاه‌های دولتی هم ورود کرده اند.

دیناری به ابلاغ طرح حریم رضوی اشاره کرد و طرح مذکور را عامل کاهش ۴۰ درصدی درخواست‌ها برای ایجاد مراکز اقامتی دانست.

در بخش دیگری از این نشست صادق کاظمیان، رئیس هیئت مدیره جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم گردی خراسان رضوی گفت: با توجه به قوانین رفع موانع تولید و رویکرد دولت در تسهیل صدور مجوز، چنانچه طرح مطالعاتی و پژوهشی در زمینه امکان سنجی زیرساخت‌های گردشگری صورت پذیرد، بعید به نظر می‌رسد که در عمل اجرایی گردد. هر چند این موضوع نافی اهمیت و تأثیرگذاری پژوهش امکانسنجی تأسیسات گردشگری شهر مشهد نمی‌باشد.

وی با طرح این سوال که آیا برای احداث اقامتگاه‌های بوم گردی به توان اکولوژیکی منطقه توجه می‌شود، گفت: ذخایر آب و سایر منابع طبیعی، تغییر زیست اقتصادی در روستاها، اثرات فرهنگی و ... در اثر احداث اقامتگاه‌های بوم گردی باید مدنظر باشند، اما چنین تدابیری را شاهد نبوده ایم. بعید به نظر می‌رسد که بتوان مانع از ایجاد مراکز اقامتی جدید (حتی با وجود اشباع شدگی در این بخش) شد.

محمد سعید، ولی زاده، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خراسان رضوی نیز گفت: میراث فرهنگی می‌تواند بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش حمل و نقل ریلی و قطار‌ها هدایت کند. به طور مثال تبلیغاتی که در قطار‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، درآمد‌های خوبی برای سرمایه گذاران دارد.

او تاکید کرد که زیرساخت‌های حمل و نقلی نیازمند سرمایه گذاری‌های جدی هستند و اثرات این بحث، بخش گردشگری را هم منتفع می‌سازد.


انتهای پیام//ف.ح.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار