روایت «میدل ایست آی» از مذاکرات وین:

تهدید به تحریم و جنگ علیه ایران جواب نمی‌دهد

پایگاه خبری «میدل ایست آی» طی گزارشی، تحریم‌ها و تهدید‌های نظامی علیه ایران را مخرب دانست و تلاش‌های دیپلماتیک را ابزاری برای کاهش تنش‌ها عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، جودت بهجت، نویسنده و استاد مرکز مطالعات استراتژیک در دانشگاه دفاع ملی واشنگتن که ۱۱ کتاب درباره خاورمیانه به رشته تحریر درآورده است، در گزارش اخیر خود در پایگاه خبری «میدل ایست آی»، مذاکرات وین را به زیر ذره بین برده است. در ادامه با نظرات وی درباره مذاکرات وین آشنا می‌شویم. 

دور هفتم مذاکرات ایران و بلوک غرب برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ از اواخر نوامبر آغاز شد. در حالی که حدس زدن درمورد نتیجه کار دشوار است، اما واضح است که شکاف بزرگی بین واشنگتن و تهران وجود دارد.

به باور این کارشناس مسائل سیاسی، ایران ضمانت‌های محکمی را درخواست کرده است تا دولت دیگری نتواند از توافقی که در وین به دست می‌آید خارج شود. پس از خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ و اتخاذ استراتژی «فشار حداکثری» علیه ایران، لطمات سنگینی به این توافق وارد شد.

استاد دانشگاه واشنگتن بر این باور است که مشکل آمریکا با تقاضای ایران این است که نه دولت بایدن و نه هیچ دولت دیگری نمی‌توانند تصمیمات رؤسای‌جمهور آینده این کشور را کنترل کنند. علاوه بر این، آمریکا در حال حاضر با چالش‌های داخلی و خارجی عظیمی مواجه است. نرخ تورم این کشور در سال جاری به ۶.۸ درصد رسیده که بالاترین افزایش از سال ۱۹۸۲ است. این وضعیت را به خروج بی‌نظم از افغانستان اضافه کنید که ضربه سنگینی به شهرت یانکی‌ها وارد کرد.

این شکست‌ها و دیگر ناکامی‌ها نشان می‌دهد که حزب دموکرات برای حفظ کنترل کنگره پس از انتخابات سال آینده با مشکل مواجه خواهد شد.

این نویسنده حوزه مسائل سیاسی همچنین معتقد است که مقامات ایرانی دلایل خوبی دارند که به امضای این توافق با دولت بایدن بدبین باشند. چون مشخص نیست که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، پس از انتخابات بعدی در رأس کار باشد یا خیر.

با این حال، مقامات ارشد آمریکا از تهیه طرح دیگری در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌کنند که می‌تواند مستلزم تقویت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران باشد. واشنگتن قصد داشت این هفته هیئتی بلندپایه به امارات بفرستد تا درباره پایبندی ایران به تحریم‌ها گفت‌وگو کند.

 افزایش فشار اقتصادی بر ایران آن را مجبور به تسلیم نخواهد کرد. ایرانی‌ها برای دهه‌ها تحت تحریم‌های آمریکا بوده‌اند و سیاست «فشار حداکثری» دولت ترامپ تنها موضع هسته‌ای تهران را سخت‌تر کرد و آن را به گسترش برنامه هسته‌ایش سوق داد. این تحریم‌ها بیش از این کارایی نخواهند داشت. علاوه بر این، افزایش تنش بین آمریکا و روسیه و چین، مسکو و پکن را به تهران نزدیک‌تر خواهد کرد.

جودت بهجت از طرح جایگزین آمریکا مبنی بر حمله نظامی به ایران نیز صحبت می‌کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از مشاور امنیت ملی خود خواسته است در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک، طرح پنتاگون برای اقدام نظامی را بررسی کند. علاوه بر این، گزارش شده است که مقامات ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی درباره رزمایش نظامی مشترک و  آمادگی بر حملات احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده‌اند.

ماه گذشته، رژیم صهیونیستی بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری را برای تسلیحات و تجهیزات در صورت حمله احتمالی به ایران تصویب کرد. ارزیابی این‌که آیا این اعلامیه‌ها جنگ روانی هستند یا آمادگی واقعی برای اقدام نظامی، دشوار به نظر می‌رسد. آنچه مسلم است این است که حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران کل خاورمیانه را بی‌ثبات خواهد کرد.

در گزارش بهجت می‌خوانیم که تحریم‌ها و تهدید‌های نظامی تلاش‌های دیپلماتیک در وین را تقویت نمی‌کند. بلکه باید نگرانی‌های امنیتی مشروع ایران و دیگر قدرت‌های منطقه‌ای را پذیرفت و ابتکارات جدید را در نظر گرفت.

برای چندین دهه، تل‌آویو از تأیید یا تکذیب داشتن زرادخانه هسته‌ای خودداری کرده است. رژیم صهیونیستی تنها رژیمی بود که با درخواست اخیر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مخالفت کرد.

زرادخانه هسته‌ای تل‌آویو یک بدهی است، نه یک دارایی. اگر رژیم صهیونیستی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد، مذاکرات در وین پویایی جدیدی به خود می‌گیرد و احتمال موفقیت بسیار بیشتر می‌شود.

در پایان، نویسنده این گزارش به همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: «به همان اندازه مهم است که کشور‌های عربی و ایران تلاش‌های اخیر را برای غلبه بر اختلافات خود به کار گیرند. بغداد اخیراً میزبان مذاکرات بین عربستان و ایران بود و مشاور ارشد امنیت ملی امارات در این ماه از تهران بازدید کرد و این دیدار بالاترین دیدار مقامات ایرانی و اماراتی در یک دهه اخیر را رقم زد.کاهش تنش در میان رقبای خلیج فارس گامی در جهت درست است.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
از دولت میخواهیم که در تصمیمات هسته ای خود قانون کاهش تعهدات هسته ای را مد نظر قرار دهد و از آن قانون تخطی نکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
بعضی از نظر دهندگان همه چیز را قاتی پاتی می کنند وآش شعله قلمکار درست می کنند :درست مثل کسی که با پدرش اختلاف دارد کل خانواده رامی خواهد از صفحه روزگار پاک کند وخانواده جدید خلق کند یا اینکه دستش شکسته ومی گوید کل بدن من دیگر بدرد نمی خورد !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
این افراد حق دارند اینگونه نظر بدهند چون از جماعت منافقان آلبانی نشین هستند وته نظرشان آنست که دیگی که برای من نجوشد سرسگ در آن بجوشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
خیلی باحاله نرخ تورم آمریکا تو حدود ۴۰ سال۶درصد بوده نرخ تورم ایران ۶۰۰۰ درصده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
نرخ افزایش حقوق رو هم بگو که مردم فکر نکنند آمریکا بهشته و ایران جهنمه. آمریکا اگه اون بهشتی که بعضیها تصویر می‌کنند بود ۶۰۰ هزارتا بیخانمان نداشت
Canada
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
مگر قصد خودکشی داشته باشند
به هیچ وجه حمله ای در کار نیست
چونکه خوب میفهمند
جنگ جهانی سوم خواهد بود
و همه در این اتش گرفتار خواهند شد
و با این وصع اقتصادی داعون در جهان اول ودوم
جهان سوم که جای خود دارد
دینا در حال ورشکستگی اقتصادی است
اصلا .خیلی رزنگ باشند .به وصع اقتصادی نابود شده
بپردازند .کافی است و شاهکار خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۹ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
در صورت کوتاه آمدن و تعطیل کردن هسته ای و موشکی فقر ، نابسامانی و ناامنی‌هایی خیلی وحشتناک تری تجربه خواهیم کرد.و میلیونها آواره خواهیم داشت. چون کشوری های غربی هیچوقت نمی‌گذارند کشوری که تمدن،اختلاف دینی و منابع زیادی دارد رشد کند. کشور لیبی هم یک روزی قدرتمند بود منتها کوتاه آمد الان به سه قسمت تبدیل شده و نروژ شاهد جنگ و خونریزی در لیبی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
فکر کنم خوابی
الان توفقر مطلق هستیم
یا شما موقعیت خودت ترس داری بری زیر خط فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
خوب خودتون بگید که چی شما رو سر عقل میاره؟
تا کی میخاید با دنیا بجنگید و مردم ایران رو عذاب بدید.
چهل و چهار ساله تو شعب ابیطالب زندگی میکنیم بس نیست؟
گناه مردم چی بوده که به این بدبختی افتادند؟
و البته یک روز شما هم جواب همه این ها رو میدید و دوران تون تموم میشه. سک نکنید. تاریخ رو ببینید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
آیا سازمان های جهانی بخصوص سازمان ملل رفتار امریکا را در قبال برجام وقطع نامه 2231 تایید می کند ؟!؟!؟!آیا خروج ترامپ از برجام !! یعنی : " تف سر بالای امریکا " قابل انکار است ؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
اتفاقا خیلی هم خوب جواب داده .دیگه چه امتیازی مونده که بگیرن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۲ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
کلمه تهدید را خوب اومده آمریکا ولی تهدید ها معمولا سرمایداران را میلرزاند جامعه ما هم که ماشااله سرمایه دار که اصلا ندارد فقط دزد دارد شاید کمی از مال دنیا دل بکنند و به آخرت خود اندیشه کنند
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۳:۵۸ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
درصورت حمله نظامی به ایران قطعا آغاز جنگ جهانی سوم خواهد بود
Canada
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
وقتی از طرف مردمی که در رنج و عذاب قرار دارند هر جنگس با هر تجهیزاتی شکست صد در صدی خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
تهدید را باید با تهدید پاسخ داد. اصلا اگه اونها هم تهدید نکنند ما باید تهدید کنیم. ما در این ایام که مقارن است با شهادت سردار سلیمانی ، در مورد انتقام سخت از آمریکا و مجازات عاملان و آمران ترور ناجوانمردانه ایشان مطالبه گری و اصرار داریم. بنا به فرموده رهبر معطم انقلاب تیم مذاکره کننده غربی همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
نمی دانم منظور از جواب چیه، ولی اگر منظور گرانی و فقر و بدبختی مردم باشه که جواب داده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
در برابر دشمن مقاوم باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
چشم آقازاده ما مقاومت میکنیم کا آقا زاده‌ها بهتر بدزدنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۵ آذر ۱۴۰۰
مقاومت بیشتری که باعث فلاکت بیشتر ما و دزدیدن بیشتر آقازاده‌ها
Germany
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
سلام،آنچنان رونق اقتصادی ایجاد بشود که مردم به وجد بیان،کلید حل مشکلات را به سید ابراهیم بت شکن واگذار کردم،با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
اره راست میگن چون واسه ایران جان ومال مردم اصلا مهم نیست. جنگ بشه یا نه واسه مسئولین جان مردمش براشون ذره ای اهمیت نداره.
Iran (Islamic Republic of)
جانم فدای ایران
۲۲:۰۷ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
در صورت تهدید به تحریم و حمله حتما به غنی سازی نود درصد برسیم و از غنی سازی نود درصد هم کوتاه نیاییم و در صورت غلطی اضافه از سوی کشورها و سازمانهای زورگو خروج از npt و رشد و بالندگی با شتابی همچون جت و جت وار.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۲۲:۰۲ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
هر کس برای بی نیازی و خودکفایی و رشد و پیشرفت و سربلندی کشورش تلاش نکند نباید انتظار رشد و پیشرفت هم داشته باشد.
پس ما ملتهایم که کشورها را می‌سازیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
واقعیت چیز دیگه ایی هست
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyar Zagrosi
۲۱:۵۸ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
وقتی توان و رشد و شکوفایی نظامی و اقتصادی یک کشور آنچنان رشد کند و به نخبه پروری برسد یقینا متنها تحریم بی اثر میشود چه بسا جای تحریم گر و تحریم شونده هم دگرگون و عوض شوند.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۵۵ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
آمریکا تضمین عملی نمی‌دهد این واقعا و حقیقتا فریبی است که این ریس جمهور می‌پسندد و امضا میکند و ریس جمهور بعدی پیمان شکنی میکند این سیاست آمریکایی است .
تا میلیاردها دلار غرامت و خسارت و تضمین نگیرید باور نکنید و فریب نخورید.
هیچ کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
ایران را ایرانی میسازد نه دیگران.
این دانشمندان و نخبگان و تلاشگران این سرزمینند که با مدیریت درست این کشور را می‌سازند.
چشم بستن به دیگران خودکفایی و افتخار نمی آورد.
آخرین اخبار