کنترل تنش در قفقاز جنوبی، هدف نشست ۳+۳ مسکو

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا گفت: کنترل تنش در قفقاز جنوبی به نفع مناسبات تجاری و دیپلماتیک ما در منطقه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا و معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی در تشریح اهمیت نشست ۳+۳ مسکو می‌گوید که اگرچه نشست پنج کشور در مسکو با حضور معاونین وزارت خارجه این کشورها برگزار شد و ظاهراً جنبه‌های اقتصادی مهم است، ولی کماکان جنبه‌های امنیتی و سیاسی نقش پررنگی دارد. شاهد بودیم که گرجستان از شرکت در این نشست خودداری کرد، گرجی‌ها نسبت به حضور روسیه در قفقاز جنوبی در این شرایط نگران هستند، زیرا تفلیس رابطه سردی با مسکو دارد.

او معتقد است گرجی ها از طرفی نگران هستند که با عدم حضور در این نشست شاید به اصطلاح دور زده شوند و مسکو راه دیگری را در جنوب و بیرون از تفلیس برقرار کند. گرجی‌ها در مناقشات میان آذربایجان و ارمنستان هم سعی کردند موضع بی طرفی را در پیش بگیرند، هرچند که از جنبه‌هایی ملاحظاتی با ارمنستان و ترکیه را نیز در نظر دارند.

ظهره وند گفت: بهترین سیاست برای آنها بی طرفی بود که اتخاذ کردند. مجموع کسانی که در این نشست شرکت کردند هر کدام با یکدیگر مشکلاتی دارند. ترکیه سعی می‌کند که نقش خود را به عنوان توازن بخش شکل دهد، زیرا این کشور در اولویت ایران و روسیه نیست.

 سفیر سابق ایران در ایتالیا روابط میان باکو و ایروان را شکننده‌ دانست و گفت: این دو کشور  بر سر موضوع کریدور زنگه زور مناقشه دارند، هرچند که با نقش آفرینی روسیه بر سر ایجاد صلح به توافق رسیده اند.

به بیان دیپلمات پیشین کشورمان مناسبات ایران و آذربایجان هم متاثر از روابط یکسویه‌ای است که باکو با آنکارا و رژیم صهونیستی برقرار کرده است که یکی دیگر از مسائل مهم در روابط دیپلماتیک میان کشور‌های این نشست است. دورنمای این نشست وضعیت مطلوبی را روایت نمی‌کند. در این میان ایران می‌تواند در این نشست روابط خود را با ایروان تقویت کند و تنش‌ها را با باکو کاهش دهد.

او معتقد است بارعایت معرفه‌های ژئوپلیتیکی و صیانت از آن‌ها کشورمان باید حساب شده‌تر عمل کرده و سعی کنیم با کشور‌های حاضر در این نشست روابط خود را توسعه دهیم. ترک‌ها هم باید ملاحظات کشورمان را در منطقه در نظر بگیرند که با فراز و نشیب همراه است. ارتباط مستقیم با ایروان و باکو باید تقویت شود.

 ظهره وند معتقد است ظرفیت‌های اقتصادی داشتیم که متاسفانه به دلیل دیدگاه نادرست اقتصادی و ضعیف به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است. باید بخش‌های خصوصی را در این کشور‌ها فعال کنیم. گره زدن منافع بر رفتار‌های سیاسی و امنیتی موثر خواهد بود و آنها می‌توانند به عنوان یک اهرم و لابی مثبت به نفع روابط اقتصادی بین تهران باکو و ایروان عمل کنند.

دیپلمات پیشین کشورمان بر لزوم در دستور کار قرار گرفتن  رابطه با گرجستان  تاکید کرد و  گفت: دلیل این رابطه این است که بخش مهمی از کریدور شمال به جنوب باید از تفلیس بگذرد.

او  می گوید کنترل تنش در قفقاز جنوبی می‌تواند به نفع مناسبات تجاری و دیپلماتیک ما در منطقه باشد و هوشمندی دستگاه دیپلماسی ما در ارتقاء سطح روابط با این بخش از منطقه بسیار کلیدی است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار