آخرین وضعیت اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز؛ پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه‌ها

یک سال از آغاز طرح جامع فاضلاب اهواز می‌گذرد و این پروژه اکنون بیش از ۴۰ درصد پیشرفت داشته و انتظار می‌رود تا پایان سال به بیش از ۶۰ درصد برسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فاضلاب اهواز طی یک سال گذشته یکی از بزرگترین تحولات خود را سپری می‌کند تا به زودی شهروندان شاهد رفع کامل مشکلات در این حوزه باشند.

از ۲ سال پیش و پس از برداشت ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای رفع مشکلات فاضلاب اهواز، امروز این مسئله عظیم کلانشهر با سرعت در حال مرتفع شدن است.

سامانه فرسوده فاضلاب اهواز از باران‌های سیلابی زمستانه سال ۱۳۹۸ نمایان شد و ورود آب به منازل و خیابان‌های شهر مردم را ناراضی و مسئولان استانی را بر آن داشت تا هر چه سریعتر چاره‌ای برای رفع این مشکل بیابند.

اما مسئله بسیار بزرگ‌تر از آن بود که کاری از دست مقامات استانی بر بیاید و حل این دردسر عظیم؛ چاره اندیشی اساسی، بودجه‌ای هنگفت و کاری شبانه روزی را می‌طلبید.

اقدامات مقطعی و روانه سازی سیلاب‌ها و فاضلاب به سوی رودخانه نیز بی فایده بود و سرانجام درخواستی برای برداشت بودجه ۱۰۰ میلیون یورویی از صندوق توسعه ملی با موافقت رهبر انقلاب مطرح شد.

صندوق توسعه ملی نهادی دولتی است که بخشی از عواید حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی و گاز و میعانات گازی در آن ذخیره می‌شود تا به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی تبدیل گردد.

فاضلاب در اهواز

سال ۹۹ چه مبلغی برای فاضلاب اهواز پرداخت شد؟

پس از تبدیل شدن مسئله فاضلاب اهواز به موضوعی فرا استانی و ملی، با برداشت این مبلغ از صندوق توسعه ملی موافقت شد و مقرر گشت که معادل ریالی ۵۰ میلیون یورو و نیمی از آن در سال ۱۳۹۹ به آب و فاضلاب خوزستان اختصاص یابد، سپس نیم دیگر نیز سال بعد (۱۴۰۰) پرداخت شود.

احمدی باقری دی ماه پارسال به ما گفته بود ۵۰ میلیون یورو سال ۱۳۹۹ معادل ۵۷۵ میلیارد تومان با یورو ۱۰ هزار تومانی از سوی محمد باقر نوبخت رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه برآورد و به آبفا اهواز ابلاغ شد.

او سپس با اشاره به مدت زمان اندک تا پایان سال ۱۳۹۹ نسبت به پرداخت نشدن کامل این مبلغ ابراز نگرانی کرده بود.

به گفته باقری تا آن زمان حدود ۲۷۰ میلیارد تومان از این بودجه به حساب آب و فاضلاب واریز شده بود که حتی برای خرید لوله نیز ناکافی بود.

ابگرفتگی معابر در اهواز

پروژه فاضلاب اهواز در ۳ جبهه کاری پیش می‌رود

همان وقت صادق حقیقی پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان را بر عهده داشت، اما بعدا محمدرضا کرمی نژاد در این سمت منصوب شد.

اما کرمی نژاد می‌گوید ۵۰ میلیون یورو به منظور اجرای طرح فاضلاب اهواز به ۵۴۰ میلیارد تومان تبدیل شده و پس از انتصابش در این مقام ۳۰۰ میلیارد تومان از آن باقی مانده بود که ۲۷۰ میلیارد تومان از همین مبلغ بابت پیش قسط به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء زیر مجموعه سپاه پاسداران پرداخت شد.

پروژه فاضلاب اهواز شامل بخش خط لوله، ایستگاه‌های پمپاژ و تونلی است که هر ۳ بخش آن از سوی ۳ موسسه تخصصی از قرارگاه سازندگی قرارگاه خاتم الانبیاء در حال اجرا هستند.

پروژه فاضلاب اهواز که قرار بود طی ۳ سال به اتمام برسد پس از بازدید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور مهلت اتمام پروژه به ۲ سال کاهش یافت.

ترمیم فاضلاب اهواز

۳ بخش طرح جامع اجرای فاضلاب اهواز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: به منظور سرعت در اجرای فاضلاب اهواز به ۳ بخش کاری تقسیم شده که طرح جامع و توسعه آن را قرارگاه بر عهده دارد و پیشرفت فیزیکی آن هم ۳ درصد جلوتر از روند برنامه ریزی شده است.

او افزود: حدود ۴۶ پروژه فعال در سطح شهر اهواز وجود دارد که حدود ۱۸ پروژه تونل و میکروتونلینگ است و باقی آن نیز حفاری به علاوه بازسازی تصفیه خانه‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ و اورهال آن‌ها است.

محمدرضا کرمی نژاد بخش دوم طرح جامع اجرای فاضلاب اهواز را بازسازی خطوط ریزشی ذکر کرد که فاضلاب زیر پای شهروندان است.

این بخش بیشترین مشکلات را برای شهروندان ایجاد می‌کند که بر اساس اطلاعات آبفا خوزستان نقاط آن شناسایی و پیگیری و پیمانکار در این محل مشغول به کار هستند که در ۸۸ نقطه شهر اهواز فعالیت دارند.

تاکنون ۲۰۰ کیلومتر کار اصلاحی از مجموع ۲۶۰ کیلومتر نقاط بحرانی فاضلاب اهواز اجرا شده که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء حدود ۱۳ کیلومتر آن را انجام داده و آبفا سعی دارد تا پایان سال مشکلات در این حوزه را برطرف نماید.

جبهه سوم کاری نیز آمادگی برای عبور از سیل و بارش است که به گفته کرمی نژاد برای نخستین بار پمپ‌های نصب شده در ایستگاه‌های پمپاژ شهر اهواز به ۲۷۶ عدد رسید که تعداد بالایی است و انتظار می‌رود با توجه به بازسازی و آماده سازی تابلو‌های برق و دیزل‌ها برای امسال مشکل بزرگی رخ ندهد.

فاضلاب اهواز

مجموع اعتبار واریز شده برای فاضلاب اهواز در سال ۹۹ چقدر بود؟

بخش از پروژه‌های فاضلاب اهواز بهره برداری از تصفیه خانه‌های این کلانشهر در ۲ سوی رودخانه کارون شرق و غرب است که بخش شرقی آن آزمایشی شروع شد و با اتمام دروازه ارتباطی بین شبکه و تصفیه‌خانه به صورت کامل وارد مدار می‌گردد.

تصفیه خانه غرب اهواز نیز با اعتبارات خارجی تکمیل می‌شود که کنسرسیوم بر اساس گفته‌های مدیر عامل شرکت آبفا خوزستان مشکلات ان برطرف شده و ۸ میلیون یوان چین برای آغاز آن تامین اعتبار شده و و قرار است که کار ساخت و ساز و نصب تجهیزات در آن شروع شود.

کرمی نژاد می‌گوید: اعتبارات پیگیری شده برای فاضلاب اهواز یک اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی و بودجه ۱۳۰ میلیارد تومانی است که از بخش دوم مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان آن از اسناد و خزانه پرداخت شده، اما سرمایه ۸۰۰ میلیارد تومانی همچنان نیز تامین نشده است.

طیق گفته‌های این مقام ارشد در آب و فاضلاب خوزستان مجموع اعتباراتی که در سال ۱۳۹۹ پرداخت شده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۲۷۰ میلیارد تومان آن به عنوان پیش قسط و صورت وضعیت اول برای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء پرداخت و صورت وضعیت دوم آن نیز شامل ۷۰ میلیارد تومان است که به زودی پرداخت می‌شود.

کرمی نژاد می‌گوید: وزیر نیرو گفته هیچ محدودیتی برای تامین اعتبار فاضلاب اهواز وجود ندارد، اما اعتبارات به تملک دارایی‌های دولت بسته شد و سرمایه‌ای تا یک هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان برای آن دیده شده است.

آخرین وضعیت اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز؛ پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه‌ها

مسدود شدن خطوط ریزشی فاضلاب اهواز به کارون

آنچه شاید بیش از هر موضوع دیگری اهمیت داشته باشد، رفع مشکل فاضلاب اهواز و جلوگیری از ریزش فاضلاب به رودخانه کارون، به تبع آن آلودگی زیست محیطی باشد که هم اکنون در ۱۱ کیلومتر از خط ساحلی اقداماتی به منظور سرریز کردن فاضلاب به سمت تصفیه خانه‌های شرق و غرب در حال اجرا است.

دستگاهی نیز که در این بین بیشترین نقش را در حفر زمین دارد، دستگاه ساخت داخل و دانش بنیان میکرو تونلینگ است که با استفاده از آن سرعت اقدامات نیز افزایش داشته است.

محمد رضا کرمی نژاد در این خصوص گفت: این دستگاه در شبانه روز ۳۷ متر حفاری دارد که رقیب مشابه خارجی، در نوع خود بینظیر و اختلاف دقت افقی و عمودی آن نیز حدود یک سانتی متر هاریتانزال مشخص شده است

او در پایان مجموع پیشرفت طرح جامع فاضلاب اهواز را ۴۳ درصد بیان کرد که پس از پایان کار قرارگاه به ۶۷ درصد افزایش می‌یابد.

رفع مشکلات بالا زدگی فاضلاب در خیابان‌های وصل به فاضلاب کیانشهر

مسئول پروژه کیانشهر نیز می‌گوید: ۸ پروژه در این محل تعریف شده که در جهت جمع آوری، انتقال فاضلاب منطقه و تا حدودی کمک به دفع آب‌های سطحی است.

او افزود: این پروژه یکی از خطوط انتقال محله کیانشهر است که طول آن حدود یکهزار و ۲۰۰ متر یا قطر یکهزار است که با اتمام آن مشکلات تمام خیابون‌های وصل شده به آن تا حد زیادی برطرف خواهند شد.

به نظر می‌رسد روند اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز به خوبی پیش می‌رود و تنها مسئله آن نبود اعتبارات است که اگر این موضوع نیز به منظور سرعت بخشی به روند کار برطرف گردد، می‌توان در زمان مقرر شده، شاهد رفع کامل فاضلاب اهواز بود.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی نجاران
۰۰:۴۷ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
اگر ۱۰ دقیقه فرصت سخن داشتم ۴۰مسکلات را حل میکردم که چرا باید چنین کرد و سرمایه نابود شود وراستای سلامتی استفاده نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۰۵ دی ۱۴۰۰
بندرعباس هم فاضلابش میریزه دریا
خدایی وقت آن نرسیده طبیعت رو نابود نکنیم؟ کل کشور یه فاضلاب شهری و تصفیه خانه وجود نداره
-
شهروند
۱۲:۳۴ ۰۵ دی ۱۴۰۰
هر بچه ای یه چرخی در سطح اهواز بزنه میفهمه این لوله ها با این قطر جوابگو نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۰۵ دی ۱۴۰۰
عمر فاضلاب اهواز با این لوله ها چند سال خواهد بود؟
آیا بهتر نیست که به جای این لوله هایِ با قطر کم، ترکیبی از کانالهای بتونی با کف پلاستیکی استفاده شود؟ همین پلاستیکی که در لوله ها استفاده می شود به صورت ورقه های زیر آجدار در بتون کف تثبیت می شود و دیواره ای به ارتفاع یک متر و کانالی به پهنای 70 سانتی متر پدید می آورد. در این سیستم حتی امکان باز کردن روی فاضلاب و لایروبی آن بعد از 50 سال قابل تصور است. و یا انجام این کار با ابزارهای پیشرفته تر در داخل کانال. ولی انتظار عمر بالای 20 تا 30 سال برای سیستم کنونی عملا خیلی خوش بینانه نیست.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۰۳ ۰۵ دی ۱۴۰۰
برای سرعت هر چه بیشتر میتوان در اطراف و به موازات رود کارون دو کانال بزرگ برای خروجی آبهای بارندگی و بارش و یا سریز فاضلاب هم ساخت.