رئیس اداره محیط زیست اندیمشک:

مدیریت صحیح آب در جلوگیری از شوری خاک اهمیت بسزایی دارد

عیدی گماری گفت: استفاده بی رویه از آب منجر به شوری خاک می‌شود که نیاز است کشاورزان و مسئولان به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سعید عیدی گماری رئیس اداره محیط زیست اندیمشک گفت: این روز با تاکید بر جلوگیری از شوری و افزایش بهره وری خاک اعلام شده است و با توجه به تغییر اقلیم، خشکسالی و مدیریت نکردن صحیح منابع آب، از مهمترین علل شوری خاک محسوب می‌شوند، نیاز است کشاورزان و مسئولان توجه بیشتری به این موضوع مهم داشته باشند.

او بیان داشت: بیش از ۹۵ درصد غذای انسان‌ها از طریق خاک تامین می‌شود و شوری خاک منجر به عملکرد منفی زمین‌های زراعی می‌شود که منجر به مشکلات زیاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی، تخریب اکوسیستم، کاهش رشد و پوشش گیاهی، تخریب خاک و پدیده گرد و غبار و ... خواهد شد.

گماری افزود: همانطور که آب یکی از نیاز‌های اصلی خاک برای رشد محصولات کشاورزی است استفاده بی رویه از آن نیز باعث فرسایش خاک و از بین رفتن املاح موجود در آن می‌شود که امروزه نبود مدیریت صحیح در این حوزه مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

رئیس اداره محیط زیست اندیمشک تصریح کرد: زمین‌های زراعی موجود در اندیمشک نسبت به سایر مناطق استان از شوری کمتری برخوردار هستند، اما نیاز است کشاورزان با مدیریت صحیح مانع از بروز مشکلات جدی در آینده شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از بهترین عواملی که امروزه می‌تواند نه تنها از شوری خاک جلوگیری کند بلکه صرفه جویی از هدر رفت آب در زمین‌های کشاورزی را در این شرایط حساس کشور در پی خواهد داشت، استفاده از روش‌های نوین آبیاری از سوی کشاورزان است.

او گفت: البته به علت اینکه استفاده از روش‌های نوین آبیاری در ابتدا برای کشاورزان از نظر مالی بسیار هزینه بر است ضرورت دارد مسئولان با اعطای تسهیلات مناسب به کشاورزان از آن‌ها حمایت کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.