در میز اقتصادی مطرح شد؛

واردات گاز از کشور ترکمنستان متوقف شده است

یک مقام مسئول گفت: از دی ماه سال ۹۵ واردات گاز از کشور ترکمنستان متوقف شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛  رحمت اله خرمالی رئیس اداره آسیای مرکزی سازمان توسعه تجارت گفت:  حجم صادرات کشور در سال گذشته به یک میلیارد دلار رسید دلیل اصلی این موضوع داد و ستد کالا در عوض گرفتن گاز از ترکمنستان بوده است.

این کارشناس گفت: دولت سیزدهم اولویت اصلی دیپلماسی را اقتصادی دانسته و به ویژه بر ارتباط با ۱۵ کشور همسایه تاکید دارد،  علاوه بر این ترکمنستان دروازه ورود به آسیای مرکزی برای کشور ما است و این کشور با داشتن یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز زمینی یکی از کشور‌های همسایه ما است.

 او گـفت: از دی ماه  سال ۹۵ واردات گاز از کشور ترکمنستان متوقف شد و علاوه بر آن کشور ما بدهی‌هایی برای واردات برق و ریل کشی  به بار آورد.


بیشتر بخوانید 


 خرمالی گفت:  عمده مبادلات در بحث صادرات گاز از ترکمنستان بوده،  زمانی که این صادرات متوقف شود منابع ارزی و درآمد‌های ارزی کاهش پیدا کرد. عمده اقتصاد ترکمنستان بر صادرات گاز، فرآورده‌های نفتی و نساجی است که این عامل باعث کاهش صادرات شده است.

او  گفت: با ارزیابی پتانسیل‌های کالاهای وارداتی این کشور  به نظر می‌آید  ظرفیت صادراتی  یک میلیارد دلاری، با مکانیزم فعلی  ظرفیت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلاری  برای صادرات داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار