چگونه به اندازه یک فاز پارس جنوبی در مصرف گاز صرفه جویی کنیم؟

طبق بخشنامه معاون اول رئیس جمهور، ادارات دولتی ملزم به رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه هستند که در این گزارش، نحوه اجرای این بخشنامه بررسی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ روز گذشته ۸۱۴ میلیون مترمکعب تولید گاز در پالایشگاه ها داشتیم که ۵۲۰ میلیون مترمکعب از آن در بخش خانگی مصرف شده است.

این افزایش مصرف محدودیت‌هایی را برای صنایع و اقتصاد کشور ایجاد می‌کند. آلودگی هوا نشان دهنده مصرف سوخت مایع در نیروگاه هاست و البته، صنایع پتروشیمی هم که یکی از منابع ارزآوری کشور هستند، با تهدید قطع گاز مواجه شده اند.

از طرف دیگر، ظرفیت پالایشگاه‌های گاز کشور نیز کاملا مشخص است و نمی‌توانند همگام با افزایش میزان مصرف در بخش‌های مختلف، تولید خود را افزایش دهند. به همین دلیل، وزارت نفت و شرکت ملی گاز، مجبور به استفاده از مخازن ذخیره‌سازی شده اند.

نگران سوخت صنایع در زمستان هستیم

کوشکی رئیس مرکز کنترل دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این باره توضیح داد: برداشت گاز از مخازن ذخیره سازی، از نیمه آبان ماه آغاز شده در حالی که سال‌های گذشته، این اتفاق یک ماه دیرتر رخ می‌داد.

او گفت: میزان مخازن نیروگاه‌ها و صنایع مشخص است و با آغاز زودهنگام مصرف سوخت مایع در این صنایع، نگران این هستیم که در زمستان به مشکل بر بخوریم. فعلا در پتروشیمی‌ها محدودیتی را ایجاد نکرده ایم، اما اگر میزان مصرف در بخش خانگی به همین صورت ادامه یابد، برای این بخش نیز محدودیت‌ها را آغاز خواهیم کرد.

ادارات دولتی هم صرفه جویی کنند

به همین منظور، راهکار کوتاه مدت عبور از بحران ناترازی گاز، بهینه مصرف کردن این منبع انرژی در بخش‌های خانگی، تجاری و اداری است که بیشترین حجم مصرف را به خود اختصاص می‌دهند.

مسئولان کشور برای آن که ادارات دولتی هم همراه با سایر واحدها، ملزم به صرفه جویی در مصرف باشند، مانند سال‌های گذشته بخشنامه‌ای را در این زمینه ابلاغ کرده اند.

بر اساس این بخشنامه، تمامی ادارات دولتی ملزم به رعایت دمای رفاه یعنی ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد هستند و در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف بهینه یا دمای رفاه، در مرحله اول با اخطار کتبی و در مراحل بعدی، با قطع گاز مواجه خواهند شد.

گاز


بیشتر بخوانید:


این موضوع باعث شد تا سری به ادارات دولتی بزنیم. مراجعه ما از خود شرکت ملی گاز شروع شد، در مراکز و واحد‌های پررفت و آمد مختلفی مثل بانک‌ها و داروخانه ها‌ی دولتی ادامه یافت و به سازمان ملی استاندارد ختم شد.

هرچند دماسنج ما در اغلب این واحدها، دمای اعلام شده را نشان می‌داد، اما واحد‌هایی هم بودند که دمای آن‌ها از سقف ۲۱ درجه عبور کرده بود، اما در سازمان‌های دولتی، اصلا خبری از رعایت دمای رفاه نبود. مانند سازمان مدیریت صنعتی با دمای ۲۳ درجه سانتی گراد یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با دمای ۲۲.۶ درجه سانتی گراد که اختلاف چند درجه‌ای با سقف ۲۱ درجه سانتی گراد داشتند.

یک درجه کمتر، ۵ درصد صرفه جویی ملی

دما حتی در سازمان ملی استاندارد هم، یک درجه با استاندارد اعلامی فاصله داشت. یک درجه‌ای که به گفته مسئولان همین سازمان، ۵ درصد بر کاهش مصرف اثر می‌گذارد.

آمار‌ها نشان می‌دهد که مصرف گاز هم در منازل و هم در ادارات بسیار بالاست که اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، زمستان سختی را پیش رو خواهیم داشت.

سعید توکلی مدیرعامل شرکت ملی گاز در این مورد گفت: بالغ بر ۴ هزار و ۲۸۵ بازدید داشته ایم که متاسفانه ۹۳ مورد از آن بعد از بی توجهی به دریافت اخطار اول، منجر به قطع ادارات شده است.

به گفته کارشناسان و مسئولان شرکت ملی گاز، برای مصرف بهینه توسط بخش خانگی و دستگاه‌های دولتی، رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد در فضا‌های داخلی و بسته و همچنین، دمای ۱۸ درجه سانتی گراد در راهرو‌ها و فضا‌های عمومی سرپوشیده، روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت پیش از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آن‌ها یک ساعت پیش از پایان این وقت، خاموش کردن وسایل گرمایشی در روز‌های تعطیل و استفاده از دستگاه‌های گازسوز استاندارد با برچسب انرژی بالا در اولویت قرار دارد.

گاز

موضوعی که اگر رعایت شود، می‌تواند معادل یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی در مصرف گاز را به دنبال داشته باشد. مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز در این باره نوشت: اگر هر واحدی در کشور با کاهش دمای محیط، یک مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی کند، ما به رقم ۲۸ میلیون مترمکعب کاهش دست می‌یابیم که با یک فاز پالایشگاه پارس جنوبی برابری می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: گاز رسانی ، قطعی گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Australia
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
تنها راه نجات از کم ابی کم بودن گاز ونبود مسکن غذا و دارو
و امکانات اولیه زیاد کردن جمعیت است از طرف دانشمند بزرگ من بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
تجربه نشون داده صرفه جویی هیچ فایده ای واسه ما نداره و پولش بر نمی گرده تو جیب ما. پس همون بهتر که به خودمون سختی ندیم و جوری که راحتیم استفاده کنیم و پولش رو بدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۷ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
اسراف حرام شرعی هست
صرفه جویی لااقل می تونه یک عده هموطن را از نعمت گاز بهره مند سازد.
اینقدر نباید خودخواه ومتفعت طلب بود که چون پولش بر نمیگرده .... اصلا بابت گازی که مصرف نکردی پولی نمی دی که برگرده؟!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۰۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
همه چی مگه پوله.نیم کیلو باش ولی مرد باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
جوابش سادست، به بچه ها یاد بدید، تا بزرگترها یاد بگیرند. هروقت مشکل پیش میاد نرید سراغش. قبلش برنامه ریزی کنید تا الان به مشکل برنخورید بی معنیه هر سال یه خبرنگار میره میگه ببینید هدررفت داریمو هیچ کس عین خیالش نیست.خیلی بی مزه اید به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
اگر برای مصرف بیش از حد منابع آب و گاز وبرق بخصوص ازسوی جماعت خوش و بی غم بالاشهری، جریمه های ۵۰تا۱۰۰ برابری بی هیچ مماشات و اغماضی وضع و با بخشنامه و پلمپ جدی اجرا ودریافت شود، این مسائل حل میشه
Canada
ناشناس
۱۹:۳۳ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
باید مثل این طرف اب
لباس کلفت و شال و کلاه برسرتون در خانه بگذارید
متاسفانه ملت .دمای خونه را بالا میبرند و
لباس تابستانی بر تن دارند
نمیشه .هم هوا را الوده میکنید و هم تلاف دادن گاز
به اندازه ملت کشور چین مصرف میکنید
چونکه ارزان است .هدر میدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
بعد نیایین بگید باید افزایش جمعیت داشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۹ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
بابت هر نفر که جدا گاز مصرف نمیشه. الکی حرف نزنید!
جمعیت با گرم شدن هر خانه بهره مند میشه.
بی ربط تر از این نمی شد حرف بزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
من چند روز اخیر رفتم تی شرت آستین دار و راحت برای خانه بگیرم که با پوشیدن اون به اصطلاح در مصرف گاز صرفه جویی کنم چیزی که متوجه شدم یا بلوزهای ضخیم یا تی شرت های تابستانی آحه شما میگین صرفه جویی کنین باید زمینه را جور کنید بهتر است یه برند تیشرت های آستین بلند و راحت با شلوارهای راحتی مناسب طراحی کند و در تلویزیون تبلیغ شود تا مردم تمایل به خرید اینگونه لباسها و نهاینا با پوشیدن انها صرفه جویی در سوخت بگردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
اول از خودتون شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
دستگاههای دولتی اولا پنجره ها و ... رو بسته نگه دارند
ثانیا پنجشنبه وجمعه در جه حرارت رو رکی جداقل و یا بسته نگهدارمد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۴۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
زمستان شروع نشده دیگه دادآقایان دراومدمصرف زیاده.بردارمحترم مشکل ازمردم نیست مشکل از شبکه انتقال شماست وقتی لوله ها عایق ندارندبراثرسرما گاز افت فشارپیدا میکنه.تابستان هم وزارت نیروهمین میگه مصرف برق زیاده شبکه توزیع برق مال سالهاست انرژی درشبکه توزیع تلف میشه همه چیزو بهگردن خلق نندازیدلطفا اشکالات خودتون هم ببنیدشبکه توزیع آب مملکت کهنه است تعویضش کنید.والا ملت ایران بهترین های دنیاست من نمیگم تاریخ میگه شواهد اینو میگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۳ ۰۵ آذر ۱۴۰۰
فرسودگی جای خودش ولی ما هم ملت اسرافکاری هستیم و گاهی هم خودخواه
دمای اتاق رو کم نمیکنیم و پنجره باز میکنیم با مصرف بالای گاز
این چه ربطی به فرسودگی لوله ها داره
کلا مشکل فرهنگی هست وخودخواهی وتنبلی ما که نمیریم دمای اتاق رو کم کنیم ولی پنجره رو باز میگذاریم
United States of America
راحت و آسوده
۱۶:۲۸ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
مگه بقيه مردم جهان چطوري گاز مصرف ميكنن مگه ما چيكار ميكنيم؟؟؟؟ صداقت داشته باشيد بگين كشور ورشكسته شده