تنش میان لندن و پاریس برای سرپوش گذاشتن بر فاجعه کانال مانش

نهاد‌های حقوق بشری از اینکه فرانسه و انگلیس بزرگترین فاجعه انسانی در کانال مانش را تحت الشعاع موضع گیری‌های سیاسی قرار داده‌اند، انتقاد کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نهاد‌های حقوق بشری و مدافع حقوق مهاجران از اینکه دولت‌های فرانسه و انگلیس بزرگترین فاجعه انسانی در کانال مانش را تحت الشعاع موضع گیری‌های سیاسی علیه یکدیگر قرار داده‌اند، انتقاد کردند.

فعالان حقوق بشر با انتقاد از سیاستمداران و نیز رسانه‌های دو کشور فرانسه و انگلیس می‌گویند در حالیکه یکی از غم انگیز‌ترین فجایع در کانال مانش روی داده سیاستمداران و رسانه‌های دو کشور به جای پرداختن به آن ترجیح داده اند جنگ لفظی لندن و پاریس را که معلوم نیست با چه هدفی شکل گرفته است به شکل گسترده پوشش دهند و اکنون اصل ماجرا پوشانده شده است.

پس از اینکه بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نامه اش به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره چگونگی مقابله با مهاجران در کانال مانش را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، بلافاصله کاخ الیزه به آن واکنش نشان داد و مکرون گفت که جانسون در حل بحران جدی نیست و سخنگوی الیزه جانسون را به دو پهلو گویی متهم کرد.

وزیر کشور فرانسه هم دعوت از همتای انگلیسی خود را برای نشست ویژه بحران مهاجران در مانش پس گرفت نشستی با حضور وزیران کشور فرانسه، بلژیک، آلمان و هلند که قرار است روز یکشنبه حالا بدون حضور وزیر کشور انگلیس برگزار شود.

رسانه‌های انگلیسی اعلام کردند: دولت این کشور پیغام داده که مایل است در این نشست حضور یابد، اما الیزه هنوز به این درخواست پاسخ مثبت نداده است.

آنچه که خشم بیشترالیزه را بر انگیخت، بندی از نامه جانسون به مکرون بود که خواسته بود اجازه دهد مهاجرانی را که خود را به انگلیس می‌رسانند دوباره به فرانسه بازگردانده شوند.

چهار خواسته دیگر جانسون، ایجاد گشت مشترک دریایی برای جلوگیری از به دریا انداختن قایق مهاجران در سواحل فرانسه، استفاده از رادار برای کنترل دریایی، افزایش همکاری‌های پلیس و نیرو‌های اطلاعاتی دو کشور درباره مهاجران و اجازه یافتن گارد ساحلی دو کشور و نیز پهپاد‌ها برای ورود به فضا و آب‌های یکدیگر در منطقه است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده ۳۴ مهاجر که اغلب از اتباع کشور عراق بودند از جمله چند زن و کودک شامگاه سه شنبه با یک قایق بادی به آب زدند تا به انگلیس برسند، اما قایقشان غرق شد، ماهیگیران روز بعد یعنی چهارشنبه سوم آذر ماه تعداد‌ی از اجساد را بر روی آب یافتند. تاکنون ۲۷ جسد از آب گرفته شده است.

بنا بر اعلام نهاد‌های حقوق مهاجران، در ۱۱ سالی که حزب محافظه کار در انگلیس قدرت را به دست گرفته هر سال راه‌های بیشتری که بتوان به شیوه قانونی وارد انگلیس شد مسدود شده است. این رویکرد دولت انگلیس، به ویژه خانواده‌هایی را که بر خلاف سال‌ها انتظار هنوز نتوانسته اند به همسر، فرزند یا دیگر نزدیکان خود که در انگلیس حضور دارند، بپیوندند بر آن داشته از راه خطرناک آبراهه مانش خود را به خانواده خود در انگلیس برسانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۷ آذر ۱۴۰۰
اینه که می گویند صئای دهل از دور خوش است ! ویا مرغ همسایه قاز است ! حال افغانی ، عراقی ، سوری و اکراد به هرحال ، ولی در عجبم فرزندان ایرانی چرا ؟ با وجود اخبار چرا همه غرب را مدینه فاضله میدانند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
یعنی زندگی تو انگلیس از زندگی تو فرانسه بهتره ؟؟؟؟
آخرین اخبار