سید صفی الدین:

سیاست‌های آمریکا مردم لبنان را در شرایط خفه کننده قرار می‌دهد

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان تاکید کرد سیاست‌های آمریکا مردم لبنان را در فشار‌های شدید و خفه کننده قرار می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری العهد لبنان؛ سید هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان طی سخنانی در مراسم یادبودی که در حسینیه شهرک دیر قانون النهر در جنوب لبنان برگزار شد، تصریح کرد: مهم‌ترین علت مشکلاتی که لبنان از آن رنج می‌برد، سیاست‌های آمریکاست، به‌ویژه اینکه زمام امور بانک‌ها در دست این کشور است و نظام اقتصادی لبنان یک سیستم وابسته به آن است و فجایعی که در دهه‌های گذشته رخ داده، زیر نظر و نظارت سیاست‌های آمریکا بوده است، اما به جای اینکه واشنگتن راه حلی ارائه بدهد و مشکلات را حل کند، مردم لبنان را بیشتر تحت فشار قرار داد تا لبنانی‌ها را خفه کند.

این مقام تاکید کرد لبنان امروز با چالش‌های زیادی در سطوح مالی، معیشتی، اقتصادی و سیاسی مواجه است و مصیبت‌ها و بلا‌های پی در پی در حال وقوع است، پس هر کس معیار و ترازو را از دست بدهد، سردرگم می‌شود و هر که شاخص و ترازو را از دست ندهد، مسائل برای او روشن و شفاف باقی می‌ماند.

وی در ادامه گفت: از ابتدای این بحران که چندین برابر شده، مسائل برای ما روشن بوده است. ما هم بیماری و هم درمان را تشخیص داده بودیم، اما مشکل از ما نیست و ما به تنهایی قادر نیستیم داروی شفابخش را برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و معیشتی به این کشور بدهیم، هرچند مشکلات را تشخیص می‌دهیم و آنچه لازم است می‌گوییم و بار‌ها هم گفته ایم، اما اگر دیگران با ما مشارکت نداشته باشند، نمی‌توان کشور را نجات داد، تلاش‌ها موفقیت آمیز نخواهد بود و گذار از این وضعیت بد به شرایط بهتر محقق نخواهد شد.

رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان افزود: این بحران‌ها پس از مدتی به پایان می‌رسد و این ناشی از تجربه، ایمان و درک ما از این بحران‌ها است، اما مهم این است که برای کاهش خسارات و یافتن راه حل‌های مناسب تلاش کنیم و این اصل اساسی و محل اختلاف ما و دیگران است.

وی همچنین گفت: ما براین باوریم که آن‌ها تا به امروز راه درستی را نرفته اند و همچنان در راهی می‌روند که به جایی نمی‌رسد، نتیجه نمی‌دهد و نمی‌توانیم از آن به راه حلی دست یابیم.

سید هاشم صفی الدین تاکید کرد: هیئت‌های آمریکایی که به لبنان می‌آیند، می‌خواهند یک خط توهمی ایجاد کنند و توقع دارند لبنانی‌ها این توهمات را دنبال کنند. به زعم آنها، در نهایت مردم لبنان از مواضع قدرت خود، چه در مقاومت، چه در حوزه نفت و چه در آینده اقتصادی که لبنان می‌تواند بسازد، دست می‌کشند و پس از اینکه لبنانی‌ها از این مسائل مهم دست کشیدند، به آن‌ها می‌گویند که راه همین است. این در حالی است که این راه در واقع یک مسیر توهمی است که به هیچ نتیجه‌ای منجر نمی‌شود.

وی افزود: اگر آمریکا واقعا می‌خواهد مشکل لبنان را حل کند، باید نفت لبنان را به لبنانی‌ها بسپارد و برای منافع اسرائیلی‌ها کار نکند و فشار خود را در سطح تحریم‌ها و ... متوقف کند. همچنین باید فشار خود را از کشور‌هایی که می‌توانستند به لبنانی‌ها کمک کنند، بردارد. کاری که آمریکا در سوق دادن گاز مصر به لبنان از طریق سوریه انجام داد، در واقع واکنشی به ورود گازوئیل ایران به لبنان بود.

سید صفی الدین همچنین خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم به آمریکا یا به گفتار، کردار و رفت و آمد مقامات آن اعتماد کنیم و حتی به کسانی که از آمریکا و سیاست‌های آن پیروی می‌کنند و حتی به کسانی که برده آمریکا و سفارت آن هستند، توصیه می‌کنیم که از امید‌های واهی خود نسبت به آمریکا بکاهند، زیرا کسانی که قبلا در لبنان به آمریکا اعتماد کرده بودند، از روش‌هایی سخن می‌گویند که آمریکایی‌ها در دهه پنجاه و شصت به این روش‌ها با آن‌ها رفتار و به آن‌ها خیانت کرد و کسانی که امروز نیز به آن‌ها وابسته هستند، همواره با اضطراب و ترس زندگی می‌کنند.

وی تاکید کرد: برخی از کشور‌های عربی و کشور‌های حوزه خلیج (فارس) مانند امارات و عربستان سعودی به آینده فکر می‌کنند و می‌گویند که آمریکا آن کشوری نیست که قبلا می‌شناختند، زیرا به رژیمی که افغانستان و متحدان خود را اینطور در این کشور رها کرد، نمی‌توان اعتماد کرد، بنابراین متحدان تاریخی آمریکا در منطقه، نگران سیاست‌های آن هستند و از آینده‌ای می‌ترسند که متکی به این سیاست‌ها باشد.

رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان همچنین تصریح کرد: آمریکا نه تنها نمی‌خواهد در لبنان راه حلی پیدا کند، بلکه حتی نمی‌خواهد به ایجاد راه حل کمک کند، چرا که اظهارات آمریکایی‌ها روشن است، آن‌ها منتظر انتخابات پارلمانی هستند، پس اگر نتایج آن به نفع آنان بود، آن وقت به فکر باز کردن در‌های مشروط می‌افتند و اگر به نتیجه‌ای که می‌خواهند نرسند، موضع دیگری خواهند داشت.
وی ادامه داد: وقتی لبنانی‌ها به مرحله خود اتکایی رسیدند، می‌توانند بهترین کشور و آینده را برای نسل‌ها و جوانان خود بسازند و در غیر این صورت نمی‌توانیم به نتیجه‌ای برسیم؛ بنابراین تنها راه پیش رو این است که لبنانی‌ها برای درک و پیگیری منافع خود تلاش کنند. بر همین اساس ما در زمینه‌های مالی، سیاسی، اقتصادی و معیشتی، آماده هرگونه بحث و گفتگو هستیم که از طریق تمام تجربیاتی که لبنان از سر گذرانده است، به نتایج واقع بینانه در همه زمینه‌ها منجر شود و این به نفع ماست و برای ما فایده دارد.

سید صفی الدین با ادای احترام به شهید قهرمان و مجاهد، شیخ فادی ابو شخیدم که عملیات قدس را انجام داد، گفت: این عملیات بار دیگر تأکید می‌کند که اراده مقاومت فلسطین شکسته نمی‌شود و مقاومت در همه مناطق فلسطین آماده است. این عملیات بهترین و مناسب‌ترین پاسخ به کشتار کودکان و اسرا در فلسطین و تخریب خانه‌های فلسطینی است، لذا این دستان و این خون‌ها و شهادت در بیت المقدس مبارک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
خب یکی از ایالتای آمریکا دم دستتونه تلافی اش رو سر اون دربیارین
آخرین اخبار