تاکید سران حاضر در «نشست منامه» بر حل مسائل منطقه‌ای

سران کشورهای مختلف با حضور در نشست منامه در خصوص اوضاع امنیتی در منطقه و روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با لبنان سخنرانی کردند.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، سران کشور‌های بحرین، عربستان، امارات، قطر، اردن، مصر و مراکش، آمریکا و اتحادیه اروپا از دیروز جمعه با هدف بررسی اوضاع امنیتی در منطقه و روابط کشور‌های حوزه خلیج فارس با لبنان گرد هم آمده اند. این نشست تا فردا ۳۰ آبان ادامه دارد.

در نشست امروز سران کشور‌ها آمریکا، بحرین، عراق و اردن درباره مسائل منطقه و روابط با لبنان سخنرانی کردند.

بحرین: شرط بهبود روابط ما با لبنان تغییر رفتار «حزب‌الله» است!

«عبداللطیف الزیانی» وزیرخارجه بحرین در نشست منامه که امروز (شنبه) درحال برگزاری است اعلام کرد «حزب‌الله» باید رفتارش را تغییر دهد تا روابط لبنان با کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) بهبود یابد.

وزیرخارجه بحرین تصریح کرد: ما در دوران پس از کرونا پیشنهاد می‌کنیم دیپلماسی جدیدی ایجاد کنیم که به ما امکان می‌دهد از تجزیه و تحلیل داده‌ها به نفع خود استفاده کنیم. با دستیابی به بازدارندگی می‌توانیم به خاورمیانه‌ای مرفه و امن برسیم که در آن همه طرف‌ها پیروز شوند. همچنین الان با تروریسم مواجه هستیم باید بتوانیم تروریسم را مهار کنیم.

بحرین در حالی چنین اظهاراتی را درباره حزب الله لبنان مطرح کرده است که خود با عادی سازی روابطش با رژیم صهیونیستی تا حدی سعی در هدایت سیاست‌های رژیم اشغالگر در منطقه دارد.

تاکید وزیرخارجه اردن بر حل بحران سوریه

«ایمن الصفدی» وزیرخارجه اردن نیز در در این نشست گفت: بر ما واجب است تا منابعی که موجب تهدید ثبات و امنیت منطقه می‌شوند و با آن‌ها دست به گریبان هستیم را پیدا کرده و راه‌های مقابله با آن را بررسی کنیم.

الصفدی اضافه کرد: ما باید برای یافتن راه‌حلی برای بحران‌های طولانی در منطقه مشارکت بیشتری داشته باشیم. راه حل دو دولتی تنها راه حل مسئله فلسطین است و این یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت است همچنین مردم سوریه نیز آسیب زیادی دیدند و ما به عنوان اعراب باید راه‌حلی برای حل بحران‌های آن پیدا کنیم.

فؤاد حسین: عراق به توافقنامه‌های عادی سازی روابط با اسرائیل نخواهد پیوست

فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در سخنرانی خود در نشست امنیتی منامه  هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرد و گفت: بر لزوم برقراری ثبات در سوریه و بازگشت آن به اتحادیه عرب تاکید می‌کنیم. وی گفت: عراق به توافقنامه‌های عادی سازی روابط با اسرائیل نخواهد پیوست.

مصر: کشور‌های آفریقایی بر موازنه قوا در جهان تأثیر می‌گذاردند

«سامح شکری» وزیرخارجه مصر در سخرانی خود در نشست چندجانبه منامه گفت: چالش‌های امروز اساساً با چالش‌های گذشته متفاوت است و اینگونه نیست که محدود به مرز‌های کشور‌ها باشد و بسیار پیچیده است. ما نیز نیازمند بازنگری در مکانیسم‌های حکومتی در دسترس جامعه بین‌المللی هستیم.

او در ادامه افزود: ما نیازمند بررسی فوری برخی از مسائل در منطقه هستیم مسائلی مانند حل مسئله فلسطین، سلاح‌های هسته‌ای، حل و فصل درگیری‌های مسلحانه، مبارزه با تغییرات آب و هوایی و توزیع واکسن علیه ویروس کرونا.

سامح شکری با اشاره به اینکه مدل حق وتو در سازمان ملل از دهه ۱۹۴۰ تاکنون مورد بازنگری قرار نگرفته است، تصریح کرد: کشور‌های آفریقایی به سرعت در حال تغییر هستند که بر موازنه قوا در جهان تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار