گفت‌وگوی تلفنی پوتین و نخست وزیر ارمنستان در خصوص ثبات در منطقه قره باغ

رئیس‌جمهور روسیه و نخست‌وزیر ارمنستان در تماسی تلفنی درباره تحولات اخیر در قره‌باغ کوهستانی و ایجاد ثبات در این منطقه صحبت کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در تماسی تلفنی درباره تحولات اخیر در قره‌باغ کوهستانی و اقدامات لازم برای ایجاد ثبات در این منطقه صحبت کردند.

در این گفت‌و‌گوی تلفنی، پاشینیان از تلاش‌های میانجیگری فعال روسیه قدردانی کرد و دو طرف بر روی تماس‌های بیشتر به توافق رسیدند. مذاکرات در مورد وضعیت منطقه و اقدامات برای ایجاد ثبات در آن به عنوان بخشی از اجرای توافقات سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ ادامه یافته است. 

ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز یکشنبه با متهم کردن یکدیگر به تیراندازی در مرز‌های مشترک نزدیک منطقه مورد مناقشه قره باغ اختلافات را تشدید کردند. اختلاف بر سر همین منطقه سال گذشته باعث جنگ بین این دو کشور رقیب در منطقه قفقاز شد.

به رغم اینکه دو کشور توافق نامه آتش بس امضا کرده اند و نیرو‌های صلحبان روس در منطقه مورد مناقشه مستقر شده اند، تنش‌ها میان این دو جمهوری پیشین شوروی همچنان بالاست.

نیکول پاشینیان، رئیس جمهور ارمنستان در جلسه شورای امنیت این کشور جمهوری آذربایجان را متهم کرد که به خاک ارمنستان تجاوز کرده است.

 الهام علی‌اف، نیکول پاشینیان و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و روسیه در ژانویه سال ۲۰۲۱  یک توافق امضا کردند که در جریان آن مسیری را که در هنگامه جنگ قره باغ بسته شده بود، بازگشایی کنند.

در آخرین درگیری مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان ۱۵ تن از سربازان ارمنستان کشته و ۱۲ تن نیز اسیر شدند. همچین چند تن از سربازان باکو نیز مجروح شده که حال آنان وخیم گزارش نشد. با این حال بعد از گذشت یک سال از جنگ ۴۴ روزه که بعد از ۳۰ سال منطقه قره‌باغ را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد روابط باکو و ایروان به شدت متزلزل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار