گفت‌وگوی سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با مشاور امنیت ملی آمریکا

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی درباره روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در تماسی تلفنی درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

ریاست جمهوری ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دو مقام درباره روابط سیاسی و اقتصادی، همکاری در امور دفاعی، جهانی و منطقه‌ای صحبت کردند.

همچنین وضعیت انسانی و سیاسی در افغانستان، تمامیت ارضی سوریه و پاکسازی تروریست‌ها، روند سیاسی و انتخابات آتی در لیبی، منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی، تحولات در مرز‌های اوکراین، بحران مهاجران در مرز میان لهستان و بلاروس و تحولات حال حاضر آن از دیگر موضوعات مهم گفت‌و‌گوی بین کالین و سالیوان بود. 

همچنین در این تماس تلفنی، جزئیات مکانیسم استراتژی مشترک توافق شده در دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در رم بررسی شد.

امیلی هورنای، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: کالین و سالیوان پس از دیدار بین بایدن و اردوغان در رم در ۳۱ اکتبر (۲۹ مهر) درباره گام‌های بعدی در تعاملات بین آمریکا و ترکیه گفت‌وگو کردند. 

وی گفت: آن‌ها در خصوص طیف وسیعی از مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات اوکراین، افغانستان، سوریه و قفقاز جنوبی و همچنین اهمیت حفظ ثبات در شرق مدیترانه تبادل نظر کردند.

روابط آنکارا و واشنگتن در سال‌های اخیر پس از کودتای نیمه ژوئیه ۲۰۱۶ و به دلیل حمایت آمریکا از‌ ی پ گ در سوریه، خرید سامانه دفاع موشکی «اس ۴۰۰» از سوی ترکیه، تحولات شرق مدیترانه، مسائل حقوق بشری و اواخر هم به دلیل درخواست ۱۰ سفیر غربی از جمله آمریکا برای آزادی «عثمان کاوالا» که تا سر حد شناخته شدن این افراد به عنوان عنصر نامطلوب هم پیش رفت با تنش‌های بسیاری ادامه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار