همزیستی مسالمت آمیز پلنگ آمور و مردم سئول در قرن ۱۹ میلادی

یافته‌های جدید دانشمندان UCL و ZSL نشان می‌دهد که در قرن ۱۹ میلادی پلنگ‌های آمور در شهر سئول با مردم زندگی کرده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ucl.ac.uk، طبق مطالعه محققان UCL و ZSL، پلنگ‌های آمور در قرن نوزدهم در کنار مردم شهر سئول زندگی کرده اند. شواهد Frontiers in Conservation Sciences نشان می‌دهد این حیوان در معرض خطر انقراض قرار دارد. به نظر می‌رسد که از روستا‌های کوهستانی گرفته تا شهر‌های بزرگ، جمعیت‌های کوچک پلنگ می‌توانند در مناظر تحت سلطه انسان‌ها باقی بمانند البته تا زمانی که مورد آزار و اذیت قرار نگیرند و غذا و مخفیگاه‌های روزانه در دسترس آن‌ها باشد. این یافته‌ها که بر اساس گزارش‌های تاریخی به دست آمده است، می‌تواند به مردم کمک کند تا یاد بگیرند که چگونه در آینده بهتر از گوشتخواران بزرگ در معرض خطر محافظت کرده و در کنار آن‌ها زندگی کنند.

پلنگ‌های آمور

عوامل تسریع مرگ پلنگ آمور

کارشناسان انجمن جانورشناسی لندن و کالج دامپزشکی دانشگاه ملی سئول زندگی پلنگ‌ها در سئول و در اواخر قرن ۱۹ میلادی را مطالعه کردند. مطالعه جدید آن‌ها نشان می‌دهد که سئول ممکن است ترکیب مناسبی از منابع بالقوه از جمله وجود چندین کاخ متروکه در داخل شهر و پوشش درختی فراوان در حومه شهر را برای زندگی این حیوانات ارائه کرده باشد. پلنگ آمور تا دهه ۱۹۷۰ در مناطق کوهستانی دورافتاده در کره جنوبی زندگی می‌کرد، اما دانشمندان معتقدند که عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اواخر قرن نوزدهم کره، می‌توانست مرگ آن‌ها را در منطقه تسریع کند. شواهد آزار و شکنجه پلنگ‌ها توسط چندین بازدیدکننده که برای شکار استخدام شده بودند، نمونه‌ای از همین موارد است.

دانشگاه UCL

جاشوا پاول استاد جغرافیای UCL و موسسه جانورشناسی ZSL گفت: " اکولوژی تاریخی ابزار ارزشمندی برای کمک به دانشمندان جهت حفاظت از محیط زیست و پر کردن شکاف‌های دانش در مورد گونه‌های در معرض خطر است. پلنگ (Panthera pardus) یکی از بزرگ‌ترین گوشتخوارانی است که می‌تواند در محیط‌های شهری زندگی کند. حضور تاریخی آن‌ها در سئول، جایی که دمای هوا در زمستان تا منفی ۲۰ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد و در تابستان تا مثبت ۳۰ درجه می‌رسد، نشان از سازگاری بالای پلنگ‌ها دارد."

هانگ لی از کالج دامپزشکی دانشگاه ملی سئول و بنیانگذار صندوق حفاظت از ببر و پلنگ در کره (KTLCF) گفت:" این مطالعه نشان می‌دهد که بررسی نمونه‌های همزیستی بین انسان‌ها و گربه‌های بزرگ در اطراف شهر مهم است. علاوه بر این سوابقی از همزیستی پراکنده مربوط به ۵۰۰ سال گذشته در سئول، از قرون ۱۴ تا ۱۹ و در کل سلسله چوسون وجود دارد که نشان می‌دهد گربه‌های بزرگ و شهروندان اگر شرایط خاصی وجود داشته باشد، می‌توانند در مجاورت هم زندگی کنند. پیش‌بینی می‌شود که بیشترین نرخ گسترش در آسیا و آفریقا باشد که اکثریت قریب به اتفاق محدوده باقی‌مانده پلنگ را تشکیل می‌دهند. پلنگ‌های آمور در حال حاضر به‌عنوان گونه در معرض خطر انقراض فهرست شده‌اند و الان در منطقه‌ای کوچک در امتداد مرز روسیه و چین وجود دارند."

شهر سئول

سارا دورانت مدیر علوم مؤسسه جانورشناسی ZSL، گفت:" این مطالعه نشان می‌دهد که مردم سابقه طولانی زندگی در کنار پلنگ‌ها را حتی در تغییر‌یافته‌ترین زیستگاه‌ها دارند. پلنگ‌ها گونه‌های بسیار سازگاری هستند که می‌توانند در شهر‌ها زنده بمانند البته مشروط بر اینکه به طعمه کافی و مناطقی از پوشش گیاهی متراکم دسترسی داشته باشند که بتوانند در طول روز در آنجا پنهان شوند."


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
خیلی جالب بود
آخرین اخبار