اعلام حمایت مجدد ترکیه از جمهوری آذربایجان/ اتحادیه اروپا و فرانسه خواستار پایبندی ایروان و باکو به آتش‌بس شدند

وزیر خارجه ترکیه با تحریک آمیز خواندن اقدامات ارمنستان، بار دیگر بر حمایت آنکارا از جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان ، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) بعد از دیدار با عبداللطیف الزیانی، وزیر خارجه بحرین در کنفرانسی خبری مشترک به دفاع از جمهوری آذربایجان پرداخت.

وی گفت: اقدامات تحریک آمیز ارمنستان، حملات تروریستی علیه جمهوری آذربایجان است، اما باکو تنها نیست و هرگز نیز تنها نخواهد ماند و ما آن را رها نخواهیم کرد.

چاووش اوغلو افزود: جمهوری آذربایجان ۴۴ روز مبارزه کرد و توانست سرزمین‌های خود را که به مدت ۳۰ سال از سوی ارمنستان اشغال شده بود، آزاد کند. جمهوری آذربایجان به این ترتیب عزم خود را نشان داده است.

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: باکو پس از پیروزی، ساز و کاری با مشارکت شش کشور را برای تضمین ثبات و صلح در منطقه پیشنهاد کرد. ما با هم برای ثبات و صلح در منطقه اقدام خواهیم کرد. اگر ارمنستان آن را بپذیرد، ما نیز آن را می‌پذیریم. اما این اقدامات تحریک آمیز فقط شکست را برای ارمنستان به همراه خواهد داشت. از ارمنستان میخواهیم صلح و ثبات را انتخاب کند.

وزیر امور خارجه بحرین نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: درباره تقویت همکاری بین دو کشور و هماهنگی مشترک برای یافتن فرصت‌های همکاری در زمینه‌های مختلف گفتگو کردیم.

اتحادیه اروپا و فرانسه از ایروان و باکو خواستند به آتش بس احترام بگذارند

پس از درگیری‌های مجدد مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) از دو طرف خواست تا نیرو‌های خود را از منطقه درگیری خارج کنند و به آتش بس توافق شده روز قبل احترام بگذارند و به آن پایبند باشند.

بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در تماس‌های تلفنی با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان، الهام علی‌اف و نیکول پاشینیان، وضعیت را مورد بحث قرار داد و خواستار کاهش فوری تنش شد.

این اتحادیه همچنین پیشنهاد خود را برای همکاری با هر دو کشور برای غلبه بر تنش‌های طولانی مدت بین آن‌ها تکرار کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: فرانسه نگرانی عمیق خود را نسبت به وخامت اوضاع امنیتی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان ابراز می‌کند.

بر اساس این بیانیه، فرانسه از همه طرف‌ها می‌خواهد به آتش‌بسی که پس از اعلامیه سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ انجام شد، احترام بگذارند. در این بیانیه آمده است که هرگونه تغییر در مرز نیاز به مذاکره دارد و نمی‌توان آن را با اقدام نظامی تحمیل کرد.

فرانسه همچنین از گزارش‌های مربوط به استفاده از تسلیحات سنگین که باعث کشته‌شدگان بسیاری به‌ویژه در طرف ارمنستان شده نگران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار