چاووش اوغلو: ترکیه آماده کمک به لبنان است

وزیر خارجه ترکیه در سفر به لبنان و دیدار با رئیس‌ جمهور این کشور از آمادگی آنکارا برای کمک به بیروت در بحران پیش آمده اخیر خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه پس از سفر به لبنان و دیدار با «میشل عون» رئیس‌ جمهور این کشور از آمادگی ترکیه برای کمک به لبنان خبر داد و گفت: ما از بحران پیش آمده میان لبنان و کشور‌های حاشیه خلیج (فارس) ناراحت هستیم و من برای نشان دادن حمایت آنکارا از بیروت به لبنان سفر کردم.

عون نیز در این دیدار به وزیر خارجه ترکیه گفت: لبنان هر کمکی که بتواند به ترکیه می‌کند تا پناهجویان سوری که در ترکیه مستقر شدند به کشور خود بازگردند، همچنین بیروت می‌تواند به همین منظور هماهنگی‌هایی را با عراق و اردن انجام دهد.

عون در ادامه از همبستگی ترکیه با کشورش تشکر و از کمک‌های بشردوستانه و نظامی این کشور به لبنان قدردانی کرد و از چاووش اوغلو خواست پیام او را به «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود برساند.

بر اساس گزارش منابع لبنانی این پیام درخواست عون از اردوغان برای از سرگیری اعزام قبرسی‌های مارونی مذهب به شمال این جزیره است که به خاطر همه‌گیری کرونا به تعویق افتاده است.

چاووش اوغلو در ادامه سفر خود با وزیر اقتصاد لبنان و «عبدالله بوحبیب» همتای لبنانی خود دیدار و اعلام کرد ترکیه خواهان گسترش روابط تجاری با لبنان است. بوحبیب نیز در مقابل از مواضع آنکارا در قبال لبنان تشکر کرد.

عربستان برای تحت فشار قرار دادن لبنان و علی الخصوص محور مقاومت در این کشور روابط خود را با بیروت قطع کرد، برخی از کشور‌های تابع ریاض در حاشیه خلیج‌فارس نیز به دلایل واهی روابط خود را با بیروت به حالت تعلیق درآوردند. با اینکه مقامات لبنانی در تلاش هستند که این مشکل را حل کنند همچنان اوضاع این بحران ساختگی فرقی نکرده است.

 پس از انتشار یک مصاحبه تلویزیونی با جرج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان بحران دیپلماتیک بین لبنان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس آغاز شد. قرداحی در مصاحبه خود اظهار کرده بود که انصارالله یمن در حال دفاع از خود در این کشور است و ائتلاف سعودی  این جنگ را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار