ناتو: اعضای سازمان هنوز درباره عضویت اوکراین به توافق نرسیده اند

دبیرکل ناتو اعلام کرد به اوکراین در سازماندهی مبارزه با فساد کمک می‌کنیم، اما هنوز درباره عضویت کی‌یف در سازمان به توافق نرسیده ایم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) در مصاحبه با شبکه تلویزیونی آمریکایی اچ‌بی‌اُ (HBO) اعلام کرد که کشور‌های عضو ناتو هنوز درباره اینکه آیا اوکراین باید بخشی از این سازمان باشد یا نه، به توافق نرسیده اند.

دبیر کل ناتو گفت: «برای عضویت در ناتو باید استاندارد‌های ناتو را رعایت کنید. ما به اوکراین در سازماندهی مبارزه با فساد کمک می‌کنیم اما در حال حاضر توافق اجماع درباره دعوت از اوکراین برای عضویت کامل در سازمان ناتو را نداریم و ۳۰ کشور عضو و متحد باید در این خصوص موافقت کنند.»

استولتنبرگ تصریح کرد: «اتحاد آتلانتیک شمالی روابط با اوکراین را تقویت کرده است، اما این کشور مشمول ماده پنجم منشور این سازمان که دفاع جمعی را پیش بینی می‌کند، نیست.»

در نشست بخارست در آوریل ۲۰۰۸، ناتو بیانیه سیاسی مبنی بر اینکه اوکراین و گرجستان در نهایت به عضویت ناتو در می‌آیند را تصویب کرد، اما از ارائه برنامه اقدام عضویت (MAP) به هر دو کشور خودداری کرد. به گفته کارشناسان از بروکسل، در ۱۲ سال گذشته، کی‌یف و تفلیس از چشم انداز پیوستن به ائتلاف دور شده اند. ناتو کشور‌هایی را که مشکلات ارضی حل‌نشده دارند، نمی‌پذیرد زیرا عضویت آن‌ها می‌تواند کل اتحاد را به یک درگیری نظامی بکشاند.

در اواخر سپتامبر، دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درباره  دیدار رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اعتراف کرد که هنوز هیچ تفاهمی درباره چارچوب زمانی اوکراین برای دریافت حق عضویت در این سازمان وجود ندارد.

این درحالی است که پیشتر وزارت دفاع انگلیس  اعلام کرد در حال مذاکره با اوکراین درباره اولین قرارداد تسلیحاتی خود است که بر اساس آن لندن موشک‌هایی را در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد. 

کی‌یف بارها از حمایت های نظامی آمریکا بهره مند بوده است .چندی پیش، دو کشور تمرین‌های نظامی مشترک خود  را با عنوان «نسیم دریا» در دریای سیاه و جنوب اوکراین انجام به پایان رساندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار