رونمایی از کتاب " از سربازی تا سرداری"

همزمان با برگزاری سیصد و بیست و نهمین شب خاطره، از کتاب‌های "از سربازی تا سرداری" و "دلیران یونس" رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، کتاب «از سربازی تا سرداری» حاوی خاطرات "غلامعلی سپهری" است که براساس پژوهش و مصاحبه سیاوش نقیبی‌نژاد و به قلم مریم شیدا، به همت واحد مطالعات فرهنگ و ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس تولید و توسط انتشارات سوره منتشر شده است، در حاشیه مراسم شب خاطره، در شیراز رونمایی شد.

پژوهشگر و مصاحبه کننده کتاب از سربازی تا سرداری شنبه هشتم آبان و در حاشیه این مراسم به خبرنگاران گفت: آنچه در این کتاب به خوبی قابل مشاهده است جذابیت زندگی سردار سپهری است که آن را تحقق شعار خواستن توانستن است می‌دانم.

سیاوش نقیبی نژاد با بیان اینکه از شخصیت سردار سپهری لذت می‌بردم لذا سراغ این پروژه رفتم، افزود: به هر حال بنده چندین سال مدیر قسمت حفظ آثار و نشر ازش‌های دفاع مقدس گروه توپخانه ۵۶ یونس بودم و مشغول گردآوری خاطرات رزمندگان‌این‌یگان و سردار سپهری نیز فرمانده این یگان بودند.

این پژوهشگر ادامه داد: به سبب این ارتباط سازمانی گفتگو‌های پراکنده‌ای با ایشان انجام داده بودم و با افزایش میزان آشنایی، تصمیم‌گرفتم کاری تجمیعی در حیطه تاریخ شفاهی برای ایشان انجام دهم؛ البته با گذشت مدت زیادی از جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی در کار با ایشان نیز مانند بسیاری از دیگر عزیزان، به یادآوری خاطرات و حافظه تاریخی، یک مشکل اصلی بود.

نقیبی نژاد گفت: برای رفع این مشکل و تکمیل بعضی از روایت‌ها و خاطرات، مجبور بودم که سراغ برخی همرزمان سردار بروم و روایت‌ها را انطباق دهم تا کار تکمیل شود و برای رعایت اخلاق در تالیف نام همرزم در پاورقی قید شده است.

او معضل مکان مصاحبه و بعد فاصله را از دیگر مشکلات پروژه خواند و افزود: محل انجام مصاحبه‌های ما در تهران و در محل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود لذا مجبور بودم در ماه چندین جلسه از شیراز به تهران بیایم و گفتگو کنم.

این پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در پاسخ به این پرسش که؛ این اثر چه حرفی برای نسل جوان دارد؟ گفت: این اثر روایت حماسه و دفاع و سختی‌هایی است که رزمندگان صنف خطیر و حساس توپخانه سپاه در سال‌های جنگ کشیدند و آتش تهیه برای نیرو‌های پیاده در شب‌های عملیات آماده کردند و می‌خواهیم این حرف را به نسل جوان‌منتقل کنم

نقیبی نژاد گفت: روایت دیگری که می‌خواستیم به نسل جوان منتقل شود به اسم‌کتاب یعنی (از سربازی تا سرداری) مرتبط است. این اثر روایت یک فرد معمولی و منظم است که بعد از پایان تحصیلات متوسطه وگرفتن‌دیپلم وارد خدمت سربازی می‌شود و بعد هم‌جذب سپاه و بعد از پایان دوران دفاع مقدس به تلاش هایش ادامه می‌دهد و نهایتا به درجه سرداری می‌رسد و به عبارتی زندگی اش تحقق شعار خواستن توانستن است.

سردار غلامعلی سپهری که این اثر به خاطرات او اختصاص دارد نیز در سخنانی گفت: کمبود‌های بسیار در سال‌های دفاع مقدس داشتیم، حتی سیم خاردار نداشتیم و با دشواری‌های بسیار آن را تهیه می‌کردیم، اما الان قدرت موشکی دنیا هستیم، همه این‌ها را از شهدا داریم.

او افزود: انقلاب که شد بنا به دستور امام خمینی (ره) به سربازی رفته و به نیرو‌های نظامی پیوستم؛ در همان دوران سربازی عراق به مرز‌های ایران حمله کرد و من نیز به جبهه اعزام شدم. سربازی من تا درگیری‌های سوسنگرد ادامه داشت و با آزادسازی سوسنگرد پایان یافت.

فرمانده سابق گروه توپخانه حضرت یونس (علیه السلام) ادامه داد: توپخانه یونس سال ۱۳۶۱ راه‌اندازی شد و من در همان سال از بسیجی افتخار تغییر به پاسداری را یافتم. به دنبال همین موضوع در دوره‌ای از جنگ تصمیم گرفته شد توپخانه‌ها سپاه شناور‌های دشمن را مورد هدف قرار دهد و اهداف دریایی آن‌ها را منهدم کند.

او در تشریح این تصمیم گفت: کار سختی بود چرا که دشمن از تجهیزات بسیاری برای غلبه بر تلاش‌ها ما بهره‌مند بود، اما به هر حال با عنایت خداوند و با تلاش‌های ایثارگرایانه نیرو‌های ما مناطق آبی را برای ارتش بعث عراق و هم‌پیمانان آن نااَمن کردیم.

سپهری ادامه داد: توپخانه‌های سپاه پاسداران تا جایی پیشرفت کرد که هم اهداف دریایی را و هم زمینی را به خوبی مورد اصابت قرار می‌داد و ضربات سنگینی به دشمن وارد می‌کرد. توپخانه‌ها تاثیر بسیار ارزشمندی در پیروزی‌های ما در هشت سال دفاع مقدس داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار