مذاکرات رژیم صهیونیستی و عربستان با هدف افزایش روابط دیپلماتیک

مقام‌های رژیم اشغالگر و عربستان سعودی در حال برگزاری مذاکراتی برای افزایش روابط دیپلماتیک در راستای امضای توافقنامه آبراهام هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه گلوبز با استناد به برخی منابع مطلع اعلام کرد که مقام‌های رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی مذاکراتی پیشرفته را در کنسولگری صهیونیست‌ها در دبی برگزاری کرده‌اند.

این وبگاه خبری همچنین اعلام کرد که منابع آمریکایی نیز تأیید کردند که مذاکراتی پیشرفته میان مقام‌های صهیونیست و عربستان در جریان است.

همچنین این منابع اعلام کردند که تاکنون مشخص نشده عربستان قصد دارد توافقنامه آبراهام را امضا کند و به طور کامل عادی‌سازی انجام دهد یا به پایین‌ترین سطح از روابط تجاری با رژیم اشغالگر بسنده خواهد کرد.

«ایلان اشتولمان» کنسول رژیم صهیونیستی در دبی، با اعلام افزایش روابط و مذاکرات میان رژیم اشغالگر و عربستان سعودی در چارچوب توافق آبراهام گفت: «رایزنی‌ها به احتمال زیاد درباره ایجاد دفاتر نمایندگی برای رسیدگی به مسائل اقتصادی و تجاری و برخی موضوعات دیگر است.»

منابع صهیونیست نیز برگزاری این مذاکرات را تأیید کردند، اما گفتند تاکنون توافقی نهایی نشده است. یکی از گزینه‌های احتمالی این توافق واگذاری امتیازات رژیم اشغالگر به فلسطین است تا سعودی‌ها بتوانند روابط خود را در این زمینه ایجاد کنند. این دقیقا مانند زمانی است که رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با سودان، امارات، بحرین و مراکش، از الحاق کرانه باختری صرف نظر کرد.

در حال حاضر عربستان با پرواز هواپیما‌های صهیونیستی بر فراز آسمان خود موافقت کرده است تا مسیر هوایی این رژیم در مناطق آسیایی کوتاه شود.

تاکنون زمان دقیقی برای امضای توافق از سوی عربستان و برخی دیگر از کشور‌های عربی مشخص نشده است، اما گفته می‌شود دولت آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» برای حمایت از ائتلاف بنت-لاپید به کشور‌های عربی فشار وارد می‌کند.

یک منبع تجاری صهیونیست که به رایزنی‌های میان عربستان سعودی و رژیم اشغالگر آگاه است نیز اعلام کرد: «در ماه‌ها اخیر بحث درباره توافق آبراهام باعث شد تا معاملاتی در سطح متوسط میان دوطرف برقرار شود.»

پیش از این نیز منابع خبری مدعی بودند که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا، درحال رایزنی با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، است تا این کشور قرارداد آبراهام (عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) را امضا کند.

رسانه‌ها‌ی صهیونیستی مدعی هستند که سالیوان در سفرش به عربستان در تاریخ ۲۷ سپتامبر (ماه گذشته) این موضوع را با بن سلمان در میان گذاشته است.

تاکنون با میانجی‌گری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق دولت آمریکا؛ امارات، بحرین، سودان و مراکش با بهانه بهبود روابط با آمریکا روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند، اما در مقابل با تغییر رئیس‌جمهور آمریکا روابط این کشور‌ها با آمریکا نه تنها بهتر نشده بلکه نقش آمریکا در خاورمیانه رو به ضعف نهاده و این کشور از حمایت همه جانبه از صهیونیست‌ها نیز دست برداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار