درگیری نظامی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نظامیان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ اقدام به تبادل آتش کردند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جمهوری آذربایجان از درگیری نظامیان این کشور با شبه نظامیان جمهوری ارمنستان خبر داد.

بر این اساس، وزارت کشور جمهوری آذربایجان اعلام کرد: این درگیری روز پنجشنبه و در پی تیراندازی شبه نظامیان ارمنستان در منطقه قره باغ و در نزدیکی محل استقرار نیرو‌های صلح بانی روسیه به وقع پیوست؛ که بر اثر آن تعدادی کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری" ریپورت " جمهوری آذربایجان نیز نوشت: "در این واقعه ابتدا، چند شبه نظامی ارمنستان با یکدیگر درگیر شدند و سپس انفجاری در محل آن‌ها مشاهده شد ".

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان هم با صدور بیانیه‌ای جان باختن یکی از نیرو‌های مسلح این کشور به نام " حمزایف افغان " را محکوم و اعلام کرد: "ما این اقدام تروریستی و خرابکاری را محکوم می‌کنیم. این درگیری توسط شبه نظامیان مورد حمایت ارمنستان به وقوع پیوسته و ناقض بیانیه سه جانبه ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ است و به تشدید اوضاع در منطقه کمک می‌کند. "

پیش از این جمهوری آذربایجان و ارمنستان سرانجام بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ با وساطت روسیه در تاریخ نهم نوامبر، بر سر آتش‌بس در این منطقه به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل، جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور لاچین را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش‌بس نیرو‌های پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۵۶ ۱۴ آبان ۱۴۰۰
ایران نمی تواند برخلاف قوانین اسلامی عمل کند واقعیت این است که قره باغ متعلق به خاک جمهوری اذربایجان است و باید به این کشور برگردد حتی اگر حکومت باکو راه ارتباطی ایران و ارمنستان را ببندد و با ایران دشمنی کند بعد از اینکه جمهوری اذربایجان به حق خود رسید طمع کرد تا به خاک ارمنستان و ایران تجاوز کند ولی ایران در مقابل زیاده خواهی جمهوری اذربایجان ایستادگی کرد ایران راه درستی را پیش گرفت و این جمهوری اذربایجان بود که رفتار درست ایران را با عکس العمل اشتباهی پاسخ داد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۲۴ مهر ۱۴۰۰
من زمان جنگ 44 روزه هم نسبت به بی‌طرفی ایران انتقاد داشتم. کاملاً مشخص بود که جمهوری آذربایجان به نوعی بازیچه‌ی ترکیه است و ترکیه می‌تونه به راحتی جنگ نیابتی رو با آذربایجان ایجاد کنه. برکسی پوشیده نیست که ایران و ترکیه، درکنار روابط اقتصادی و فرهنگی و... رقیب هم هستند ولی در این جنگ ایران به جای حمایت از ارمنستان که به نوعی می‌تونست منافع ایران رو در مقابل ترکیه و آذربایجان حفظ کنه، از آذربایجان حمایت کرد و نسبت به بازپس گیری مناطق توسط آذربایجان اظهار خوشنودی کرد. درصورتی که همون موقع گفته بودند مزدوران سوری و اسرائیلی برای کمک به آذربایجان به منطقه قفقاز اومدن ولی مسئولین محترم طبق معمول دیر دوزاریشون افتاد و بعد از مرگ سهراب دنبال نوشدارو میگردن. حالا هم مجبور شدن برای گریختن از عوارض 380 دلاری آذربایجان، به ارمنستان کمک کنن تا جاده‌ی جایگزین رو تکمیل کنه درصورتی که اگه همون موقع به ارمنستان کمک کرده بودند، چه بسا جلوی نفوذ بیشتر آذربایجان و ترکیه در منطقه گرفته می‌شد و جاده‌‌ی سابق هم به قوت خودش باقی بود.
امیدوارم این اشتباهات راهبردی دیگه تکرار نشه چون ممکنه موقعیت استراتژیک ایران در منطقه رو به خطر بندازه و حتی روابط ایران و اروپا دچار مشکل بشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۱۱ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
زنده باد نیروهای ارمنی که با اتکا به توان خودشان . بدون اینکه مزدور کشوری دیگر باشن نبرد میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
درسته که درزمانهای خیلی دور ایران کشور پهناورتری بوده منتها درگذشته ارمنستان کشوربزرگتری بود که متاسفانه با کشتار فجیع امپراتوری عثمانی درمناطقی ازترکیه فعلی به عقب نشست وکوچکترشد ( البته یونان هم بدین صورت کوچکترشد) حالا حرص وولع وشرارت و زیاده خواهی اربابان زور وباز دیوانه کرده باکو دراین اتحاد نامیمون درآخر خوراک این قول فتنه خواهدشد.
United States of America
بی نام
۱۴:۵۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
ارمنستان و آذربایجان بزودی صلح کردند و پیشرفت خواهند کرد آدرس الکی ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
ارمنستان اگر بخواهد همینطور دربرابر زیاده خواهی های آذربایجان خاموش بنشیند به مرور زمان باید کل کشور روتحویل این برادران خدشه ناپذیر! بدهد. همیشه پشت زور خباثت وقلدری وتعصب وخودشیفتگی و..... پنهان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۳ مهر ۱۴۰۰
آذربایجان خاک اشغال شده خودشو پس میگیره این ارمنستان و حامی های زور گوش هستن که نمیخوان واقعیت رو بپذیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۴ مهر ۱۴۰۰
حقیقت حنظلی بیش نیست! کلاً درگذشته های دور بیشتر مناطق وکشورهای اطراف واس ماس بوده! ولی بعلت خیانتها ودنیاطلبیها وترسها و... ایران کوچک وکوچکتر شده .. حتی درنگاهی معاصر هم ارمنستان با کشتار ارامنه توسط کارشناسان بشردوست عثمانی تبار!!!!!!!! کوچکترشد.وصرفاً مناطقی با اسامی قدیم درقفقاز که اصالت خودش روحفظ کرد،الان دردوران معاصر مالک ترک زبان پیدا کرده!!!!!! اگه بنا به نام ولفظ حفظ شده باشه باید به مالک اصلی آن یعنی ایــــــــــــــــــــــــــــــران اشاره کرده آره قربونش. ارمنستان هم ازمناطقی که حایل ایجاد کرده بود ازترس یورش وحشیانه مجدد بیخیال شد وپس داد دلیل نمیشود آقایان زیاده خواه کلاً مرز زمینی یک کشور را ازبین ببرند ارمنستان چاره ای جزء مبارزه برای دفاع مشروع ازکشورش ندارد
آخرین اخبار